Vuilwaterpomp motor verbrand

Bernhard

  • #1
Ik heb een vuilwaterpomp achter in de tuin. De installatie bestond al toen ik hier kwam wonen.
Elk jaar kan ik de pomp vervangen omdat de motor verbrand is.
De aansluitkabel is 3x2.5mm2. Dit is voor de lengte te dun.
De spanning zal door de weerstand van de kabel dalen.
Mijn vraag:
Zal de elekmotor de lage spanning gaan compenseren met een hoog amperage of gaat het vermogen omlaag.
Bij een te hoog amp zal de motor zeker te heet worden.
Graag advies voor een oplossing. Mvgr Bernhard
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #2
P=UxI en P=I²xR

De U gaat naar beneden weerstand R of Z blijft gelijk,dus daalt het opgenomen vermogen.

Zit de pomp vast?
veel vaste stoffen?
Loopt hij droog?
 

@$T

  • #3
Je gaat er van uit dat er verlies in de kabel is maar hoe kom je daar bij? Hoe lang is de kabel? Het is inderdaad zo dat de stroom omhoog gaat als de spanning zakt maar ik denk eerder dat de pomp verstopt raakt en dan vastloopt. Wat voor vuilwater verpomp je er mee en wat voor type pomp gebruik je hiervoor?
 

Pompiedompie

  • #4
Ja, lastige vraag, je schrijft dat het te lang is, maar dat kunnen we zonder een vermelding in meters niet beoordelen.

Normalerwijs past een vakman hier dan ook een zogenaamde thermische motorbeveiligings schakelaar toe. Die onderbreekt bij een te langdurige overbelasting, en is instelbaar op het motorvermogen. Check in elk geval even de lagering van motor en pomp, die kunnen wegens slijtage in dat milieu ook voor de overbelasting zorgen.
 

Bernhard

  • #5
Headhunter, het is dus geen automatisme dat door de lagere spanning de motor dat gaat compenseren met een hoger amp.
De kabellengte is ca 150mtr.
Als de pomp defect/doorgebrand is kan ik niet zien of dat door vuil komt. De beschadiging is zo groot dat een diagnose moeilijk is.
Ik heb goedkope en dure pompen gebruikt. Mvgr Bernhard
 

Kacheltje

  • #6
Door een te lage spanning en in jou geval kan dit komen door de leidingverlies kan het zijn dat de pomp te lang nodig heeft of niet aanloopt. De opstartstroom is vaak 6x hoger dan als de pomp loopt.
Hierdoor kan de motor overbelast raken en na bv 100x opstarten dusdanig de motor beschadigen dat de motor kan verbranden.

De kabellengte die te dun is en de hoge aanloopstroom zijn de reden dat dit probleem zich voor doet.
Een thermische beveiliging aan de voedingskant zal ook niet voorkomen dat de motor beschadigd raakt in dit geval.
Je zal de kabel moeten vervangen voor een die voldoende doorsnede heeft.
 

Pompiedompie

  • #7
Beste Kacheltje, een motorbeveiligingsschakelaar is zeker geen leidingbeveiliging, een dergelijk toestel dient altijd in de nabijheid van de motor geplaatst te worden. Ik begrijp dat men dit (niet direct bij de motor plaatsen) op deze site wel gewoon is?
 

Kacheltje

  • #8
Ik schrijf ook niet dat een thermische beveiliging een leidingsbescherming is. Feit is dat bij een te grote kabelimpedantie (te veel leidingverlies) zowel een thermisch blok alswel de zekeringen niet bijdragen aan de beveiliging van het circuit. Dit is dan de oorzaak dat een pomp kan verbranden.
Wat mij betreft genoeg gesproken over dit deel.
 

System7

  • #9
@$T schreef:
Het is inderdaad zo dat de stroom omhoog gaat als de spanning zakt
Eh, nee... Dat gaf Headhunter ook al aan. Het is niet zo dat die motor persé zoveel watt vermogen 'wil' verstoken en dus bij een te lage spanning dan maar boos en verongelijkt meer stroom gaat trekken om op zijn 'eigen' vermogen uit te komen o.i.d.

Bij lagere spanning (en gelijkblijvende weerstand) loopt er ook een kleinere stroom. En dus is het produkt van spanning en stroom (het vermogen) ook lager.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Ohm
 

Bernhard

  • #10
Headhunter en St,
De formule is mij duidelijk en nu ook dat de motor niet automatisch naar zijn max vermogen gaat. Ik had dit al kunnen bedenken omdat bij een toerenregeling van een ventilator dmv een trafo de spanning ook omlaag gaat. Met behulp van jullie vergeet ik dit nooit meer.
Het wordt dus spitten voor een zwaardere kabel en de pomp opstelling zal verbeterd moeten worden. Dank allemaal voor de support. mvgr Bernhard.
 

Monteur Bert

  • #11
Om de vraag goed te kunnen beantwoorden is het belangrijk eerst te weten hoeveel stroom de pomp volgens de fabrikant uit het 230 volt net max. mag opnemen.
Of eventueel het motorvermogen in watt of type pomp enz..

En hoe is de netspanning aan de voedende kant van de kabel?
Pas daarna is er iets over de invloed van spanningsverlies te zeggen.

Overigens is een correct ingestelde motorbeveiligingsschakelaar noodzakelijk zo dat bij vastlopen of anders de kans op verbranden aanzienlijk kleiner is.

Bert.
 

Pompiedompie

  • #12
Bernhard, schoot me nog iets te binnen. Geval klokpomp, veraf opgesteld, voor grondwater met een membraamschakelaar. Om het andere jaar een verse.

Ding bleek in de zomer nogal is droog te staan en vast te zitten. Of precies kapot te gaan in een periode met zware regenval. Schakelfreqeuntie werd te hoog voor de condensator.

Heb er toen een ingezet met een zichzelf resettende beveiliging met een opnemer in de wikkelingen. Dus alleen de temperatuur, niet de stroom. Naar ik begreep gaat hij nu zijn 5e seizoen in. Hoop dat voor jouw pompprobleem ook zoiets te krijgen is.
 

Bernhard

  • #13
PPDP,
Dat is te veel uitleg. Kan je dat voor mij nog beter simpeler uitleggen.
mvgr Bernhard
 

Pompiedompie

  • #14
Ok, ik wilde het bondig houden, maar bij deze de lange versie.

Ik had een klant met een verbouwde woonboerderij, het achterhuis was omgebouwd tot schilderatelier met een vide en een souterrain voor opslag. Dat souterrain wilde wel eens onderlopen, dus daar was ooit een klokpomp in een putje gemaakt. Werkte automatisch door een niveauregeling met een membraamschakelaar (zoals bij een wasmachine).

Het bleek dat die pomp of kapot ging na de zomer als hij een tijd stil en droog gestaan had (as blokkeerde door de kleef van algen en slik), of hij ging kapot in een periode van hevige regenval. Dat kwam omdat de condensator het veelvuldige schakelen niet aankon.

De oplossing was een pomp met ingebouwde thermische schakelaar die dus alleen op de temperatuur schakelt. Wordt het samenstel van motor en condensator door welke reden dan ook te heet, dan schakelt hij de spanning af. Alleen op de temperatuur, niet op de stroom. Is de motor weer afgekoeld, dan schakelt hij weer in.

Voor jouw vuilwaterpomp zijn er ook van dergelijke constructies beschikbaar. Gewoon naar vragen bij je leverancier.

Als het niet duidelijk is, even roepen, dan probeer ik het nog is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu