Nieuwe riolering.

Snuk

  • #1
Hallo,

Ik ben van plan om een nieuwe riolering aan te leggen voor mijn 50 jaar oude huis.
Momenteel gaan de toiletten en het bad in een vetput waarvan de overloop dan in een verzamelput komt. In die verzamelput komt dan nog de afvoer van de keuken en van de wasmachine. Vanaf die verzamelput loopt dan een buis (cement) naar de straat. Net die verzamelput en die buis zijn volledig kapot.
Ik wil dus die overloop en die andere afvoeren naar een nieuwe verzamelput brengen, die ik op een andere plek ga steken dan de oude. Ik ga dan van die nieuwe verzamelput met een 125 PVC buis naar de straat (35 meter). Het is mijn bedoeling om éénmaal ik de badkamer renoveer de vetput niet meer te gebruiken. (mag van de gemeente.)
HWA ga ik scheiden en naar straat brengen in een andere buis (ook 125 PVC). Deze leg ik op zo een 50cm van de buis voor vuil water.
Ik heb al heel wat geleerd van dit forum maar heb toch nog deze vragen;

1. Moet ik iets zoals keitjes of matten onder die buizen leggen om verzakkingen te voorkomen? (Ze lopen onder een oprit waar ik nadien klinkers ga opleggen.)

2. Wat neem ik het beste als verzamelput? Er is me verteld dat er ook in verschillende soorten plastiek bestaan, waarin dan de vorm van de buis "doorloopt" (gezien ik later die vetput niet meer zal gebruiken).

3. Zijn er nog andere zaken waar ik zeker rekening moet mee houden?

Avast zeer bedankt!!
 

Snuk

  • #2
Uuhm. Heb ik domme vragen gesteld of zo??

:shock:
 

Toon

  • #3
Valt wel mee hoor. Het zijn hier alleen allemaal vrijwilligers, en er moet net iemand tussen zitten die er verstand van heeft en jou van een correct advies kan/wil voorzien.

Gewoon geduld dus... :wink:
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #4
Zeker geen keitjes eronder leggen. Trace voldoende breed uitgraven, vooraf goed aanstampen of trillen, 1 cm afschot per meter lengte aanhouden. Na het leggen van de buizen zand goed onder / tegen de buis aanwerken, en dan pas volledig aanvullen en weer aantstampen / trillen.

Ga voor de aankoop van je spullen naar een vakhandel, daar kunnen ze je adviseren over het verzamelpunt. Bovendien is de sortering daar uitgebreider dan bij een bouwmarkt.

Foto's maken van de situatie zodat je het later makkelijk terug kan vinden indien nodig.
 

Snuk

  • #5
Daar kan ik mee verder...

Bedankt!!!

:D
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #6
Nog een paar tips (ik ben vandaag ook met de riolering bezig geweest vandaar):
Het makkelijkst werk je met zgn schuifmoffen (met zo'n rubber rand) ipv lijmmoffen.
Je zal net zien dat als je beide delen hebt ingelijmd er een beetje zand bijkomt en dan krijg je het onmogelijk in elkaar. Bovendien kan je schuifmoffen altijd weer los halen.

De pijp die je in de schuifmof steekt kan je het beste even afschuinen, dat doe je met een rasp vervolgens een vijl en schuurpapier. Of even als je die hebt de bandschuurnachine op de kop in de workmate en de pijp er over halen.
Een beetje vloeibare zeep op de rubber ring en pijp en het flopt zo in elkaar. Zet van te voren even een streep op de pijp op een afstand van de helft van de lengte van de mof plus 1cm, zodoende kan je zien dat de mof goed in het midden van de verbinding zit.
 

Snuk

  • #7
Dat zijn gouden tips!

Bedankt Frank!!
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #8
:prima:
Succes!
 

Johanlam165

  • #9
Als je toch naar de vakhandel gaat haal dan even glijmiddel , want zeep is niet zo goed voor het rubber.(zuur)
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #10
Ik heb er zuurvrije vaseline voor gebruikt, werkt ook prima.
 

Palen18

  • #11
Je zou eens kunnen kijken op (link verwijderd) deze hebben allerlei soorten putten. deze kunnen je ook uitstekend helpen. succes!
 

Rioolman

  • #12
Als je de riolering gaat vervangen zou ik geen putten er tussen laten zitten cq plaatsen.
wat je wel kunt doen is ontstopstukken plaatsen bij de gevel en op de erfgrens, hiervoer kun je ook zogenaamde doorstroomputten gebruiken deze zijn wel duurder.
tip: zet eea goed op tekening zoals de plaats van een ontstopstuk, nu weet je het maar over 10 jaar ben je het glad vergeten.

succes
 

Rioolman

  • #13
Even vergeten:
buitenriolering maak je met manchet verbindingen (rubberenring)
binnenriolering verlijm je.
 

Snuk

  • #14
Ben intussen bij de vakhandel geweest. Daar hebben ze me ook dat soort put aangeraden. Ik heb buizen met "BENOR" label aangekocht met manchetverbinding. Idd een T- stuk dat ik dan net onder het maaiveld omhoogbreng voor de erfgrens. Ze hebben me alles zelfs thuisgeleverd zonder meerkost :prima:

Ik ben alleen het volgende nog vergeten te vragen; Ik heb gehoord over een terugslagklep die je ook kunt plaatsen net voor de erfgrens. Is dat nodig? En voor het regenwater?

Iedereen alvast bedankt voor de reacties!!!
 

Rioolman

  • #15
Een terugslagklep voorkomt dat rioolwater uit het gemeenteriool terug stroomt naar de woning.
Dit wordt wel geplaatst als je regelmatig last hebt van bovenstaande.
Mocht je er nog nooi last van hebben gehad raad ik je dan ook af om een terugslagklep te plaatsen, er kan namelijk ook papier en degelijke achter blijven hangen of defect gaan.
 

Stania

  • #16
Je hebt al vele goede tips gekregen , lees ik hier .
Maar gezien je straks ook de WC erop aan wilt sluiten , zou ik er geen putten , en terugslag keleppen tussen plaatsen .
Zet bij de gevel , en bij de erfscheiding een haaks T-stuk in/op de liggende-leiding , en zet daar een buis recht-op in , en lat die eerst eventjes wat boven het maai-veld/grond uitsteken , en vul de grond goed aan , en doe er een lijmdop boven op ., komt er ook geen grond in .
Later kun je de buis afzagen op zo'n 10 cm onder het maaiveld , lijmdop erop , en er een tegel bovenop leggen , hoef je bij verstopping niet weer een gat te-graven , en nú heb je de boel toch op de kop , dus kun je het gelijk meenemen in je werk .
Het aanleggen v/d buis is je al ge-adviseerd , en zorg , dat de buis waterpas ligt , dus even uitzoeken hoe je uitkomt met de leidingen uit huis/overloop-beerput , en anders met 2-keer 45-graden bochten werken , om naar beneden te-komen . Het is mischien ietsjes duurder , maar als je haaks om moet , werk dan met 2-keer 45-graden bochten , en niet met 1 haakse-bocht , zo wordt de bocht iets ruimer , en heb je een betere doorstroming , en ik zou straks achter de de WC-aansluiting op de lange-leiding ( 35 meter ) wél 1 of 2 regenwater-leidingen opzetten , dan spoelt de leiding bij regen weer eens goed schoon .
Een drol moet drijven , dus maximaal 1 cm afschot op de 10 meter , en niet per meter , loopt het water sneller , dan je drol , en loopt dan als een schip op het strand , met de buik aan de grond , en heb je de zaak verstopt .
Eventueel onder in de gleuf , een zandbedje maken ( 5-10 cm dik ) , en goed inspoelen met water , en dan de buis er waterpas inleggen , en niet groter dan 125 mm , en met 45-graden T-stukken op de lange-leiding aansluiten , en liefst boven de midden v/d lange leiding , dus ietsjes schuin naar beneden lopend aansluiten , loopt er ook geen vuil in je kleinere-leidingen .
Lijkt mij vanaf hier gezien het beste , een waterpas-lijn te trekken vanuit de erfscheing , richting het huis , kun je daar altijd het er wel van boven in laten stromen , met een 45-graden T-stuk , heeft het de gang al , richting gemeente-riool .
Sla niet te-hard met hamers op de schuif-sokken , doe het met een stoot-ijzer wrikken , of er een blokje zacht-hout tussen hamer , en rand v/d sok , ze willen wél stukgaan , en/of scheuren .( evetueel even in een bak met warm-water leggen van te voeren , zijn ze niet zo broos met dit koude-weer ) Dus NIET de buis af laten lopen naar een bepaald punt/hoogte toe , dan er 2 bochten tussen plaatsen van 45-graden .
Succes van een rioolwerker , dia al vele kilometers riool heeft aangelegd bij woningen , en bedrijven .
Keuken , en badkamer aanleggen met 40 mm , en als je ze koppeld onder de vloer , dan in een 70/75 mm liggende buis , en die mag ietsjes aflopen evt , maar niet meer dan 1 cm op de 5 meter . En die buis weer aansluiten op je dikke 125 mm buis , liefst met 45 graden T-stuk . Kom je qua maat niet uit , dan zijn er wel verloop-ringen bij die PVC-leverancier , die kun je er zó inplakken .
Succes , en verwroet je niet , en bedenk , voor je begint .
 

Fiesiekus

  • #17
Prachtig verhaal
Stania schreef:
.., en bedenk , voor je begint .
Dus eerst denken en dan pas doen.
 

Rioolman

  • #18
Stania schreef:
Zet bij de gevel , en bij de erfscheiding een haaks T-stuk in/op de liggende-leiding , en zet daar een buis recht-op in , en lat die eerst eventjes wat boven het maai-veld/grond uitsteken , en vul de grond goed aan , en doe er een lijmdop boven op ., .
Dan direct maar een eindstuk met schroefdeksel i.p.v lijmdop
 

Snuk

  • #19
Eerst denken en dan doen??
En ook eerst eens navragen op dit forum geloof ik :!: :!: :wink:

Door het slechte weer ben ik er nog niet aan begonnen, het zal voor komend weekend zijn. Een geluk bij een ongeluk, want wat een ongeloofelijk prachtige uitleg nog maar eens.

*Het regenwater er toch nog op aansluiten ga ik wel niet kunnen doen, want dat is hier binnenkort verboden.

Nog maar eens bedankt aan allen. :D
 

Snuk

  • #20
Voila, alles zit erin. :cool:

Vlotjes gegaan dankzij de tips en adviezen van dit forum. Ik was in 1 dag klaar. Ik heb wel een graafmachine gehuurd om de sleuf te graven. Daarna ongeveer drie uur bezig geweest om zandbed te maken en alles juist te leggen.
Ik kan nog deze tip meegeven aan anderen die hier ook willen aan beginnen;

Voor je begint alles vast te leggen en uit te passen, steek je best alles eerst in elkaar. Als je aan de andere kant een bv een t-stuk aansluit, dan beweegt de voorkant, onvoorkomelijk. Kan logisch lijken voor kenners, maar ja.. Dan verlies je niet veel tijd met je eerste 2 buizen al goed te leggen, als je ze daarna terug beweegt moet je toch herbeginnen...
Nog eens bedankt aan allen. :super:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu