Ikea plank zagen

Sniffertje

  • #1
Ik wil graag iets van de IKEA inkorten, nu is dat allemaal van dat gelamineerde hout. Als ik dat gewoon ga zagen vliegen volgens mij de stukken van de lak eraf.

Wat is de beste manier om zo'n IKEA plank af te korten zonder dat ik de lak ga beschadigen of de stukken eraf gaan springen?
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Waar ga je mee zagen?

In ieder geval de beoogde zaagsnede een paar keer met een scherp hobbymes langs een rei insnijden.
Aan beide zijden als die beide in het zicht komen.
 

Sniffertje

  • #3
Dat is eigenlijk de vraag, hoe en waarmee kan ik dit het beste zagen.

Decoupeerzaag een optie? Zijn er speciale zagen voor?
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #4
Zelf gebruik ik dan een tafelcirkelzaag of een handcirkelzaag met geleidelineaal.
Maar ja die heeft niet iedereen.
Als het echt strak moet zijn omdat het in het zicht komt is een decoupeerzaag vaak toch net niet optimaal.
Als je het toch wilt doen eerst even een proefstukje zagen. Klem dan een lat op de plank om de decoupeerzaag langs te geleiden.

Of je gaat er even mee naar een kennis met een cirkelzaag of de plaatselijk bouwmarkt of timmerman en vraagt of die het even afzaagt.
 

Poster

  • #5
Hallo

Zaag wel vanaf de achterkant, i.v.m. het spanen.
Zowel met een decoupeerzaag als cirkelzaag.

Voor een decoupeerzaag zijn zaagjes in de handel waarvan de vertanding andersom staat, dus die niet trekken maar duwen.

Grt.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
De plaat tussen twee planken klemmen en met een scherpe cirkelzaag alles door zagen, de zaag niet meer dan 2 mm onder de plaat uit laten komen.
Eventueel eerst een klein stukje van de plaat zagen hoe het er uit gaat zien.
Een andere optie is een halve centimeter vanaf de lijn zagen en met een bovenfrees of kantenfrees de snede glad frezen.
Als de plaat niet breed is kan het ook met een multitool, dan wordt de snede mooi strak zonder stukjes eruit.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu