Behandelen houten balken 200 jaar oud, lijnolie?

Hogerwoerd

  • #1


Wij hebben in onze boerderij veel houten balken. Zijn al 2 jaar bezig en lopen nu tegen het probleem aan hoe we de bestaande houten balken (tevens spant) moeten behandelen. We hebben een klein stukje geprobeerd met een ultra matte lak op waterbasis, zie het resultaat boven. Dat was best schrikken. Ik lees hier veel over lijnolie, te mixen met bijvoorbeeld een ultra matte lak? Het zijn nogal wat balken. Voordat ik zelf ga experimenteren toch maar even de vraag hier stellen. Ik zie hier veel mensen met kennis en ervaring.
Onze wens is de balken behandelen en dan niet zien dat ze behandeld zijn. Er zijn ook balken in de badkamer.

Dank alvast

Afgesplitst - topic kapen is niet toegestaan - mod.
 

Mwdecor

Verfadviseur
  • #2
Hum....eerst goed proper maken zou ik zeggen en dan bvb een matte transarante synthetische vernis aanbrengen, eerste laag wat verdunnen met terpentine en de tweede laag vol uit de pot. Geen lijnolie aan toevoegen want dan gaat de vernis meer glanzen en je wil een "bijna" onzichtbare en natuurlijk ogende afwerking.
In deze is een watergedragen vernis niet echt geschikt. Let wel dat een synthetische vernis de ondergrond wat zal aankleuren!
 

Hogerwoerd

  • #3
Beste mwdecor,
Dank voor de tip. Het hout bleek toch geheel onbehandeld. De witte aanslag is tijdelijk gebleken. De lak op waterbasis bleek toch zeer goed bruikbaar. De vernis hebben we ook geprobeerd en werkt ook goed maar is natuurlijk stukje duurder.
Dank voor de reactie!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu