Badkamermeubel van hout maken

Tys

  • #1
Hallo,

Ik wil graag zelf een badkamermeubel maken. Er zit een nis in een wand in onze badkamer en daar wil ik het meubel hangend in maken. Het blad wat er bovenop moet komen wil ik laten maken door iemand die met betonstuc een 'nep betonnen blad' kan maken.

Het moet dus zoiets gaan worden, maar dan met een blad in de volle breedte er op.



Het gaat me nu dus om de kast er onder. In tegenstelling tot de foto (daar lijkt het meubel los in de nis te staan), zou ik het geheel strak tegen de zijwanden en achterwand willen maken. Zodat ik het blad tegen de muur kan afkitten. Ik denk er aan om een frame van hout te maken, waar de laden in kunnen. En dan aan de voorkant van mooi oud eikenhout een front er op.

Ik heb geen ervaring met hout in een badkamer, dus ik vraag me af waar ik hier rekening mee moet houden? Moet ik een bepaald soort hout gebruiken? Of moet ik het hout bewerken met iets? Wat ik wil voorkomen is dat bv door de werking van het hout in deze vochtige ruimte die hele nis ontzet raakt.

Hopelijk kan iemand mij hier met enig badkamerhout-advies op weg helpen.

Vast bedankt!
 

BM1234

  • #2
Wij hebben een meubel van steigerhout dat drie keer behandeld is met transparante lak. Geen vochtvlek te zien (na drie jaar). Ons meubel is wel vrijstaand (niet bevestigd aan muur of vloer).
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #3
Je kan het beste hout gebruiken wat tegen een vochtige omgeving kan. Dus een exterieur-kwaliteit. Bij plaatmaterialen watervast verlijmd en massief hout wat ook voor buiten geschikt is. Steigerhout hoort daar eigenlijk niet bij ;)

Massief eiken is uitstekend geschikt. Hou wel goed rekening met het uitzetten en krimpen. Dat doet hout nauwelijks in de lengterichting, maar vooral in de dwarsrichting.

Het blad kan je ook evt. zelf maken. Bv. op zijn kop in een mal van betonplex.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu