EPDM en 45 graden buitenhoek

Neptun

  • #1
Hallo allemaal nogmaals,

Ik heb iets afwijkende form van de overkapping (platte dak) die ik met epdm wil bedekken.

Binnenhoeken van 90 graden zijn met vouw-methode te doen.
Maar ik heb ook een binnenhoek van 45 en een buitenhoek van 135 graden. Die wordt lastig denk ik.

De vragen:

Zijn deze binnen 45 en buiten 135 graden hoeken te doen met vouw-methode?

Zo niet, moet ik bij het knipwerk die speciale zelfklefende stukjes hebben, of kan ik met contact lijm en kit normale stukje epdm gebruiken om over naden te lijmen?

 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Achteraf he. Voor dat je aan de slag bent gegaan had je eerst Youtube moeten raadplegen. EPDM is haaks werken. Kosten en moeite voor de mastiek hoeken had je uitgespaard.

De hoekoplossing zijn daar allemaal te vinden. Rechthoekige schoorstenen worden daar, naar ik meen, ook ingewerkt.
Jammer van een product met de claim levensduur 50 jaar en toch met lijm en een kit aan de slag.
Nog een afwijkend punt van dit product de afwerking van de dakrand.
 

Neptun

  • #3
Ik heb best veel geraadpleegd...het nergens kunnen vinden van 45 graden zag ik als "niet gepublished", en niet als onmogelijk.
 

Neptun

  • #4
Mag ik de mastiekribben laten of moeten per se haakse opstaande randen?
Wat zijn de gevolgen / risicos van het laten van mastiekribben?

(btw. ik koos voor mastiekribben omdat ik het mooi vond)
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #5
In de bouw wordt altijd voor het goedkoopste en wat het snelst werkt gegaan. :wink:

Ik vind zelf, bitumen dakbanen met mastiekhoeken netjes alleen moet de hoek bovenkant gelijk met de dakopstand komen.
In EPDM wordt zover ik weet zonder mastiekhoeken gewerkt. Heeft ook te maken dat de hoeken mooier invouwen.
Kijk nog even wat voor soort afvoer je gaat nemen. Ook hier weer met of zonder mastiekhoek.
Met mastiek hoek kan je iets eenvoudiger een ronde afvoer opzij uit je dak plaatsen.
Afvoer naar onder is voor EPDM het meest betrouwbaar en het gemakkelijkst aan te brengen.
 

Neptun

  • #6
Bedankt wgb.
Afvoer is naar onder, in de (iets lagere) hoek.

De 135 hoek moet geknipt worden. Wordt spannend.
Ik ben aan het oefenen. :)

 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #7
Helemaal Top.
 

Neptun

  • #8
Voor de volledigheid.. het vouwen is zeer goed gelukt met de 90 en 45 (binnen)hoeken met mastiekribben. Ik durf te zeggen dat het zelfs makkelijker is dan met rechtopstaande randen, want er blijft minder rubber over.

De 135 buitenhoek was knip en plak werk.. hopelijk goed dicht. :)

In het midden een lijmvlek.. te ver gerold tijdens lijmen.



Nu nog mijn handen schoon krijgen. Niets lijkt te werken. :(

 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #9
Moeilijk te zien ik zie weinig afschot.
Bijvoorbeeld een reden is om geen mastiekhoek toe te passen, deze moet over de aflopenden kant gelijk met de bovenkant van de dakrand worden gemaakt. Dat kost in jouw geval niet zoveel maar als de dakrand 20cm hoog is piep je wel anders.

Want er blijft minder rubber over?
 

Neptun

  • #10
Ik heb ervoor gekozen om afschot te realiseren door het dak in zijn geheel (een beetje) te kantelen. Zodoende is er geen sprake van aflopende kant. Alles is even (en alles is scheef). Ik heb 1 cm/m naar achteren en 0,5 cm/m naar rechts (richting 75 mm gat).
Zoals je zelf opmerkt, het is zo goed als niet zichtbaar.


Als je een hoek vouwt, hou je wat rubber over, die je dan dubbel moet vouwen en... ja, kwijt raken.

Wat tussen de fingers zit:




Bij een rechtopstaande rand heb je wat meer over dan bij schuin (mastiekrib). Hoe schuiner hoe minder rubber over. Zo is het vouwen van de 45 graden binnenhoek het makkelijkst geweest.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #11
Handen inwrijven met wd40 of met boter.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu