Beitswerk overschilderen?

Rijkaart

  • #1
Ik heb al wat afgezocht maar niet een sluitend antwoord kunnen vinden.

Ik heb een hardhouten kozijn. Altijd goed onderhouden door de vorige bewoners. Altijd in de beits gezet. Nu wil ik eea overschilderen met verf. Kan dit zomaar? De beitslaag zit muurvast.

En als dit kan; Ik ga van bruin naar een blauw/witte schakering. Dan eerst de bruine laag gronden?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #2
Dan heeft u toch niet goed gezocht want op dit forum is het uit en te na beschreven. Niet alleen vanuit de praktijk, maar ook de grote fabrikanten adviseren onderstaande met klem:

Beitslagen dienen verwijdert te worden als u een laksysteem wilt aanbrengen. Volledig dus. Schilferen en onthechting van de laklaag zijn anders uw deel.

Breng daarna 2 lagen isolatieprimer aan ( ik neem aan dat het kozijn meranti of merbeau is ) in de kleur waarin u gaat aflakken. Daarna kunt een een laklaag aanbrengen.

Een andere mogelijkheid is om een EPS systeemverf aan te brengen. Dit is dus grond- en aflak in 1. Is vochtregulerender maar vergt wel een kortere interval in onderhoudsbeurten.
 

Rijkaart

  • #3
Mmmm. Kennelijk toch niet goed genoeg gezocht. Het kozijn is meranti. De beist laag zit zo vast dat ik twee dagen bezig ben geweest met afbijt schrapper en brander. Maar dan alleen voor het deurkozijn! Als ik dat voor de gehele voorgevel moet doen ben ik twee weken bezig. Daarnaast komt het kozijn er niet echt fraaier uit te zien na deze mishandeling.

Is er echt geen andere oplossing? We kunnen een karretje op de maan laten rijden dus er zal toch ook wel een verf zijn die wel op beits hecht?
 

Fiesiekus

  • #4
Weer beitsen. En dat karretje op de maan rijdt al heel lag niet meer.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #5
Die beitslaag haalt u eraf met een rotex schuurmachine: schijfje 80 erop u ziet de beits eraf vliegen. Naschuren met 240 ( hiervoor kunt u een deltaschuurmachine gebruiken voor de moeilijke hoekjes ) en u kunt aan de slag. Geklieder met afbijt / branders / fohnen hoeft dus niet.

Goed schuurwerk is al een lust voor het oog, en een blanke ondergrond geeft u de garantie dat een laksysteem er niet vanaf gaat komen.

Het punt is dat beits IN het hout dringt en onbereikbaar is voor afbijt. Ook branden / fohnen met een schraper doet u niet diep genoeg komen. U haalt alleen het toplaagje eraf. Diepschuren doet dit wel.

En ja...dat goed schilderwerk tijd vergt weten we al sinds de middeleeuwen toe we nog dachten dat de aarde plat was: ruim 75% van de totale klus zit in ondergrondbehandeling.

Het staat u overigens vrij om het kozijn te behandelen met een lakverf op uw eigen manier. Wij wijzen u enkel op de risico's.
 

Rijkaart

  • #6
Beitsen ga ik niet doen. Ben er wel op uitgekeken. Dus schuurmachine huren en er tegenaan. Met isolatieprimer wordt neem ik aan een speciale grondverf bedoeld?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #7
Inderdaad. Deze primer is speciaal voor houtsoorten die kunnen doorbloeden. U kunt ook Onol gebruiken als grondverf.
 

Rijkaart

  • #8
Speciale grondverf. Je zou toch spontaan kunststof gaan bestellen. :lol:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu