Lange opwarmtijd

Tomleeuw

  • #1
Ik vind dat het vrij lang duurt voordat ons huis warm is.

Situatie: hoekhuis 1972 glazen achterpui, groot glazen voorraam (beide A+ glas) Vloer en spouwisolatie van 1972, dus vrij ouderwets.
  • ketel: Intergas HR 36/30 ingesteld op 75graden
    radiatoren: 2x Jaga linea tot. +- 8000watt
    inhoud huiskamer: +- 120m2
    thermostaat: Chronotherm IV
    therm. en ketel modulerend.

Nu duurt het een uur of 2 voordat ie het van 17 naar 20 graden heeft opgestookt.

De thermostaat laat maar 1 vlammetje zien dus het gevraagde vermogen is erg laag, de ketel geeft netjes de gevraagde 75 (ongeveer) weer.
Is het nu zo dat de radiatoren gewoon niet genoeg warmte kunnen afgeven, of is er iets anders aan de hand? We overwegen vloerverwarming erbij te nemen.

kan ik uitlezen wat de retourtemp. is
 

Chathanky

  • #2
Op het laagste vermogen lever de ketel zo`n 8 kw
Zolang de ketel in de opwarmperiode niet uit gaat geeft de ketel de 8 kw af aan de Jaga`s. (zijn dit geen convectoren?)

Dat de ketel op de laagste stand blijft branden is niet vreemd toch?
Als je de retourtemperatuur weet is het wel vermeldingswaardig. Vergelijk ook elke retour van de 2 Jaga`s even. Dit zal gelijk moeen zijn.

De opwarming heeft toch te maken met de verliezen van de woning.
Als je bv 6kw per uur verliest moet je dit na de nacht weer inhalen, je houdt dus 2 kw over. Een nachtverlaging van 8 uur is niet zo strikt genomen 45 kw met 2 kw oververmogen duurt het dan 22,5 uur eer je weer bij bent.

Het verlies van jouw huis zal dan wel iets lager uitvallen.
Wel is het zo dat het vermogen wat krapjes bemeten is om het huis in 1 uur op peil te brengen maar goed daar kun je rekening mee houden als je de thermostaat progammeert.

Als de ketel tijdens de opwarmperiode niet uit gaat wordt het vermogen dus afgegeven aan je woning en is er met de ketel en "radiatoren" niets aan de hand.
 

Tomleeuw

  • #3
Chathanky schreef:
Op het laagste vermogen lever de ketel zo`n 8 kw
Zolang de ketel in de opwarmperiode niet uit gaat geeft de ketel de 8 kw af aan de Jaga`s. (zijn dit geen convectoren?)
idd convectoren
Chathanky schreef:
Dat de ketel op de laagste stand blijft branden is niet vreemd toch?
Als je de retourtemperatuur weet is het wel vermeldingswaardig. Vergelijk ook elke retour van de 2 Jaga`s even. Dit zal gelijk moeen zijn.
maar hoe kan ik die retour temp. meten?
Chathanky schreef:
De opwarming heeft toch te maken met de verliezen van de woning.
Als je bv 6kw per uur verliest moet je dit na de nacht weer inhalen, je houdt dus 2 kw over. Een nachtverlaging van 8 uur is niet zo strikt genomen 45 kw met 2 kw oververmogen duurt het dan 22,5 uur eer je weer bij bent.
Dit snap ik niet in "mijn" verhaal
Chathanky schreef:
Het verlies van jou huis zal dan wel iets lager uitvallen.Wel is het zo dat het vermogen wat krapjes bemeten is om het huis in 1 uur op peil te brengen maar goed daar kun je rekening mee houden als je de thermostaat progammeerd.
Wat bedoel je met vermogen wat krap is? de radiators neem ik aan. Als ik de thermostaat programmeer is het altijd op tijd warm, maar zo als vanmorgen waren we eerder opgestaan dan geprogrameerd in the chronotherm IV, dus hebben we handmatig op "opstaan" gezet.
Chathanky schreef:
Als de ketel tijdens de opwarmperiode niet uit gaat wordt het vermogen dus afgegeven aan je woning en is er met de ketel en "radiatoren" niets aan de hand.
volgens mij blijft ie keurig op 5 staan.
 

Chathanky

  • #4
De warmte die je tijdens de nachtverlaging verliest moet je wel weer voor een deel aanvullen.
Als je dus een x aantal kw verloren hebt in de nacht moet dit wel weer aangevuld worden. Je muren en meubels koelen ook af en hebben tijdens de nacht een deel van de warmte afgestaan aan de woning.
Dit kost tijd in het aanwarmen van je huis. Als je convectoren de warmte net kan opbrengen om het huis op temperatuur te houden kost het de grootste moeite om het huis weer op temperatuur te krijgen.

Je convectoren leveren wel genoeg maar voor het aanwarmen houd het niet veel over.

Ik schat het meestal op de hand in als ik niets bij de hand heb. Anders heb ik een contactthermometer en een infarood thermometer om te meten.
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #5
Het opgestelde vermogen is veel te laag.
Je zegt totaal 8000 watt terwijl je voor 120m² toch zo'n 27000 watt nodig hebt.
 

Chathanky

  • #6
Volgens de oude vuistregels wel ja.
8kw is aan de krappe kant aangezien het 2 uur duurt voor 3 graadjes.
Als het een keer goed vriest zal het nog langer duren.
Maar om 27 kw weg te zetten is wel wat veel denk ik, dat is voor een goed geïsoleerde woning niet noodzakelijk.
Met veel oververmogen is ook niet echt zuinig verwarmen.
 

Tomleeuw

  • #7
27000 watt!!! Is er dan nog ruimte in mijn huis om te wonen? want dan zouden meer dan alle wanden bekleed moeten worden met radiatoren.

Kun je uitleggen hoe je aan 27000 watt komt.
 

MartijnM

  • #8
"ketel: Intergas HR 36/30 ingesteld op 75graden
radiatoren: 2x Jaga linea tot. +- 8000watt
inhoud huiskamer: +- 120m2
thermostaat: Chronotherm IV
therm. en ketel modulerend."



Even ter volledigheid, om het verhaal kloppend te krijgen:
-met inhoud bedoel je oppervlakte? bij ong. 2.70 m hoogte?
dus inhoud is 324 kuub?
-chronotherm 4 is aan/uit, chronotherm modulation moduleert,
welke heb je?
-op wel cv vermogen staat je ketel ingesteld?

Ben het trouwens eens met de stelling, dat je drastisch radiatorvermogen te kort komt.
 

Tomleeuw

  • #9
Je hebt gelijk: ik heb de chronotherm modulation
mijn 2e fout: de kamer is zo'n 48m2 x 2,60 = 125kuub, dus 125m3

wss staat de cv op 21KW ingesteld.

is vloerverwarming een goede optie om erbij te nemen? en dan als bijverwarming of als hoofdverwarming?
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #10
Aha, 125m³ dus ipv 120m².
Maar goed, dan nog is 8000w nog niet al te riant.
Als je uitgaat van 75watt per m³ kom je nog uit op 9375w.
wss staat de cv op 21KW ingesteld.
Wat bedoel je daarmee?
Hebben ze dat gezegd?

Vloerverwarming als bijverwarming is nooit verkeerd.
 

Tomleeuw

  • #11
Standaard staat de ketel op 70% dus dat is volgens het boek 21KW.

(ter info: wss staat voor waarschijnlijk ) :wink:

Ik twijfel nog om vloerverwarming als hoofd of als bijverwarming te doen.
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #12
Ik zou de convectoren laten staan en de vloerverwarming erbij.
 

Chathanky

  • #13
Verwacht niet veel meer dan 100 watt per m2, ik sluit me bij Ron321 aan.
Houd wel rekening dat vloerverwarming ook traag is als de vloer moet worden aangewarmd.
Het geeft wel een behagelijke warmte als het op temperatuur is.
Voor de aanleg icm. radiatoren en convectoren zou ik wel iemand ter plekken uitnodigen en ook voor de uitvoering overigens.
Er komen ook hier genoeg problemen ter spraken.
 

Tomleeuw

  • #14
De bedoeling is (denk ik) om de radiatoren/convectors te laten staan en een vloerverwarming erbij te plaatsen met een afstand hart op hart van 15 cm.
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #15
Begin maar eerst eens de ketel CVwatertemperatuur te verhogen naar maximaal 90 graden op de ketel.

De door u gebruikte linea's zijn pas echt goed aan het werk als de CVwatertemperatuur ruim boven de 80 graden komt.

De convectiecapaciteit van de convectoren zal dan al behoorlijk toenemen.

Vr Gr en succes ermee
 

Grashopper

  • #16
Inderdaad. Het nadeel van een convector is dat je een hoge temperatuur moet stoken voor ze echt gaan werken. Vloerverwarming juist laag, zou ze niet zo snel gaan combineren.
 

Tomleeuw

  • #17
Cvolieboy schreef:
Begin maar eerst eens de ketel CVwatertemperatuur te verhogen naar maximaal 90 graden op de ketel.

De door u gebruikte linea's zijn pas echt goed aan het werk als de CVwatertemperatuur ruim boven de 80 graden komt.

De convectiecapaciteit van de convectoren zal dan al behoorlijk toenemen.

Vr Gr en succes ermee
is dat zo? goed om te weten, ik dacht dus dat ze op een lagere temp. goed werkten en dat meer warmte/temp. weggegooid geld was.
 

Ceevee

  • #18
Volgens mij werken linea's inderdaad met een lage watertemperatuur
 

Chathanky

  • #19
De gegevens zijn wel op te vragen.
Zo ook als de correctiewaardes voor als je ze met 90 graden wil voeden.
Maar wees voorzichtig, de toename van de convectie kan over de vloer een onaangename tocht veroorzaken. Proberen kan natuurlijk zonder gevolgen.

Zo gek is de opmerking van cvolieboy nu ook weer niet. :wink:
 

Tomleeuw

  • #20
Cvolieboy schreef:
Begin maar eerst eens de ketel CVwatertemperatuur te verhogen naar maximaal 90 graden op de ketel.

De door u gebruikte linea's zijn pas echt goed aan het werk als de CVwatertemperatuur ruim boven de 80 graden komt.
...............
Ik krijg de temp. van de cv niet boven de 75graden. Ik kan de temp. instellen op bijv, 90graden, maar de ketel stopt met stoken bij 75graden (iets daarvoor eigenlijk) Ik heb in het service menu de ketel meer vermogen gegeven (van 70 naar 85%) maar dat maakt niets uit in temp. hij stopt gewoon rond 75graden.

Zie ik iets over het hoofd? (p.s. alles is nu weer terug gezet naar de standaard waarde)


edit: de retour temp. kan ik uitlezen en die is vrijwel gelijk aan de gevraagde 75 graden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu