Kit verwijderen

Theowl

  • #1
Dit weekend heb ik in mijn enthousiasme om een houten trap schilder klaar te maken iets te veel kit gebruikt bij het afkitten van de naden. Sukkelig genoeg heb ik dit niet direct herkend en het te veel aan kit onvoldoende weggehaald. :oops: :cry: Wel heb eea nagestreken met mijn vinger, niet met zeepsop (had tip gekregen dat dit niet goed was ivm hechting van de verf)

Nu zijn mijn vragen:

Klopt de tip van het zeepsop nastrijken? :roll:
Op welke manier kan ik de overtollige kit het gemakkelijkst verwijderen, als dit alleen niet kan dan moet alle kit maar verwijderd worden hoe verwijder ik dat dan het snelst. :?:

Plamuur mes, Driekant Verf krabber, Branden, iets anders?

PS Heb ook eenzelfde probleem met de naad tussen de muur en de houten trap, de wit aangebrachte kit kleurt daar geel op? Is dit nog te verwijderen? En kan dit eigenlijk wel met acrylaat kit ? Wat voor een soort kit zou de vakman gebruiken?

Bij voorbaat dank, :wink:
Theowl
 

-stuffie-

  • #2
De vakman gebruikt ook acrylaatkit. Kit verwijderen doe je doorgaaans met een mes en kitverwijderaar. Geen leuk werkje overigens. In jouw geval (kit is nieuw en het hoeft niet waterdicht) heb je misschien geen kitverwijderaar nodig. Goed wegsnijden met een hobbymesje en opnieuw kitten zou ook voldoende kunnen zijn. Een foto zou helpen.

Ook kun je overwegen om gewoon de kit te schilderen in dezelfde kleur als de rest. Als het dezelfde kleur is, dan valt het minder op.

Dat van die zeepsop weet ik niet, ik gebruik het nooit.
 

Fiesiekus

  • #3
Dat zeepsopresten de verfhechting vermindere zou best kunnen; maar even afnemen met lauw water zoals al het schilderewerk voordat je gaat verven, is een eenvoudige remedie.

Over acrylaatkitten: is goede keuze, maar er is kwaliteitsverschil in die ene kitsoort; i.h.a. evenredig met de prijs.
 

Helna

  • #4
De meeste zeep is synthetisch en heel goed geschikt om geverfde oppervlakten ( met sopje) schoon te maken. De hechting van verf wordt er niet minder door.

Wel is het belangrijk om de ondergrond goed vetvrij te maken voordat men gaat schilderen of kitten. Schuren en schoonmaken met ammoniak oplossing.

Een zeepoplossing op natuurlijke basis ( groene zeep) maakt glanzende verfoppervlakten dof, daarom wordt bij schoonmaak klusjes een synthetisch schoonmaakmiddel aanbevolen. Dat behoudt de glans van het verfoppervlak. Gewoon afwasmiddel is prima.

Ik gebruik altijd een klein deel van een schuursponsje dat ik in een bakje met water schoonspoel om de (niet opgedroogde) acrylaatkit meteen na te strijken, zodat de kit goed tussen de naden ingestreken wordt.
De overtollige kit haal ik meteen met het natte sponsje weg.

De opgedroogde acrylaat op de muur zou je met een fijn schuurblokje (grijs blokje kant en klaar te koop) voorzichtig van de muur kunnen schuren.

Als je het voorzichtig doet hoef je de muur niet opnieuw te schilderen.
 

Theowl

  • #5
Hartelijk dank Helna, ik ga die tip met dat schuursponsje uitproberen.

Ik heb alle kit randen met een plamuur mes eruit gekrast het meestte is wel gelukt. Alleen bij de muur overgang naar trap zit toch een rand die er moeilijk af te halen is, ben ook bang dat dit er veel lelijker op gaat worden:?: :?

De houten trap is nu wel kit vrij. Nu opnieuw kitten maar dan met goede kit en voorzichtigere en zorgvuldiger te werk gaan incl. schuursponsje met water. Theowl :P
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu