Multimeter van de Action

Urbanized

  • #1
Vandaag een multimeter bij de Action gekocht. Als test een AA batterij gemeten. In plaats van 1.5 v geeft het apparaat 1.59 v aan. Is het verschil te verwaarlozen? Ik wil namelijk de display van mijn elektrische fiets meten, die niet meer aan gaat. Natuurlijk wil ik de multimeter ook voor andere zaken gaan gebruiken mocht dat nodig zijn.
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #2
De spanning van een alkalinebatterij hangt af van de resterende lading. Een nieuwe batterij kan prima 1,59V meten.

AAComparison05A.gif


Als je wilt weten hoe nauwkeurig de multimeter meet, kun je beter 1 op 1 vergelijken met een goede gekalibreerde meter. Het meten van een onbekende spanning heb je niet zo veel aan.
 
  • Like
Waarderingen: Urbanized en Jackd

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #3
Mijn redelijk eenvoudige (maar geen action) meter, zegt ook 1,59 V, bij de eerste nieuwe batterij die ik pak.
Een batterij geeft echter een lager voltage tijdens gebruik, dat voltage klopt bij een 1,5 V batterij.

Waarschijnlijk is jouw meter goed genoeg, voor wat je er mee wilt gaan doen.
 

Urbanized

  • #4
XanderH,

Klopt inderdaad, een nieuwe batterij. Het is een Panasonic variant. Dank voor de grafiek.

Valt ook aan de grafiek te zien hoe lang een batterij meegaat uit die merknamen?
 
Laatst bewerkt:

Urbanized

  • #5
JackD,

Het is dus een normaal fenomeen? Ik was al van plan de multimeter terug te brengen. Maar zoals ik de reacties lees, hoef dat waarschijnlijk niet meer.
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #6
Urbanized schreef:
Valt ook aan de grafiek te zien hoe lang een batterij meegaat uit die merknamen?
Ja, maar het is een willekeurig plaatje van Google, geen idee hoe oud en bij veel batterijen staat er daadwerkelijk alleen een merknaam, niet eens een type. Ik denk niet dat je er een zinnige conclusie uit kunt trekken. Behalve dan dat het wel heel toevallig moet zijn wil je precies 1,5V meten op een batterij. De metingen in die grafiek zijn trouwens onder belasting, in rust zal de spanning nog wat hoger meten.

Overigens hangt de capaciteit van een Alkalinebatterij ook nog eens af van de ontlaadstroom. In deze grafiek wordt er met 0,5A ontladen, doe je hetzelfde met 1A dan zou de uitkomst wel eens heel anders kunnen zijn. Het is niet gezegd dat ze dan dubbel zo snel leeg zijn en dezelfde hoeveelheid energie leveren.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Urbanized

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #7
Urbanized schreef:
Ik wil namelijk de display van mijn elektrische fiets meten, die niet meer aan gaat. Natuurlijk wil ik de multimeter ook voor andere zaken gaan gebruiken mocht dat nodig zijn.
Display van welk merk motor.
 

Urbanized

  • #8
Wgb,

Bafang BBS01B.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #9
Wij hebben nogal een vreemde ervaring met de Intuvia van Bosch.
Als de computer een tijdje zonder stroom is raakt deze van slag.
 

Auto-Geen

  • #10
1673735024074.png

Met zo'n kabel en een ander display heb je eerder kans de fout te vinden dan met een multimeter. De BBS01B werkt met UART en daar meet je meter weinig aan.
 
  • Like
Waarderingen: Urbanized

Urbanized

  • #11
@Wgb

Kun je nog terug naar de dealer?
 

Urbanized

  • #12
@Auto-Geen

Die van mij werkt inderdaad op zo'n kabel. Helaas geen ander display. Ik heb de kit uit China en de verkoper vroeg mij het volgende: 'Do you have any additional display, if not, please use a multimeter to test the voltage of 1T4, please tell us the voltage data."

Ik heb geen idee wat 1T4 is.
 

Auto-Geen

  • #13
1673743970179.png


1T4 is de kabel vanaf de controller naar de 2 remhendels, gashendel en het display. De groene stekker is voor het display.
 
  • Like
Waarderingen: Urbanized

Starter01

  • #14
Is het niet eenvoudiger even langs de fietsenmaker te gaan? Die hebben waarschijnlijk de juiste apparatuur. Meten is één ding, weten wat je meet is belangrijker.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #15
Aan die stekkers valt in elk geval niets te meten. Je zou kunnen kijken of er tussen GND en P+ een spanning staat, welke weet ik niet (ergens tussen 5 en 12 Volt schat ik). Maar je moet wel heel voorzichtig zijn dat je geen sluiting makt met andere pinnetjes, is zomaar gebeurd.

De spanningen waar het om gaat, RXD en TXD, zijn pulsvormig en brengen data over. Er is zonder een speciale interface niet te bepalen wat daar voor signalen op staan (eigenlijk: wat voor informatie er wordt overgedragen).

Ik denk overigens niet, dat een fietsenmaker zit te wachten op een klant, die zijn (vervangende?) display in China besteld heeft en er nu niet uit komt, omdat die display niet werkt..
 

Starter01

  • #16
Ik denk overigens niet, dat een fietsenmaker zit te wachten op een klant, die zijn (vervangende?) display in China besteld heeft en er nu niet uit komt, omdat die display niet werkt..
Tsja, dat is het nadeel. Maar hij/zij wil het vast wel voor je herstellen.
 

Auto-Geen

  • #17
1673778600621.png


Met deze doorverbinding moet de motor werken zonder display.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #18
Starter01 schreef:
Is het niet eenvoudiger even langs de fietsenmaker te gaan?
Een fietsenmaker en dit kunnen herstellen. Ben heel benieuwd.
Het internet kan best vervelend zijn maar ook reuze handig.
Mijn probleem met de Intuvia heb ik ook via een Forum op het internet kunnen oplossen.
 
Laatst bewerkt:

Starter01

  • #19
Ik beweer ook niet dat dit niet kan. Min of meer lukraak wat onderdelen uitwisselen zal misschien wel tot resultaat leiden. Meten met een multimeter, zie mijn eerdere bericht hierover. Met alle communicatieprotocollen heb je m.i. hier niet al te veel aan. Het is niet simpel een accu, motor en een 'gashendel' waar al dan niet spanning op staat. En nee, niet ieder fietsenmaker zal dat kunnen. Waarschijnlijk gebruiken de verschillende merken ook nog verschillende protocollen, weet niet in hoeverre dat gestandaardiseerd is.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #20
Starter01 schreef:
Het is niet simpel een accu, motor en een 'gashendel' waar al dan niet spanning op staat.
Voor mij is het ook abacadabra. Maar in de wereld zijn gelukkig mensen die hun ervaring graag en soms begrijpelijk willen delen. Dan denk ik aan foto en film.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu