Verdeelklem 4-polig in een 1 fase groepenkast

Ambidexterity

  • #1
Van de hoofdschakelautomaat wil ik naar 2 aardlekschakelaars en 1 installatieautomaat, dat alles in de klemschroeven van de hoofdschakelaar zouden we maar niet gaan doen dacht ik zo.

Nu zit ik naar een verdeelklem KJ100A te kijken, maar deze is 4 polig. Als ik nu maar 2 messing strips gebruikt en de 2 andere ongebruikt laat (kan ze er ook makkelijk er uit halen), mag ik dit dan zo gebruiken?
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #2
Ja dat mag, maar waarom gebruik je niet gewoon kamrails, of doorlussen met twin hulsjes?
 

Ambidexterity

  • #3
Omdat 1 ALS en de C25 in de 2de groepenkast komen die er strak tegen de eerst kast aan zit. Maar twin hulsjes kan natuurlijk wel. Niet bij stil gestaan.
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #4
Ik weet niet wat voor kast het is, maar bij veel kasten kun je onderin zoiets kwijt (is wel fabrikantspecifiek):


Dit kost je helemaal geen ruimte op de DIN-rail.

Jouw oplossing kan natuurlijk ook. Er zijn ook compactere uitvoeringen. Ook 2-polig, of zelfs 1-polig:

(Waar je er dan 2 van kunt gebruiken)

Denk dat je zelf even de afweging moet maken gebaseerd op prijs, ruimtegebruik, etc. ;)
 

Ambidexterity

  • #5
Die verdeelklem uit mijn startpost kost al snel ergens richting de 40,-

Op die DIN rail heb ik 2 messing blokjes voor de nul en fase en aan de andere kant nog een voor aarde. Daartussen heb ik nog 2 posities vrij, die kan ik natuurlijk gebruiken. Maar mag dit dan ook? Zo'n Erico dingetje kan natuurlijk ook.
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #6
Ambidexterity schreef:
Op die DIN rail heb ik 2 messing blokjes voor de nul en fase en aan de andere kant nog een voor aarde. Daartussen heb ik nog 2 posities vrij, die kan ik natuurlijk gebruiken. Maar mag dit dan ook?
Hoe bedoel je? Bedoel je klemmen zoals mijn eerste afbeelding (die dus juist niet op de DIN-rail zitten?

Dergelijke klemmen zijn juist bedoeld voor jouw toepassing. Je hebt alleen kans dat ze bij jou zijn aangesloten voor de hoofdschakelaar, dan mag je daar natuurlijk niet zomaar van aftakken. Als ze na de hoofdschakelaar zitten kun je hier gewoon je draden bijsteken. Als ze voor de hoofdschakelaar zitten, kun je twee blokjes toevoegen na de hoofdschakelaar.
 

Ambidexterity

  • #7
Op die DIN rail komen op de 2 linker blokje de hoofdaanvoer binnen, deze gaan naar mijn hoofdschakelaar.
Daarnaast, positie 3 en 4 zitten geen messing blokjes in. Als ik die er in klikt mag ik die dan gebruiken?

 

XanderH

Specialist Elektra
  • #8
Dit is een DIN-rail:


Lijkt me stug dat die blokjes van jou daar op zitten.

Maarehm, verder zie ik geen bezwaren tegen jouw opzet. Die blokjes worden normaliter juist voor aftakkingen na de hoofdschakelaar gebruikt. 9/10 kasten komt ook zo uit de doos. De voeding van de netbeheerder wordt dan rechtstreeks op de hoofdschakelaar aangesloten.

Bij jou waren de draden vanuit de meter waarschijnlijk te kort en de installateur had geen zin om ze te vervangen. ;)

Maar ik zie dus geen bezwaar om de overige posities voor blokjes na de hoofdschakelaar te benutten.

Je hebt volgens het plaatje een hoofdautomaat, schakel deze uit als je de werkzaamheden gaat uitvoeren. Je bent anders wel dicht bij onder spanning staande delen aan het werk.
 

Ambidexterity

  • #9
Aha, ik dacht die eerste foto in je eerste reactie een DIN rail was. Ik had inderdaad in een HowTo filmpje gezien dat die DIN rail ook wordt gebruikt als je draden te kort zijn.

In de oude groepenkast was geen hoofdschakelaar aanwezig dan alleen die van de netwerkbeheerder voor de meter.
Die draden zaten op die onderste rail en daar vandaan liepen ze naar de aardlekschakelaars. Toen ik de kast hebt vervangen (omdat de oude er vreselijk niet veilig uit zag+een scheur) heb ik de draden vanaf de meter aangesloten op de rail. de lengte is er nog wel om direct aan te sluiten op de hoofdschakelaar in mijn groepenkast.
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #10
Helemaal simpel dan, sluit de draden vanaf de meter aan op de hoofdschakelaar, ga vanuit de hoofdschakelaar met 6mm² naar de bestaande blokjes en klaar. Kost het je niet eens extra componenten. Het is duidelijker en overzichtelijker dan hoe je het nu getekend hebt plus er blijven minder onderdelen onder spanning staan wanneer je (jouw eigen) hoofdschakelaar uitschakelt.
 

Ambidexterity

  • #11
Ik heb het net gelijk aangepast. En ik kan vaaf die rail makkelijk door hoppen naar de andere kast die er tegen aan komt. Bedankt voor je hulp en je tip :prima:
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu