Afvoerkanaal schoonmaken

EdP

  • #1
Ik weet nog niet of deze in Schoonmaken, Schoorstenen of Muren hoort, het is weer zo'n combi-klus.

De andere kant van de keuken is nu aan de beurt. Boven het fornuis hing tot vandaag een schouwkap van schrootjes die echt niet meer kon en daar wil ik nu een echte afzuigkap gaan plaatsen. Er zit een soort uitstulping aan de muur waarin een kanaal naar de schoorsteen loopt. Er zat tot nu toe gewoon een gat en dat hele gebeuren is gruwelijk smerig geworden na al die jaren. Sinds een tijdje kwamen er kleine beestjes uit, erg fris boven je pannen op het vuur. :oops: Sprayen met gif helpt wel, maar alleen tijdelijk. Deze situatie gaat nu dus op de schop. Eén plaatje zegt meer dan 1000 woorden:



Die handige waterleidingen moeten ook nog verplaatst, misschien laat ik ze wel door de muur lopen, ben nog niet helemaal uit. De aftakking naar rechts is loos, die kan er alvast af.

Ik weet nog niet of ik (een deel van) de uitstulping kan weghakken of dat ik het zo moet laten zitten, intussen zou ik wel graag weten hoe ik die smerige vette troep kan verwijderen. Met afwasmiddel en heet water gaat het nauwelijks, het is een en al kleffe troep van vet, spinrag, stof en Joost mag weten wat nog meer. De close-up hiervan durf ik niet eens te posten, is echt ongeschikt voor alle leeftijden. Soda misschien?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Wanneer de stuclaag niet al te vast zit zou ik die weghakken, er zijn wel professionele vetverwijderaars maar die gaan ook strepen maken naar beneden en trekt ook in de stuclaag.
Echt goed verwijderen zal niet lukken, een gedeelte van het vet is al in de stuc getrokken.
 

EdP

  • #3
De stuclaag is van het welbekende type dat je met stoffer en blik kunt verwijderen (of ernaar kijken). Over de stuclaag maak ik me geen zorgen, die kan ik makkelijk vervangen, maar hoe dan met de binnenkant van dat kanaal?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Een rvs pijp erdoor naar boven lijkt mij het beste, indien mogelijk natuurlijk.
 

Fiesiekus

  • #5
Ik zie 2 afvoerkanalen; links zit een rooster ervoor? Is die zwarte gebruikt voor een kolenfornuis? Misschien kan je andere gebruiken en die zwarte gewoon dicht metselen?
 

EdP

  • #6
Dat zwarte ding links is een opening naar de (combi)ketelkast. Het zwarte is een koolstoffilter zo te zien. Ik vermoed dat het daar zit voor luchtaanvoer of zo. Pal ernaast in de stenen uitstulping loopt de rookgas afvoer voor de ketel, ik kan dus alvast niet dat stuk weghakken vrees ik.

Ik heb eigenlijk geen idee hoe ik hier een buis in zou kunnen krijgen, tenzij van de onderkant af misschien. Alleen is dat wel te laag voor een afzuigkap. Mijn oorspronkelijke idee was dat een vlakschermkap nog net zou passen qua diepte en de afvoerpijp dan in dat vierkante gat laten uitkomen. Plaat hout of gipsplaat ervoor en klaar is EdP, evt. ruimte voor een ondiep kastje. Ik vroeg me wel af of het niet vooraf een beetje schoner moet, het ziet er namelijk zo ongezond uit, ik heb de plekken waar ik wel bij kon wat afgekrabd, dikke kleverige proppen zwart vet komen er af, ik heb alleen geen idee tot hoe hoog dit zo doorgaat.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu