Laminaat doorleggen ongelijke vloeren

sel35

  • #1
Ik heb van twee kamers 1 gemaakt door een tussenmuur weg te halen. Nu merk ik dat de vloeren niet helemaal gelijk zijn. De ene keer kamer is iets hoger ongeveer 5/6mm.

De kamers zijn beide 4 bij 5 meter en vraag me af als ik laminaat door zou leggen of ik later niet in problemen kom?

Het rare is ook dat de vloer bij de hal naar beide kamers wel even hoog zijn. Dus in de hal gaat de vloer lichtjes omhoog.

Ik dacht zelf aan volgende oplossingen:

1- met beton de vloer gelijk maken door een lichte helling te maken. Ongeveer 2 meter vanaf de overgang is dan je beginpunt en dit loopt met minder dan 0 graden omhoog tot het punt van het 5/6mm hoogteverschil.

2- de hele vloer ophogen met MDF platen en dan bij de deur een overgangsprofiel. Dit wil ik liever niet. Ik wil namelijk hele vloer doorleggen zonder overgangsplinten.

Aangezien de hal ook al lichte helling heeft dan lijkt optie 1 wel te kunnen werken. Anders krijg je bij de hal ook hetzelfde probleem. Overigens wil ik de plank in de zelfde richting leggen als de ophoging (dus lange zijde van laminaat komt tegen de ophoging aan).

Heeft iemand advies hierover? Hopelijk heb ik alles goed beschreven.
 

De Bob

  • #2
Wat heeft u voor ondervloer ?
 

sel35

  • #3
Ondergrond is beton. Als ondervloer dacht ik aan dat aluminium achtige
 

De Bob

  • #4
Kan u aan de lage kant geen ondervloer van groene platen leggen, dan heft u het verschil op.
Ze zijn te koop in verschillende dikte's, of zo mogelijk een paar verschillende diktes in het begin achter elkaar leggen aflopend naar 0
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #5
De vloer van beide kamers in zijn geheel egaliseren met egaline. Je krijgt dan een mooie vlakke vloer.

Bij de deur een dorpel maken. Eventueel hoogte verschil met de hal is dan geen probleem.

Laminaat doorleggen naar de hal zonder dorpel is toch al geen optie. Eigenlijk is dat nooit optimaal, maar als de ruimte twee keer 4 bij 5 meter is, dan gaat de vloer aardig naar de maximale afmetingen toe (dit ivm de werking van het laminaat). Doorleggen is dan vragen om problemen.
 

sel35

  • #6
Volgens kan je tot 12 meter wel leggen zonder problemen. Maar is optie 1 geen goed idee? Lichte helling maken?
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #7
Als je toch bezig ben zou ik het goed aanpakken en de vloer in zijn geheel egaliseren met egaline. Met beton gaat niet en voor een zandcementlaag heb je een minimale dikte van 3 cm nodig. Dus dat wordt allemaal wel dik dan en het vlak erin smeren van een cementdekvloer vereist ook wel wat ervaring.

Bij het doorleggen van laminaat heb je niet alleen te maken met de maximale afmetingen, maar ook met temperatuurverschillen etc. Bovendien kan de vloer vaak niet gelijkmatig werken als deze aan een zijde door een deur heen vast ligt. Gevolg is kraken, opbollen en soms ook het breken van de verbindingen.
 

De Bob

  • #8
Maximale leglengte staat altijd op de verpakking, bij mij ligt er ruim 11 meter lang probleemloos al 15 jaar, door drie geschakelde ruimte's.
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #9
Het gaat ook niet altijd fout. Er is echter geen enkele fabrikant van laminaat die doorleggen door verschillende ruimtes toestaat in de leginstructies. Garantie kun je dan dus vergeten.

Ik heb ook de nodige gevallen meegemaakt waar het niet goed ging.
 

sel35

  • #10
Ok als ik niet doorleg ga ik elke kamer apart leggen. Maar kan ik bij de kamer met ophoging wel doorleggen zonder te egaliseren. Stel dat ik een kleine helling maak, gaat het dan wel goed? Dit helling heb je ook bij de hal ernaast maar dat merk je niet. Ik heb het pas opgemerkt nadat tussenmuur weg was gehaald. Helling heeft dan een hoek van 0.2 graden ongeveer.

De Bob schreef:
Maximale leglengte staat altijd op de verpakking, bij mij ligt er ruim 11 meter lang probleemloos al 15 jaar, door drie geschakelde ruimte's.
Als ik doorleg wilde ik in breedte van het pand leggen en dat is max 8 meter op sommige stukken.
 

De Bob

  • #11
Als u een helling kan creëren is dat natuurlijk heel simpel en mooi.

De 8 meter geeft geen probleem.
 

sel35

  • #12
Ja helling lijkt me simpel met een lange vurenlat en egalisatie. Maar krijg je dan geen probleem in het midden waar de ophonging zit. Vanaf dat punt gaan de planken namelijk in een andere hoek. Dat stukje lijmen? Of zal.de overvloer ook wel een deel absorberen?

Overigens welke ondervloer is het best geschikt voor beton basis?
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #13
Een knik in de vloer geeft altijd kans op het breken van de laminaatverbindingen. Zeker als de lange zijde van de laminaatdelen evenwijdig met de knik liggen.

In ieder geval het laminaat niet gaan lijmen aan de ondervloer.

Overigens is het nog niet zo makkelijk om een helling te smeren. ik weet niet of je dat al eerder geprobeerd hebt, maar het geheel vlak egaliseren van een vloer gaat veel makkelijker.

Daarom nogmaals het advies, doe het goed en egaliseer de vloer geheel vlak. Knikken etc. in vloeren is nooit goed voor een laminaatvloer en daarnaast is het ook niet mooi.
 

sel35

  • #14
Ok duidelijk. Ik ga het sowieso niet doorleggen. Alleen egaliseren in helling of hele vloer heb ik nooit gedaan. Ik dacht dat helling juist makkelijker zou zijn omdat je maar 1x hoef te smeren. Je zet 1 punt van een vurenlat op de hoge stuk en andere einde op de lage stuk. En dan in keer doorsmeren naar overkant. Denk ik te makkelijk?

Of gewoon mdf platen neerleggen? En daarop ondervloer en laminaat.
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #15
Egaline vloeit uit, dat is een vervelende eigenschap als je een helling wil maken. Voor zandcement heb je verder onvoldoende laagdikte.

Makkelijkste manier is daarom het egaliseren met egaline. Dat is niet helemaal gratis, maar geeft wel een vlakke vloer. Ten opzichte van platen mdf etc. heeft het daarnaast als voordeel dat het niet gaat klossen etc.
 

sel35

  • #16
Ah vandaar. Maar hele vloeren met makkelijk te doen? Heb dat nooit gedaan namelijk.
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #17
Dat is goed te doen. Je moet alleen snel kunnen werken. Dus het is verstandig om het even met twee man te doen. Een man egaline aanmaken, de ander smeert het uit.

Verder is het bij de wat grotere oppervlaktes belangrijk om het juiste gereedschap te hebben. Dus bijvoorbeeld een goede mixer, vlakspaan, prikrol en spijkerzolen.
 

sel35

  • #18
Ik ga even kijken wat beste is. Is dubbele ondervloer ook een optie? Groene ondervloer is 5mm. Dat is ook het verschil. Daarboven dan de alufoam ondervloer. Is dat te doen?
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #19
Zou kunnen, je moet alleen echt uitkijken dat er niet teveel vering in de ondervloer komt. Dat is ook belangrijk op de overgangen naar de betonvloer.

Overal waar een ongelijkheid is, of teveel vering in de ondervloer, heb je kans op kraakgeluiden in de vloer. Ook kan de klikverbinding bij teveel vering breken.
 

sel35

  • #20
Met mdf heb je minder vering maar kans op klossen? Ik ben een beetje bang om te egaliseren. Heb geen vertrouwen in dat ik het goed kan.

Waar zou jij dan voor kiezen, 5mm mdf of 5mm groene ondervloer?

De nadelen nemen we dan maar lief.. we zullen er waarschijnlijk maar 5/6 jaar zitten. De ruimte wordt wel een vergaderruimte/cursuskamer. Wordt niet veel gebruikt maar wel met veel mensen tegelijk.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu