Grote eet/studeer/poker -tafel

Joris123

  • #1
Hoi,

Ik ben op dit forum gekomen via wat zoekopdrachten met google in een poging wat input te vinden rond mijn tafelontwerp van mensen die er wat meer verstand van hebben dan ik. Ik ben in de basis een prima klusser voor 90% van de standaard huis-tuin-en-keuken klusjes, maar leg met het bijgevoegde ontwerp de lat hoog voor mezelf. Is niet de eerste keer overigens :) Desalniettemin zou ik graag de haalbaarheid van het ontwerp onderzoeken en hopelijk ook uitvoeren! Ik ga samenwonen met mijn vriendin en wil graag een hele grote tafel in de woonkamer voor ons bouwen. We eten aan tafel, maar daarnaast is hij voor andere zaken zo mogelijk belangrijker. Wij zijn beiden ontwerpstudenten, en voor ons is elke vierkante centimeter extra een zegen, gezien de vele ontwerptekeningen die we hebben uit te spreiden en ontwerpmodellen die we moeten bouwen. Daar bovenop heb ik ook nog een kaartgroepje voor een wekelijkse avond poker in gedachten, en zal de tafel idealiter ook daaraan alle plaats bieden. Ik kan natuurlijk een tafel met 6 poten bouwen die aan al deze doelen het hoofd biedt, maar ik heb iets 'leukers' in gedachten (naar mijn mening althans). Met iets 'leukers' komen natuurlijk ook de vanzelfsprekende problemen voor het licht, en in dit geval zijn dat er nogal wat. Goed, eerst maar het ontwerp, en onderaan verdere uitleg en vragen:











Deze tafel heb ik in de huidige vorm intuitief ontworpen op basis van de benodigde dimensies en krachten maar ook de naar de meest oogstrelende proporties. Nogmaals het is een hele grote tafel, in dit ontwerp bemeten op 4m lengte, 1m10 breedte, en 80cm hoogte. De uitkraging probeer ik tegen het gevoelsmatig 'onnatuurlijke' aan te drukken maar toch realiseerbaar te houden. Het max. gewicht dat deze uitkraging moet kunnen behouden schat ik op zo'n 30 kilo. Het spreekt voor zich dat ik mijn gasten vraag niet op het uiteinde eens lekker te gaan zitten ;). De twee 'buizen' die je ziet zijn spankabels, die ik vanaf de diagonale plaat via gaten in het tweede blok op de muur wil aansluiten. Het onderste blad waar de tafel op staat wil in de grond vastzeggen om horizontale verschuiving te voorkomen, en daarmee de spankabels op hun plek te houden en dus in spanning te houden. Het middenstuk op het onderste blad moet het diagonale blad onderaan op z'n plek houden. Er zit wel wat meer gedachte achter, maar hier houd ik het dan maar even voor nu bij. Het gegeven is louter theoretisch op dit moment, dus om de haalbaarheid te onderzoeken de volgende vragen voor jullie:

-"klopt mijn denkwijze" en de dus resulterende constructie
-ben ik te optimisch mbt de uitkraging
-de spankabels zijn vrij lang (iets meer dan twee meter). Is het reeel om te denken dat ik die dermate strak kan inbouwen dat ze nut hebben. een noodzakelijk nut natuurlijk
-Is met spankabels werken überhaupt realiseerbaar als eenmansklusser
-in hoeverre moet ik met vervormingen van het hout rekening houden.
-ik las ergens op een site dat hout maximaal in een dikte van 7cm te verkrijgen is. Zal dit genoeg zijn voor het diagonale blad gezien de krachten die hij te verduren krijgt
-kan het diagonale blad goed funktioneren onder een dergelijke hoek mbt tot diezelfde krachten
-mocht het allemaal realiseerbaar lijken, kun je een soort van grove schatting van tijd maar vooral geld maken dat een dergelijk ontwerp zal kosten?
-zijn er bepaalde houtsoorten in het bijzonder geschikt of ongeschikt voor deze klus?
-verdere op- of aanmerkingen over dingen die ik over het hoofd zie zijn natuurlijk altijd welkom. Over het ontwerp an sich ook :)

Veel vragen van iemand met een eerste post. Sorry daarvoor, alle hulp wordt echter van harte op prijs gesteld. Bedankt alvast :D ,

groeten, Joris
 

Swtkc

  • #2
Ik vind het een mooi ontwerp, en het moet zeker kunnen.

Ik heb ook een paar tafels die kunnen kantelen/kiepen.

Mijn advies ontwerp het met ± 120 kg kracht op het uiteinde van de tafel.

Ja iedereen weet het echter één moment "even op de tafel leunen" van een zwaar persoon geeft een brok ellende.

Verankeren in de moer of vloer is wellicht een optie?

Swtkc
 

Joris123

  • #3
Hoi,

bedankt voor je reaktie en je complimenten voor het ontwerp(is altijd fijn te horen natuurlijk :) ),

ik had al zo'n vermoeden dat 30kg wellicht wat onder de maat zou zijn; 120kg is waarschijnlijk wat reeeler als bovengrens te stellen voor 'extreme situaties'.

Wanneer je zegt op basis van dat gewicht te ontwerpen, moet ik helaas achter mijn hoofd krabben hoe dat te doen? Heb je misschien wat literatuur in gedachten die de basics hiervoor behandelen dan kom ik er wel uit. In het algemeen genomen ontwerp en klus ik vaak intuitief en probeer een ruime marge te nemen die vaak leidt tot dikke overdimensionering. Vind ik ook geen probleem, maar in dit geval zal ik de tafel toch graag een bepaalde rankheid meegeven die mij noodzaakt de grenzen op te zoeken.

Verder, graag een mening over het volgende. Ik heb een vriend gemaild zijn gedachten te laten gaan over het ontwerp, en hij heeft mij terug gemaild dat de spankabels niet nodig zijn. Ik zal hem er ook nog verder over vragen, maar een second opinion is altijd gewenst natuurlijk :) Naar mijn mening staat het diagonale blok al uit zijn lood, en wil dus naar links 'vallen', komt er ook nog eens 1 gigantisch werkblad op dat scharniert naar links toe, en lijkt het mij een must deze spankabels toe te passen deze krachten te neutraliseren. Is dit verkeerd gedacht?

Verankeren in de vloer was ik inderdaad van plan overigens
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
De spankabels kunnen de meeste kracht opvangen wanneer ze diagonaal in de constructie zitten.
De plaats in het schuine gedeelte is goed maar ze moeten dan in het staande stuk onderin komen om de verschuiving door het gewicht op te vangen.
De kabels zoals ze getekend zijn voegen weinig toe.
 

Kloek77

  • #5
Het overstekende(niet door de poten ondersteunde) gedeelte is te lang,
en zal de stabiliteit van een duikplank hebben.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #6
@Joris leuk ontwerp,

Als je het blad in masief hout wilt maken heb je wel een behoorlijke dikte nodig maar dat is te doen ddor bijvoorbeeld ribben van 59*120 tegen elkaar te lijmen o.i.d. (het blad is dan 120mm dik)

De spankabels hebben geen toegevoegde waarde je kan beter het blad aan de muur vast zetten
dit verhoogd bovendien de stabiliteit van de tafel in de richting // aan het blad aanzienelijk.

De grooste uitdaging zit in de verbindingen tussen het blad en de poten
het beste resultaat krijg je waarschijnlijk door deze te vingerlassen
 

Joris123

  • #7
Alvast dank voor alle input. Ik kan er een hoop mee, en ga de komende week eens gebruiken om het om te zetten in een nieuw haalbaar ontwerp. Van alle reakties ben ik in ieder geval blij te horen dat, in gewijzigde vorm althans, het een haalbaar projekt is. Zoals in mijn eerste post vermeld, zit ik in de verhuizing en ik ben inmiddels 'over'. Geen internet nog helaas, daarom zullen mijn reakties wat aan de trage kant zijn. Maar een nieuw en gedetaileerder ontwerp is in de maak, en komt er aan. Deze zal ik tzt hier weer neerzetten. Al is het maar als een 'dankjewel' voor alle reakties,

groeten,

Joris
 

Erik-T

  • #8
Leuk ontwerp!

Als je de tafel op de uitstekende zijde gaat belasten zorgt de schuin geplaatste staander ervoor dat het blad van de muur weg wil trekken dit zou je kunnen voorkomen door het blad aan de muur te bevestigen

misshien spreekt dit ontwerp nog meer tot de vebeelding wanneer je de vebinding tussen beide staanders weglaat en de schuine staander op de vloer bevestigt?

Probeer bij het ontwerp ook altijd rekening te houden met oneigenlijk gebruik want de kans is vrij groot dat er vroeg of laat iets zwaarders terecht komt op de tafel dan de 30 kilo die je noemt!

als je het blad van een massieve houtverbreding maakt van een mm of 50 dik ben je denk ik al een heel stuk op weg.

Veeel succes
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu