- #1
Dag,
Een vraagje/meedenkertje voor de specialisten
Situatie: bedienen van een aantal TL lichtpunten dmv 2 enkelpolige wisselschakelaars
Probleem: diferentieelschakelaar 30 ma schakelt zich uit bij het bedienen van 1 van de 2 schakelaars.
Indien ik de schakelaar bedien waarop de fase toekomt (schakelaar 1) schakelt de differentieelschakelaar zich uit.
Indien ik enkel en alleen de andere wisselsch (schakelaar 2) bedien verloopt alles normaal.
Het bedienen van deze 2 wissels heeft jaren perfect gegaan tot op een dag dat het probleem zomaar is ontstaan, er werd niets gewijzigd aan de installatie.
Aan de wisselschakelaars lijkt het me niet te liggen gezien ik deze ondertussen vervangen heb door nieuwe exemplaren, denkende dat er misschien een of twee stroom zouden gelekt hebben . Helaas was dit dus niet de oplossing.
Aan de armaturen of lampen heb ik niets veranderd of vervangen, ik ben de mening toegedaan dat het daaraan niet kan liggen gezien schakelaar 2 perfect te bedienen valt....of ga ik hier de mist in?
De armaturen zijn geaard....
Wie heeft er wat goede raad of herkent deze situatie?
Alavst veel dank voor het meedenken.
Groetjes,
Marc
Een vraagje/meedenkertje voor de specialisten
Situatie: bedienen van een aantal TL lichtpunten dmv 2 enkelpolige wisselschakelaars
Probleem: diferentieelschakelaar 30 ma schakelt zich uit bij het bedienen van 1 van de 2 schakelaars.
Indien ik de schakelaar bedien waarop de fase toekomt (schakelaar 1) schakelt de differentieelschakelaar zich uit.
Indien ik enkel en alleen de andere wisselsch (schakelaar 2) bedien verloopt alles normaal.
Het bedienen van deze 2 wissels heeft jaren perfect gegaan tot op een dag dat het probleem zomaar is ontstaan, er werd niets gewijzigd aan de installatie.
Aan de wisselschakelaars lijkt het me niet te liggen gezien ik deze ondertussen vervangen heb door nieuwe exemplaren, denkende dat er misschien een of twee stroom zouden gelekt hebben . Helaas was dit dus niet de oplossing.
Aan de armaturen of lampen heb ik niets veranderd of vervangen, ik ben de mening toegedaan dat het daaraan niet kan liggen gezien schakelaar 2 perfect te bedienen valt....of ga ik hier de mist in?
De armaturen zijn geaard....
Wie heeft er wat goede raad of herkent deze situatie?
Alavst veel dank voor het meedenken.
Groetjes,
Marc