Behanglijm van spackmuur verwijderen ?

Rogieros

  • #1
De situatie is als volgt: 1- Ik ben nieuw hier. 2- Een vriend van mij heeft de benedenverdieping van zijn vakantiewoning laten opknappen. Ik ging met hem naar het resultaat kijken en we schrokken ons rot. Ik zal hier geen naam noemen van de betreffende klusser/schilder/prutser, want ik denk niet dat dat de bedoeling is hier. De wanden en plafonds in de vakantiewoning zijn gespoten met spachtelputz, ook wel spack en in sommige wanden zat/zit een enkele scheur van 1 mm of minder, vooral in de hoeken van de wand met het plafond. Nou heeft de prutser, zo noem ik hem toch maar, om deze scheuren weg te werken, de spackwanden behangen (hoe verzin je het!) met glasvezel of -vlies behang (verschil weet ik niet zo goed). Dit behang is wit en glad, misschien wel 'voorgesaust', en het heet geloof ik renovlies of renostuuk.
Dat gaat natuurlijk niet werken!! Overal luchtblazen tussen wand en behang, want je kan de lucht er natuurlijk niet onder vandaan krijgen op een ruw (spack) oppervlak.
Eén grote ellende!
Het feit wil dat ik best handig ben, en er werd mij gevraagd of ik er wat mee kon. Hoewel ik geen ervaring heb mbt dit, stemde ik ermee in en zei dat allereerst het behang er maar weer af moet. Zo gezegd zo gedaan. Ik hoefde er maar even de plantenspuit op te zetten en ik trok de hele banen behang er zo af. Maar nu begint de ellende... Naar mijn vermoeden moet de behanglijm ook van de muren voor dat ik deze ga behandelen (scheuren/naden repareren en rollen met latex). Ik heb wel een uur over 2 m2 gedaan om met plantenspuit, spons en doek de behanglijm van de spackwand te krijgen. Er is geen beginnen aan. Het oppervlak wordt wel iets minder glibberig als het nat is, maar is nog steeds iets glibberig, wat voor mij een teken is dat de behanglijm nog niet geheel verwijderd is. Logisch ook wel, want het is spack en du een ruw. En dan zou ik nog zo'n 50 m2 moeten... Ik zoek dus een andere optie, of ik laat de behanglijm zitten en ga als proef 1 muur rollen met latex om te kijken of dat dan toch een gewenst resultaat geeft.
Iemand hier ervaring mee. Is er een mogelijkheid om de wanden, voordat ik het ga rollen met latex, te behandelen met een ander middel (een fixeer ofzo), of ga ik er gewoon overheen rollen met latex, of haal ik het ergste (behanglijm) toch maar zoveel mogelijk weg dmv het van de wanden 'wassen'? Wie O Wie heeft voor mij de gouden tip.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Dit gebruik ik en als dit niet lukt haal ik lijmverwijderaar bij de bouwmarkt.
Het blijft veel werk, wat je ook gebruikt:
Heb je zin om lekker een muurtje te schilderen, dan sta je voor een flink karwei. Zeker als de muur ook eerst een laag behang had. Nadat je deze er met veel moeite hebt afgehaald, moet je ook nog eens de behanglijm verwijderen. Hoe dan? Dat leggen we uit.

Behanglijm zorgt ervoor dat behang goed blijft zitten en er makkelijker afgaat. Het behang gaat er misschien wel makkelijk af, maar de behanglijm zelf niet. Waarschijnlijk ben je wel even bezig met het verwijderen van de lijm. Gelukkig gaat het allemaal net een stukje soepeler met onze tips.



Zo maak je een oplossing om de behanglijm te verwijderen
Met alleen heet water kom je er niet. Je moet iets hebben waardoor de lijm wat zachter wordt. Je kunt verschillende soorten oplossingen gebruiken.

Je kan heet water met een paar druppels afwasmiddel en één á twee eetlepels zuiveringszout prima gebruiken als oplossing om behanglijm te verwijderen.

Wat je ook zou kunnen gebruiken is natriumfosfaat, een industrieel schoonmaakmiddel. Dit is niet zo goed voor het milieu, dus probeer eerst het water met afwasmiddel.

Er zijn ook bedrijven die producten verkopen om de behanglijm te verwijderen. In de meeste bouwmarkten kun je deze producten vinden.

Behanglijm verwijderen doe je zo
Zorg er eerst voor dat je de vloer goed beschermd. Hou de muur een uurtje goed nat met de afwasmiddeloplossing of water. Na een uur dringt het water goed door in de behanglijm, waardoor je kan zien waar de lijm zit. Ook wordt de lijm zachter.

Daarna kun je de muur met een spons afschrobben. De behanglijm zal loskomen en zo kun je het spul verwijderen. Doe de resten in een vuilniszak.



Wat als het met de spons niet lukt?
De strijd tegen resten van behanglijm is geen makkelijke. Soms kun je de behanglijm niet verwijderen met slechts een spons. In dit geval is een plamuurmes je beste vriend. Voorzichtig! Je wil niet je muur beschadigen.

Komt de lijm er nog niet af wanneer je met het plamuurmes schraapt? Week opnieuw met de oplossing en probeer het nog eens. Blijf doorgaan, want uiteindelijk zal de lijm zachter worden en kun je schrapen tot de meeste lijm van de muur af is.

Je kan niet meteen beginnen met schilderen
Is het helemaal gelukt? Topper! We weten dat je staat te popelen met de verf en kwasten, maar je kan niet meteen beginnen met schilderen, helaas. De muur is veel te nat van de oplossing. Wat je het beste kan doen? Gewoon, even iets anders. Na 24 uur is je muur meestal helemaal droog.

Veeg voor je begint met schilderen met je hand even over de muur. Is de muur glad? Dan is de lijm helemaal weg. Als de muur nog kleverig is, moet je toch echt weer opnieuw aan de slag met het sopje of de lijmverwijderoplossing.



Een andere optie om behanglijm te verwijderen
Mocht het met een sopje en plamuurmes niet lukken, dan heeft Huis en Tuin Info een goede tip. Je kunt namelijk ook aan de slag gaan met schuurpapier. Dit is wel wat ingrijpender, maar soms is het een goed alternatief. Zeker als je een ruwe muur hebt die je toch al moet schuren, heeft het geen nut om met water te werken.

Na het schuren kun je de muur alsnog even nat maken, op die manier kun je zien of alle lijmresten helemaal weg zijn.
 

Rogieros

  • #3
Bedankt voor je antwoord Jan. Met je voorgestelde methodes zou het een megaklus blijven, zoniet ondoenlijk om de behanglijm te verwijderen. Dit omdat het dus een 'spackmuur' is, en dus een ruw oppervlak heeft.
Ik heb een verf'speciaal'zaak gebeld en de medewerker van daar vertelde me: na het verwijderen van het behang de wanden goed laten drogen (1 dag) en daarna er gewoon overheen latexen. Nu 1 laag gedaan en so far so good.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Ik heb dat nooit aangedurfd, bij een ander moet je zeker weten dat het goed komt.
Succes er mee.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu