Gevel stenen zelf reinigen

Hans1963

  • #1
Hallo,

onze lichte bakstenen gevel muren zijn na 21 jaar grauw en vies geworden, door (ik denk) atmosferische verontreiniging. Ben te rade gegaan bij een bedrijf die in professionele stoomreinigers doet. Advies: ik kan het zelf schoonmaken (met beleid) met een stoomcleaner: 20 bar en 150 graden stoom. Zie ik wel zitten en ga dit proberen (beter dan hogedruk spuiten, stralen of chemisch).

Vraag: wil de muren na schoonmaken impregneren ofwel hydrofoberen. Welk middel is met de huidige stand van zaken effectief, vreet mijn kozijnen/schilderwerk/ruiten niet aan en is ook op te spuiten zonder enge dingen voor mij en/of mijn omgeving?
 

Hans1963

  • #2
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #3

Klusser_37

  • #4
Ik wil onze gevel van de woning (bakstenen, 12 jaar oud) ook reinigen en impregneren.

Het reinigen kan je goed doen met algenreiniger als er mos en algen op de muur zitten. Als de vervuiling beperkt is (zoals bij mij) dan gewoon met de hogedrukreiniger.

Impregneren kan je zelf doen, mijn voorkeur gaat uit naar producten van * zoals ******, kan je met een schapenvachtroller op de stenen doen. Ik moet het zelf ook nog doen, maar het lijkt me geen moeilijke klus.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Merknaam verwijderd, reclame voor een merk is niet toegestaan, zie de forumregels.
 

René Happe

  • #6
U kunt uw gevel na het reinigen impregneren met een watergedragen impregneer.
 

knoxville

  • #7
Ik ben benieuwd of iemand ondertussen ervaring heeft met het zelf reinigen?

IMG_4897 2.jpg IMG_4896 2.jpg tempImageURdmxW.png tempImageSiOybp.png
 

knoxville

  • #8
Ik zie de volgende opties staan mbt stoomreinigers:

Schermafbeelding 2022-08-04 om 18.28.03.png
 

Henk E

  • #9
Het is hier toen met een goede hogedrukreiniger gedaan en daarna zijn er nieuwe voegen in gekomen.
Maar dat moet je niet te vaak doen en hangt erg af van de vervuiling.
Bij impregneren moet je nog beter uitkijken want enkele ruiten zijn hier onherstelbaar beschadigd omdat het niet goed genoeg is afgeplakt.
Het lijkt op zware kalkaanslag en je krijgt het er nooit weer af.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #10
In het algemeen geldt dat je het alleen moet schoonmaken als het echt nodig is. Doe eerst een proefstukje. Verder moet er eigenlijk altijd daarna opnieuw gevoegd worden en de stenen geimpregneerd. Bij oude gebouwen extra zorgvuldig zijn en bij monumenten er een deskundige bijhalen. Zie ook de PDF van het RCE.

Probeer de klus te combineren met de buren, dat bespaart kosten en ziet er netter uit. Eerst de spouw laten naisoleren is ook een erg goede combi. Die combi met de impregnatie moet ook zorgvuldig bekeken worden, om later vochtproblemen te voorkomen.

@knoxville: als je specifieke informatie wil over jouw situatie graag een nieuw topic openen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu