Electro aan boord

Eddylaan

  • #1
Hallo forum,
ik vaar en woon op 'n monumentale sleepboot uit 1942, en ben de bekabeling/bedrading aan het renoveren.

Electr. inst.: 12/24/220/380 Volt en 220 Volt walstroom aansluiting.
Generator: Ruggerini 11 kVA 220/380 Volt, 3000 RPM

Waar het mij om gaat is het volgende;

ik zou graag 'n schema en/of duidelijke foto hebben van 'n groepenkast.
En 'n beknopt overzicht schema van 'n scheeps instalatie.
Hoe koppel ik veilig de nul en de aarde bij gebruik van alleen de boord-generator.

Aangesloten 220V apparaten; koeling, vriezer, wasmachine, wasdroger, Victron omvormer 24V 1800Watt 50Amp., TV .
De wasmachine, droger, koel en vries zijn over twee groepen verdeeld.

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is en wacht op uw antwoord.
vr.gr. Eddy
 

Swblom

  • #2
Hallo Eddy,

Volgens mij kun je hier beter een deskundige bijhalen die bij jou aan boord de situatie beoordeeld. Hij/zij kan je dan helpen met een plan maken, waarop je waarschijnlijk veel werkzaamheden wel zelf kan uitvoeren.

Mijn ervaring met oude schepen is dat er door de jaren heen meestal van alles bijgeprutst is zonder de benodigde kennis. Als jouw plan nu is om aan de hand van een op een klussite gegeven schema de boel recht te breien, dan loop je een groot risico je hier bij aan te sluiten.

De hele zaak begint al met het gebruiken van de juiste kabelsoort, kleurcoderingen om de verschillende spanningen uit elkaar te houden, kortsluitberekeningen van alle verdeelpunten, schotdoorvoeren, etc.etc.etc. Een scheepsinstallatie is meestal veel gecompliceerder dan een huisinstallatie.
Ook kom je een aantal exotische zaken tegen als bijvoorbeeld kathodische effecten bij gebruik van walstroom. (ook wel: de verf valt van mijn onderwaterschip en ik snap niet waarom...)
Hiervoor heb je iemand nodig die deskundig is.

Succes
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu