Ikea lamp met 3 fases?

R058

  • #1
Hallo mede klussers,

Mijn vriendin heeft een lamp gekocht bij Ikea. Nu zit ik de handleiding te lezen maar begrijp niet hoe ik hem aan moet sluiten.
Type is Skeninge.



Zoals je kan zien staan er 5 draden? 3 fasen?
Het betreft een nieuwbouw woning, en hangt enkel kroonsteen uit plafond met blauw bruin en volgens mij hangt de aarde los.
Het kan zijn dat er ook nog zwart aanwezig is, deze contactdoos op plafond nog niet open gehad.
hoe kan ik deze lamp aansluiten?
Hij is verbonden met een dimmer die op de wand afgemonteerd is.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Als je bij Ikea de handleidingen ophaalt, dan vind je oa /skeninge-led-spot__AA-1891487-1_pub.pdf deze handleiding.

Daarin is op blz 11 te zien dat de montagerail niet echt drie fasen heeft, maar meer 3 spanningsgeleiders, die (volgens de handleiding van de rail) tezamen niet boven ca 3600 W mogen uitkomen. Dat is bij LEDS een helenboel, maar je kunt de rail vrijwel onbeperkt uitbreiden.

In de genoemde handleiding, die van de spots dus, kun je vinden dat de drie aansluitingen gebruikt kunnen worden om, indien gewenst, de drie spanningesgeleiders apart te schakelen. Zodat je groepen met lampen krijgt. Daartyoe zit op elke spot een schakelaar waarmee je kunt kiezen welke geleider ermee verbonden wordt.

Heb je maar één aansluiting, dus één zwarte draad, dan sluit je die aan op bijv. alleen L1 (en vanzelfsprekend blauw op N, geel/groen op aarde). Je kiest dan op alle spots met de schakelaar die geleider, ik neem aan dat dat stand 1 op de schakelaar zal zijn.

Kwestie van handleidingen allemaal (goed) lezen. :wink:

PS. De bruine draad uit de centraaldoos zal niet de juiste zijn, dat zou als het goed is zwart moeten zijn. Maar misschien heeft de installateur zich er makkelijk vanaf gemaakt (zou me bij nieuwbouw toch wel wat verbazen).

PS 2. Indien je vriendin alleen de rail heeft meegenomen en niet de bijbehorende spots, dan heb je dus ook niet de daarbij behorende handleiding. Alleen heb je niet zoveel aan alleen de rail.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu