Isomur kamer maken op zolder.

Sharkyvk

  • #1
Hi,
Ik wil op zolder de slecht geconstrueerde gipsplaten wand gaan vervangen door knauf isomur blokken 70 dik, ook wil ik een stalen deurkozijn plaatsen. De zolder heeft 2 schuine zijdes.
Ik heb al wat onderzoek gedaan en ben daarom op isomur blokken terechtgekomen.
Moet ik een kunststof profiel plaatsen voor de isomur blokken? Hoe dien ik op de schuine zijdes van het dak de blokken aan te laten sluiten. Ik vermoed met verankerd of hoeft dit ook niet met isomur blokken.
Ik hoor graag wat jullie bevindingen zijn.

Groet Mike
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Is de balklaag dik genoeg om de muur te kunnen dragen?
 

Sharkyvk

  • #3
De muur komt op de betonnen vloer. Het dak is een schuimisolatielaag op spaanplaat van 18mm dik. De balken bevinden zich hierachter aan de buitenzijde.
Ik snap niet helemaal wat je bedoeld met jouw vraag, sorry.
Kan je het nader toelichten svp.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Het was mijn vraag of de draagkracht van de balken genoeg was maar dat moet dus zijn of de draagkracht van de vloer genoeg is.
Een vloer kan namelijk maar een bepaald gewicht dragen.
 

Sharkyvk

  • #5
Hi Jan, ja de vloer kan het dragen, eengezinswoning is het.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Dat zegt mij niets, aan de hand van het soort woning is niet te bepalen hoeveel draagkracht de vloer heeft.
Ik zou een bouwkundige vragen hier naar te kijken en ook de tekening van het huis opvragen bij de gemeente.
 

Ambidexterity

  • #7
Kan dat ik het fout hebt, maar naar mijn mening is dit alleen tot 50mm dik te verkrijgen. Bij 70mm tot 100mm is het gewoon gipsblok met mes+groef. Indicatief gewicht per m2 is ±51 kg. Stiekem is heel zo'n muur nog een best gewicht, het is geen grap waarover Jan schrijft. Ik zou het toch even uitzoeken voor dat ik aan de slag ging. Onze voormalige buren hebben ook zoiets gedaan 7/8 jaar terug, recentelijk zijn er toch scheuren opgetreden en zijn ze dit aan het uitzoeken. Het huis is ook een eengezinswoning uit 2005, maar dat zeg natuurlijk niks.
 

Sharkyvk

  • #8
In totaal is het 5,5 meter breed, 3,00 meter hoog in driehoek dus 7,5 m2 waarbij ook nog een deuropening uit moet van 1,6 m2.
Is dit dan echt een issue?
51kg per m2 zou betekenen dat er een gewicht van 300kg over een breedte van 5,5 meter verdeeld wordt.

Volgens de bouwmarkt is het gewoon in 70mm te verkrijgen.

Groet Mike
 

Ambidexterity

  • #9
Van die voormalig buren was niet veel anders qua maten, een gedegen onderzoek is raadzaam.

Informatie uit de bouwmarkt steek ik mijn hand niet voor in het vuur. Kijk maar eens op de site van de producent.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #10
Isomur is inderdaad alleen in 50mm en niet geschikt als vrijstaande muur. De blokken van 70mm zijn normale gipsblokken. Controleer zelf of ze dan de specs hebben die je zoekt.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu