Trafo met twee losse draden bij 220 volt ingang

Jeep

  • #21
Dacht ook nog even over de tip van Xander om het schakelsnoer vanaf de 230 volt zijde door te meten. Ik moet dan wel met die pinnetjes van de multimeter in dat rode stekkertje. Dat is mee een beetje link. Met de spanning eraf kan doorknippen ook en dan de draden blank maken en in een kroonsteentje doen, maar is me iets rigoureus op dit moment. Moet ok even meer tijd voor nemen. Bedacht mij ook dat die trafo alleen warm wordt als de lampjes aan zijn. Wijst dat er ook op dat de schakeldraad toch 220 v is? Dus dat de trafo bij uit-stand ook echt uit is?

Om ongelukken te voorkomen ga ik toch maar voor de eenvoudige optie van Hharbers en wat Xander ook zei geloof ik: een schakelaar op de 230 draad tussen de voeding en de trafo. De schakelaar hangt mooi uit het zicht aan de zijkant van een keukenkastje.

K. Kaajee, Xander en Hharbers, dank jullie wel voor jullie meedenken en jullie deskundige en snelle reacties. Ik heb er in ieder geval weer iets van opgestoken!
Is het topic hiermee geëindigd of moet ik nog wat doen?
Groeten,
Jeep
 

Kaajee

  • #22
Succes verder. Ik zou ook voor de 230v schakelaar/schakeling gegaan zijn.

En dat de/een trafo niet of wel warm wordt, heeft in beginsel alleen maar met de belasting te maken. Dus ook als je 12v schakelt, de lampjes dus uit zijn, maar er wel 230v spanning op de trafo staat, wordt ie niet warm. Dat gebeurt alleen maar als de lampjes branden.
 

Lampje45

  • #23
En je vergeet even de nullaststroom van een trafo, want die is er dan wel degelijk.
Dit sluipverbruik produceert wel degelijk warmte ook al is dat maar laag.
 
  • Like
Waarderingen: Jeep

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu