AEG Lavamat centrifugeert niet

Ricco

  • #1
Hallo,

Heb een Aeg lavamat nova type nr 44 ogl 01 645.257 300 lp.

Helaas centrifugeert het ding niet. Heb er een nieuwe pomp in gezet alle slangen zijn schoon. Programma's draait 'ie tot bij het centrifugeren en dan hoor ik alleen de pomp nog draaien maar de trommel wil niet meer draaien.

Gaat wel door met het centrifugeerprogramma maar centrifugeert niet. Pomp pompt water maar moeizaam uit de trommel weg. Trommel draait niet dus motor misschien op of beveiliging in werking?.

Toen ik de pomp erin had gezet heeft 'ie het twee keer gedaan en vervolgens weer niet. Gekke is dat de trommel wel draait tijdens het wasprogramma?

Dus lijkt de electromotor in orde.
Enig idee waar ik het defect moet zoeken?
Dank voor een reactie.
Groet,
Ricco
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
We hebben op dit forum veel problemen besproken, die te maken hadden met motorproblemen, waarbij de motor niet wou centrifugeren maar wel draaide tijdens de normale was.

Heel vaak lag de oorzaak in versleten koolborstels.
Is dus een van de eerste dingen om te controleren.

Blijft het punt dat het water onvoldoende vlot wegloopt, dat zou met een nieuwe pomp niet moeten.
- Is er wel het juiste type pomp in gezet?
- Zit er niet (opnieuw) een voorwerp in de pompkamer?
- Is de afvoer(slang) niet toch ergens verstopt?

Een andere oorzaak is bij sommige machines ook nog wel eens de waterhoogteregelaar, die (terecht of ten onrechte) denkt dat er nog teveel water in de trommel staat.

Al deze zaken zijn dus al meerdere keren in vragen aan de orde geweest. Je zou daarom eens kunnen zoeken bij AEG en Zanussi wasmachines, om te kijken wat er daar zoal beschreven is over niet centrifugeren en onvoldoende pompen!
 

Ricco

  • #3
Dank voor de reactie!
Ik ga morgen proberen de koolborstels te vervangen.
Ricco
 

Ricco

  • #4
Koolborstels heb ik vervangen maar helaas, zelfde euvel.

Mijn verdenkingen gaan toch weer uit naar de pomp dus dat ga ik morgen maar weer opnieuw vervangen (zucht :?).

Het is weliswaar een nieuwe pomp van het goede merk, maar omdat hij het twee keer wél deed en vervolgens weer niet en ik werkelijk alle slangen van trommel tot en met de stankafsluiter binnenstebuiten heb gehad en er niks uitkwam weet ik het verder ook niet meer.

- Is er een reden waarom het klepje in de afvoerslang onder de trommel
   dicht zou kunnen blijven behalve vuil?
- Waarom loopt het water wel weg via het extra afvoerslangetje op de pomp?

Ricco
 

Ricco

  • #5
Even een vraagje: als ik het schoepenradje zie draaien van de pomp bij een centrifugeerprogramma, maar het water verlaat de kuip niet snel genoeg, kan de oorzaak daarvan dan tóch bij de pomp zitten of moet ik ervan uitgaan dat de pomp goed is en aan de waterhoogtedrukregelaar denken?

Kan de waterhoogtedrukregelaar het afvoeren van water verhinderen?

Er riep hier iemand dat de module stuk zou kunnen zijn. Lijken de problemen op een kapotte module? Die is nogal duur namelijk, daar heb ik zowat een nieuwe wasmachine voor.

Dank voor een antwoord
Ricco
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #6
Alhoewel ik niet kan beoordelen wat er aan het pompsysteem en waterafvoer systeem zou kunnen mankeren, ik ben zelf geen echte witgoedmonteur, lijkt het me erg onwaarschijnlijk dat het niet goed afpompen zou kunnen komen door een defecte module.

Ook de waterhoogteregelaar is niet verantwoordelijk voor het niet goed afpompen, tenzij deze vroegtijdig constateert, dat de kuip leeg is, terwijl dat niet zo is.
In dat geval stopt de pomp dus, terwijl er nog teveel water in staat. Door de weerstand van dat water kan de machine dan niet goed centrifugeren en stopt.

Je zou dat moeten kunnen controleren door te luisteren of de pomp wel of niet draait, terwijl de machine nog niet leeg is. En op de pomp zou je kunnen meten, of die wel de volle 230 Volt krijgt op het moment dat hij moet draaien. Is dat zo, dan mankeert er m.i. niets aan de module..

Voorgaande is dus gebaseerd op redenatie, niet op reparatie-ervaring!
Maar misschien heb je er toch wat aan.
 

Co de Witgoedman

  • #7
Vermoedelijk zit er een blokkade in de waterafvoer, kan de slang van de kuip naar de pomp zijn, maar ook in de afvoerslang.
 

Ricco

  • #8
Dank voor het antwoord!

Inmiddels heb ik de module eruit gehaald en er zit een rond rood onderdeel op dat doorgebrand lijkt te zijn.

Naam: Vogt 2 x 5,3 mh, 573 64 050 10. Heb geen idee wat het is eerlijk gezegd maar het ziet er niet goed uit.
Belde net de onderdelenservice en die heeft ernstige twijfels over de zin van het vervangen van de hele plaat.

Misschien is alleen het onderdeeltje te koop ergens? Weet iemand een adres? De hele printplaat lijkt me wat duur voor de machine en ik heb wel een soldeerbout in huis....

Ricco
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #9
Klinkt als een (tweevoudig) ontstoorspoeltje o.i.d.
Op zich geen superbelangrijk onderdeel, maar dat doorbranden heeft een reden.
Een sluiting in het gedeelte er achter...

Ik vrees dus dat de onderdelenservice wel eens gelijk zou kunen hebben, want er is dus nog iets anders niet in orde. Zo lang die oorzaak niet opgeheven is, zal het vervangen van de printplaat alleen maar een opnieuw doorgebrande printplaat opleveren!

Het alleen vervangen van het onderdeel heeft ook niet veel zin, zolang je die oorzaak niet weet. Het losse onderdeel zelf met die waarde heb ik wel kunnen vinden, althans een identiek exemplaar, dat ziet er zo uit:
Ringkern smoorspoel 2 x 5,3 mH 6 A

Prijs is een paar euro, maar dit is bij een postorderbedrijf, komen veel kosten bij.
Je zou, indien dit hetgeen is wat je zoekt, het ook nog bij een elektronica-onderdelenzaak kunnen vragen.

Maar nogmaals: dat onderdeel zal er even hard uitbranden zolang de oorzaak niet gevonden is, en dat zal erg moeilijk worden...
 

Ricco

  • #10
Zou de oorzaak kunnen liggen in het feit dat de machine een half jaar lang stil gestaan heeft in een nogal vochtig souterrain? De printplaat vernieuwen kost maar liefst 175 euro :shock:,.. ga ik eerst maar eens naar een electronica winkel denk ik zo.

Ricco
 

Ricco

  • #11
Nou, het onstoorspoeltje was aan het vonken geweest door de aanwezigheid van vocht. Doordat er koolstof op de printplaat en in het kapje over de spoel was gekomen van het vonken zat er sluiting in. Na grondig schoonmaken weer erin gezet. Lijkt goed te gaan.

Nu lijkt de pomp het beter te doen maar nog steeds niet centrifugeren. Ook niet in het spoelprogramma. Wel al nieuwe koolborstels.

Toen ik de achterkant openmaakte zat er een aardeverbinding van het verwarmingselement naar de motor los. Als ik die vast zet op het staal van de motor waar die lijkt te horen staat er tijdens het centrifugeren stroom op het vliegwiel achter de kuip. Heb ik maar weer los gemaakt.

Lijkt dat ik weer helemaal terug bij af ben... moet ik deze machine als rijp voor de sloop beschouwen?

Ricco
 

Gerrit

  • #12
Kijk in ieder geval naar je aarde in de kontaktdoos en het snoer van de machine.

Er mag in geen geval spanning op enig aanraakbaar deel van de machine komen. Zou dit toch gebeuren door een defect, dan zou de aardlekschakelaar uit moeten schakelen of bij een oude woning de zekering.
 

Ricco

  • #13
Nou, toch de gok gewaagd om er een nieuwe waterhoogtedrukregelaar (pressostaat las ik ergens) in te zetten... zie daar, hij doet het weer! :D Beter dan een hele tijd geleden. (Klusidee Kees had toch al snel gelijk.)

Maar het is echt niet goed voor een wasmachine om in een vochtig souterrain al te lang stil te staan. Het is haast een handboek klussen aan je wasmachine aan het worden.

Nou nog kijken waar de spanning op de kuip vandaan komt en dan pas tevreden. Er gaan hier geen zekeringen kapot door de sluiting dus is misschien niet al te grote sluiting? Kan het zijn dat de aarde in het huis gewoon niet lekker is?

Ricco
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu