Radiatoren niet genoeg capaciteit: ketel draait hele dag!

Appeltje-E

  • #1
Probleem: we hebben in onze woonkamer + open keuken moeite om een aangename temperatuur te verkrijgen. Wanneer we 's morgens de thermostaat op 22 graden zetten en dit de hele dag zo laten staan, zal tegen het eind van de middag pas deze 22 graden gerealiseerd zijn! Bijkomend probleem is dat de verwarmingsbuizen mede door de slaapkamer van ons kleine dochtertje loopt, waardoor deze kamer ook bijverwarmd wordt en het daar 's avonds 20 graden is... We hebben die buizen al wel geïsoleerd.

We hebben een woonkamer + open keuken van ca. 100 m3. In de woonkamer een paneelradiator 400 x 2720 type 22 en in de keuken een paneelradiator 500 x 1000 type 22. Onze woning is 20 jaar oud.

Wanneer ik een uitga van 85 W per m3 wat nodig is om 22 graden te verrkijgen, moeten de radiatoren dus 8500 W leveren. Wanneer ik kijk naar de capaciteit van vergelijkbare type en grootte radiatoren van nu kom ik op ongeveer 5000 W wat er nu geleverd kan worden door die 2 radiatoren. Veel te weinig dus.

Mijn gedachte als leek op dit gebied is, dat de verwarmingsketel nu de hele dag moet draaien om die 22 graden te kunnen halen. Wanneer ik paneelradiatoren type 33 laat plaatsen, kun je meer capaciteit eruit halen waardoor de ruimte veel sneller op temperatuur is. Dan hoeft de ketel toch steeds maar weer even bij te warmen als het weer een halve graad afkoelt? Dat klopt toch dat de ketel dan niet meer continue hoeft te draaien om die 22 graden in stand te houden?

Ik ben benieuwd naar het antwoord van een deskundige!
 

Fiesiekus

  • #2
Je theorie klopt grotendeels. Het verbaast me echter dan de radiatoren die er hangen, de zaak niet op temperatuur brengen.

Meer info over het huis:

- geïsoleerd?
- isolatieglas?
- type ketel en thermostaat?
- keteltemperatuur?
- hoekhuis, vrijstaand of tussenwoning?

Etc., etc., etc.
 

Appeltje-E

  • #3
Beste Fiesiekus, de woning is van eind jaren 80, hoekhuis, geïsoleerd, ook isolatieglas, ketel is een 2 jaar oude Remeha Avanta. Ik kijk de keteltemp. nog even na.

Zoals ik al schreef: de paneelradiatoren die er hangen van beschreven grootte en type 22 kunnen theoretisch gezien de ruimte van 100 m3 nooit voldoende verwarmen. Raar dat men die dan plaatst bij de bouw van zo'n woning...
 

Fiesiekus

  • #4
Nog type thermostaat en stook je modulerend? Of weersafhankelijk?

Verder is 65 W/m³ heel gewoon en niet te weinig.
 

Appeltje-E

  • #5
Thermostaat is een Honeywell Chronotherm Zone. Ik stook modulerend. Ik lees net op de ketel af dat de aanvoertemp. 79 graden is en de retourtemp 75 graden.

Als ik zoek naar warmteafgifte-berekeningen kom ik toch steeds weer 85 W/m3 tegen voor een woonkamer.
 

Krunnie

Specialist Elektra
  • #6
Voor een type 22 is het vermogen volgens mij opgegeven voor 75/65/20, dus aanvoer temperatuur 75 graden, retour 65 en een kamertemperatuur van 20 graden. Aan jouw aanvoer/retour temperatuur te zien zit je daar boven dus is het verwarmingsvermogen van die twee radiatoren zelfs nog wat hoger dan die 65Watt/m3.

Normaal wordt het benodigde vermogen berekend aan de hand van een buitentemperatuur van minimaal -10 graden. Dus zelfs als je dan 85 Watt/m3 nodig zou hebben in dat geval dan zou met het weer van de afgelopen week 65 Watt/m3 ruim voldoende moeten zijn. Voor een geïsoleerde woning is 65 Watt/m3 bovendien niet overdreven weinig.

Staat er iets in de weg van de radiatoren (gordijnen, meubels, etc) waardoor ze wel op temperatuur komen maar hun warmte niet kwijt kunnen aan de ruimte?
 

Appeltje-E

  • #7
Voor de radiator in de woonkamer staat wel een bank op een halve meter afstand, ja.
 

Fiesiekus

  • #8
Volgens mij heb je ergens een soort kortsluiting (staat de by-pass continu open?) Of zit er in de radiator(en) lucht? Worden ze overal egaal warm over de lengte?
 

Red

  • #9
Indien je de thermostaat flink omhoog zet, worden de radiatoren en de aanvoerbuizen bij de radiatoren dan wel heet?

Staan de voetventielen [indien aanwezig] (radiator-retour) wel ver genoeg open?

Is dit altijd al zo geweest?
 

Ketelchrisje

Specialist Verwarming
  • #10
Veel voorkomende "fout" is dat er een radiator die dichtbij het toestel is [badkamer mischien?] volledig open staat 24/7 en niet ingeregeld is.

het installatiewater in die radiator krijgt niet de kan om af te koelen en gaat er bijna net zo heet uit als het er in komt.

vervolgens "ziet" de ketel een hete retourtemperatuur en gaat te vroeg terugmoduleren en krijgt de rest van de woning [woonkamer] een te lage aanvoertemperatuur.

mede door deze opmerking:
Ik lees net op de ketel af dat de aanvoertemp. 79 graden is en de retourtemp 75 graden.
doet mij in deze richting denken.
 

Xr8

  • #11
Ketel staat vanaf de fabriek afgesteld op 75 graden. Parameter P1. Deze is te verhogen naar 85 graden. Dit zal de warmte afgifte van de radiator ten goede komen. Indien nodig kan de ketel een hogere temperatuur halen. Als er maar 4 graden verschil is tussen aanvoer en retour dan zou je zeggen dat er maar weinig afgifte is.

De ketel zal hierop reageren met terugmoduleren tot minimaal of zelfs uit gaan. Is de aanvoer van de betreffende radiatoren ook zo warm? Zo niet dan heb je als al aangegeven mogelijk een radiator welke het water zeer warm teruggeeft aan de ketel. Deze radiator zou ik in dit geval eerst een goed knijpen.

Succes.
 

Chathanky

  • #12
Aan de temperaturen te zien av, rt klopt je inregeling niet.

Alle radiatoren die aan staan moeten na een uur ook die 75 graden hebben, zijn er radiatoren bij die onderaan lauw blijven is dit dus niet goed.
Een goed ingeregelde installatiemoet de retour na zo`n 20 minuten al warm zijn.

Zet alles eens open (thermostaatkranen ook vol open) en doe de proef op de som. na een tien minuten, 15 minuten even alle radiatoren aanvoelen aan de retour.
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #13
Appeltje-e,

Even los van de vraag of het wel warm wordt, er is hier wel sprake van een modulerende ketel. Dat deze dus veel branduren maakt is niet per definitie fout. Waarschijnlijk zal de ketel veel in laaglast branden.

Bij deze ketels wordt niet zoals vroeger alleen geschakeld tussen aan of uit. De brander kan echter harder en zachter gaan branden afhankelijk van de warmtevraag. Gevolg is wel dat de moderne ketel veel meer branduren maakt dan een oude ketel. Maar dan wel met een veel kleinere vlam. Het is dan heel goed mogelijk dat de ketel continu aan is.

Deze wijze van regelen is voordeliger dan aan/uit en scheelt slijtage.
 

Neesje

Specialist Verwarming
  • #14
Misschien een gekke vraag?
Aanvoer en retourtemperatuur liggen inderdaad erg dicht bij elkaar.
Werkt de driewegklep wel goed?
Wil bij dit type ketel nog wel eens blijven hangen zodat niet het volledige vermogen vrijkomt voor de verwarming maar de platenwisselaar induikt.
Veelal merk je dit ook door problemen met het warmwater.
 

Xr8

  • #15
Als je op de plus of min drukt dan krijg je de temperaturen en de aanduiding Nf. Dit is het toerental van de ventilator. Staat hier 13 dan draait de ketel op zijn minimale vermogen. Als er meer vermogen gevraagd wordt dan wordt dit getal hoger. Op tapwater is 53 (5300) het hoogst haalbare.

Succes.
 

Dirk vd Berg

  • #16
Voor je geld uitgeeft controleer dan eerst of radiatoren geheel warm zijn, bv bij de aanvoer 75 en dan bij retour ongeveer 60 graden, als retour achterblijft loopt radiator niet goed mee en wordt ws veroorzaakt door een radiator die alles pakt zal ik maar zeggen.
En als de retour heter is dan de aanvoer zit waarschijnlijk de ketel verkeert om of de radiatoren, dit geeft nl ook kleine temperatuur verschil tussen aanvoer en retour.
Is ook al geopperd hier op forum btw. Soms zitten er in woningen ook hele mooie ombouwen om de radiator heen, ivm lelijke radiatoren.
Deze ombouwen verminderen de capaciteit van de radiator aanzienlijk, nl er kan te weinig lucht langs de rad stromen die wordt veroorzaakt door de kleine openingen in de ombouw.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu