Ten eerste een verzoek aan HPHerman: Kunt u uw teksten na het schrijven nalezen en kijken of de lezer ze ook kan begrijpen? Ik moet twee of drie keer lezen voordat ik precies begrijp wat u wilt zeggen. Complete zinnen en niet alles in een zin proppen is al voldoende.
Motor versleten: Onwaarschijnlijk, ik zie in uw verhaal i.i.g. geen echte aanwijzingen hiervoor.
Vapour lock: Mogelijk, het geeft de beschreven symptomen, maar dan moet er wel iets aan de machine veranderd zijn t.o.v. standaard (hitteschild of isolatiemateriaal verdwenen). Anders onwaarschijnlijk, aangezien de motor dan altijd die klachten had moeten geven.
Bobine: Mogelijk, soms slaan bobines gedeeltelijk door als ze heet worden, vooral als ze ouder zijn. Eenvoudig te testen door met een warme motor snel een nieuwe bobine te plaatsen en te proberen. Alternatief met een koude motor de oude bobine met een föhn warm maken en kijken of de motor dan nog start.
Overige ontsteking: Mogelijk, vooral met electronische ontsteking, met de oude met contactpuntjes niet zo. Op dezelfde manier te testen als de bobine.
Carburatie: Lijkt het meest waarschijnlijk, gezien de veranderingen na het schoonmaken van de carburateur. Het feit dat hij nu koud beter start dan vroeger en warm niet, wijst op een zeer vet mengsel. Mogelijke oorzaken:
- Verkeerde maat sproeiers (niet erg waarschijnlijk).
- Luchtregelschroef verkeerd ingesteld.
- Sproeiernaalden verkeerd ingesteld (indien aanwezig).
- Overlopende vlotter.
- Choke hangt.
- Luchtfilter helemaal dicht (niet erg waarschijnlijk).
Testen:
- Start de koude motor goed zonder of met heel weinig choke?
- Gaat de warme motor uit als de choke getrokken wordt?
- Warme motor uitzetten en opnieuw proberen te starten, daarna meteen de bougie eruit schroeven. Is deze nat van de benzine?
- Warme motor uitzetten, nieuwe bougie monteren en opnieuw proberen te starten.