Badkamerplafond met inbouwspots isoleren?

Tvandenberg

  • #1
Beste lezer,

Ik vraag me af of ik er nog verstandig aan doe om isolatie (steenwolplaten dan wel flensrol) tussen het badkamerplafond (groene 'badkamer' gipsplaten) en de houten vloerdelen op zolder te leggen. Vanaf zolder ga ik dan isoleren daar ik devloerdelen er vrij makkelijk uit kan halen.

De zolder is op dit moment niet geïsoleerd - maar dat gaat ooit nog wel een keer komen - en veel warmte gaat er dus verloren.

Maar, is het verstandig om het badkamerplafond te isoleren?

gr. Tvandenberg
 

StefanD

  • #2
De inbouwspots moeten hun warmte wel kwijt kunnen. Verder lijkt isoleren me alleen maar goed. Omdat de zolder koud is, zou ik wel achter de groene gipsplaten een dampdichte folie aanbrengen om te voorkomen dat er eventueel vocht door het gips in de isolatie kan trekken.
 

Tvandenberg

  • #3
Dank StefanD,

Iemand enig idee hoe ik de dampfolie om de inbouwspots heen bouw? Ik meen me te herinneren dat er 15 cm rondom de spots vrij moet zijn, maar hoeveel warmte kan de dampfolie aan, ook al is het 15 cm of meer van de spots vandaan?

Is het overigens niet zo dat de groene stucplaten, de stuc en vooral de synthetische verf ervoor zorgen dat er geen vocht(damp) doorslaat?

Gr. tvandenberg
 

Millew

  • #4
Die isolatie kan je beter achterwege laten. De dampdichte folie krijg je toch niet goed aangesloten rond de spots of de tape laat los door de warmte.
De kans dat je bij een lage temperatuur op zolder condensatie tegen de vloerdelen krijgt, is nogal groot.

Gipsplaat en verf kan je niet echt dampdicht noemen. Gips en stuc is dampdoorlatend en de verflaag is veel te dun om enig effect te hebben.
 

Sander02

  • #5
Er zijn ook spots die warmte naar beneden afvoeren ipv naar boven.
 

Tvandenberg

  • #6
Dank voor het meedenken Sander02 en Millew.

De spotjes hangen al en de warmte straalt naar boven. Los daarvan blijf ik - indien de badkamerplaten en synthetische badkamerverf de waterdamp tegengaan - nog met bedrading van de spotjes zitten waar ik de dampdichte folie omheen moet zien te krijgen.

Blijf ik ook nog met het volgende 'probleem' zitten dat als ik de zolder in gebruik ga nemen en op de vloerdelen laminaat ga leggen dat de damp toch ook opgesloten zit? Maakt dat nog wat uit of ik er verstandig aan doe het badkamerplafond te isoleren dan wel dampvrij te maken?

Gr. Tvandenberg
 

StefanD

  • #7
Zo'n draadje kun je gewoon met tape afplakken. Zo super-precies komt dat nou ook weer niet.
Zodra je de zolder gaat gebruiken, ga je hem ook verwarmen denk ik. Op dat moment wordt de vloer dus warm en heb je veel minder kans op vochtschade: het grootste probleem daarmee is dat de warme lucht in de winter gaat condenseren tegen een koud dak. (of in jouw geval een koude vloer)
 

Sander02

  • #8
Misschien led verlichting in de bestaande spotjes die bijna geen warmte afgeven?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #9
Je kan boven/om de spot ook met gipsplaat een kistje timmeren (op de juiste afstand). De folie kan daarboven doorlopen.

Ik isoleer alle plafonds, dus ook boven de badkamer. Als de ruimte erboven binnen de verwarmde (en geventileerde) schil heeft, is folie niet persé nodig.
 

Tvandenberg

  • #10
Top, bedankt voor alle antwoorden.


De badkamer heeft vloerverwarming en vochtgestuurde (elektrische) ventilatie en staat er in de winter dus warm bij. De zolder is momenteel nog onverwarmd en op dit moment nog voorzien van vloerdelen waar in een later stadium laminaat op komt te liggen. Overigens stoken we verder op de 1e verdieping nagenoeg niet en datzelfde zal gaan gelden voor de zolder (totdat de kids wellicht later meer tijd op hun kamers door gaan brengen).

Het volgende ben ik van plan tenzij iemand hier nog opmerkingen over of tips in heeft:

Mijn plan is om een soort bekisting om de spots heen te maken of om LED belichting in de spots te stoppen. Vervolgens wil ik 10 cm steenwol boven de (gestucte) groene platen leggen ZONDER dampfolie.

Laat het me aub weten als hier nog iets op aan te merken is.

Gr. Tvandenberg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu