Keuken hoogglans schilderen

Jarnoootje

  • #1
Beste mensen,

Er wordt hier veel over geschreven en zie door de bomen het bos niet meer. Daarom vraag ik het voor de zekerheid nog maar een keer.

Wij zijn van plan om in de kerstvakantie onze keuken een update te geven. Hierbij willen we de afzuigkap vervangen en de keukenkastjes/deurtjes een andere kleur geven.

De kastjes hebben een hout fineer laag erop zitten. Nu zijn deze wit met een grijze houtnerf lijkende tekening erop.
We willen ze graag Hoogglans wit hebben.

Welke verf ga ik hiervoor nodig hebben en welke rollers/kwarsten zijn nodig voor het beste resultaat?

Alvast bedankt!
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #2
U ontvet ( zeker in een keuken ) eerst de te schilderen oppervlakken met een biologische verfreiniger en vervolgens schuurt u de delen licht op. Dan goed het stof verwijderen.

Als roller kunt u voor de hechtprimer een schuimplastic roller gebruiken en voor de aflak een viltrollertje van 10 of 15 cm. U moet deze goed verzadigen met verf.

U moet de keus maken tussen sinasappeleffect ( rollertje ) , of kwaststrepen ( kwast). Dit is niet echt schrikbarend, maar beide applicatiemethoden geven zo hun eigen effect, tenzij u heel bedreven bent in het aflakken met de kwast. deze geeft met de juiste verf en laagdikte de goede vloei om een mooi strak oppervlak te verkrijgen.

Nogmaals: hiervoor heeft u wel enige ervaring nodig.

Tenslotte brengt u de afwerklaag aan na heel licht opschuren.

Omdat u hoogglans wilt zult u terpentine gedragen verf moeten gebruiken omdat watergedragen verven wel hoogglanzend zijn maar niet de hoogglans geven die een terpentineverf geeft. Dit is dus even stankoverlast.
 

Jarnoootje

  • #3
Kijk dat zijn tips waar ik wat mee kan!

Heb je nog tips betreffende merken verf die beter zijn dan de andere? Merk 'Gamma' of 'Praxis' komt er niet in, maar er zijn zo ontzettend veel verschillende merken dat ik niet meer weet welke ik moet kiezen?

Alvast bedankt!

//edit:
zat zelf te denken aan:

Grondverf - Wijzonol Interieur Grondverf op terpentinebasis
Wijzonol interieur grondverf is een goed dekkende grondverf op basis van alkydhars voor binnen.

Aflakverf - Wijzonol LBH Hoogglans
Wijzonol LBH hoogglans is een aflak op basis van een gesiliconiseerde alkydhars.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #4
Mankeert niets aan. Overigens doen we hier niet aan vergelijkingen van producten, maar u hebt het over een enkele keuze van dezelfde fabrikant.
 

Jarnoootje

  • #5
Het gaat me ook niet precies om een merk en type maar meer of ik met deze keuze begrepen heb wat jij voorstelde!

Bedankt voor het helpen, zal volgende week de verf bestellen en in de kerstvakantie aan het schilderen gaan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu