Dakbedekking op underlayment

Twanvz

  • #1
Het underlayment, is dat voldoende aan beide kanten 1 keer te beitsen?

De underlaymentplaten die op het dak komen, en die vlak tegen elkaar aansluiten, moet daar nog tussen gekit worden of iets, nee toch?

De dakbedekking die er op komt, bijv epdm, is het mogelijk een 1.2 mm hiervoor te pakken en dan zelf te verlijmen?

Of is een 4 mm met leislag veel beter bijvoorbeeld?

Ik wil iets wat in rollen is, het moet te verlijmen zijn of zelfklevend zijn.

En het is nog niet handig die underlayment platen er nu al op te leggen, en over een paar dagen dakbedekking he? Want dan worden de platen nat.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Ik zou alleen de onderkant doen. Hoewel het volgens mij niet meer brengt als zicht.
Die platen kan je koud tegen elkaar leggen daar hoef je niets meer aan te doen.
EPDM kan uiteraard. Tegenwoordig hebben ze een soort PU lijm, met deze lijm kan je wat langer aan het materiaal schuiven waardoor het zonder of met veel minder plooien is aan te brengen.
Of een 4 mm veel beter is weet ik niet moet je meer dan 25 jaar voor wachten. :wink: Als je beide materialen in een weiland legt zal de EPDM het langste meegaan. Voor wat dit betreft, op een dak, hoeken en randen afvoer enz., vakmanschap en materiaal kennis speelt ook een rol.
Wil je een bitumen aanbrengen zal die beits tijdens het branden in de weg zitten.
Die platen kan je er op leggen en met plastic afdekken. Zijn geverfd zullen ze minder nat worden en het oppervlak is sneller droog.
Als je met PU lijm gaat werken moeten de platen droog zijn. Te nat dan zal die lijm heftig reageren.
Er zal nog wel meer + en - zijn. :lol:
 

Twanvz

  • #3
Oke, als ik met zelfklevende dakbedekking aan de slag ga, bitumen of epdm, moet ik dan nog een onderlaag gebruiken? Die onderlaag kan je vastschroeven dan.

En zelfklevende dakbedekking, die moet je nog met een primer vantevoren aanbrengen op de onderlaag?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Nou wordt het te modern voor mij. :lol: Teveel types en hun specifieke eigenschappen.
Een onderlaag wordt, denk ik, toegepast als het materiaal wat er onderligt niet optimaal is voor een goede hechting, bijvoorbeeld een wol isolatie.

Zelfklevend is een kwestie van de verwerkingsrichtlijnen van het product volgen.
 

Twanvz

  • #5
Ik had gisteren begrepen van een dakdekker dat er altijd een onderlaag onder moet omdat hout uit kan zetten en omdat de toplaag dan kan scheuren.

Dus alleen bitumen rollen er op branden (of zelfklevende) dan is dat volgens hem af te raden omdat het kan scheuren. Dus altijd een onderlaag, geeft hij aan.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #6
Beetje zwak verhaal maar ik begrijp hem wel. Uitzetting van bitumen 60 en hout 50 deze liggen bijna gelijk. Wat ook kan. De betreffende dakdekker doet de hele dag niet anders dan zelfklevend aanbrengen en is door schade en schande wijzer geworden.
Er zijn tal van redenen waarom je een onderlaag wel of niet moet gebruiken.
Zoek op de verwerkingsrichtlijnen van de betreffende producent.

..........................En dan is er nog altijd YUOTUBE. :lol:
 

Pirke

  • #7
Eerst underlayment, dan een dampremmer, dan isolatie en daarop epdm verlijmen.
isolatie moet een drukvaste met sponning zijn en met een toplaagje.
 

Twanvz

  • #8
Klinkt best interessant wat je zegt Pirke.
In jouw geval komt er geen brander bij aan te pas, dan kan ik alles zelf doen.

Hoe bedoel jij dampremmer, is dat gewoon een epdm onderlaag met welke eigenschappen dan ook, en wat voor isolatie vervolgens etc. Ben benieuwd.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #9
En doe je nog wat dat het allemaal blijft liggen als het gaat waaien. :wink:
 

Pirke

  • #10
Wat snap je niet aan het principe "Lijmen" WGB?

Dampremmer...dus gewoon een stevige dichte folie.

De isolatieplaten worden vastgeschroeft met lange schroeven en van die grote plaatrevetten. Op elke hoek van 4 platen en 1 in het midden van elke plaat.

Ja je kunt het zelf doen. Maar eenvoudig is het niet zo zeer. Nauwkeurig werken en de richtlijnen van fabricanten goed doornemen. Pas kimfixatie toe en het underlayment moet echt vast zitten.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #11
:prima:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu