Intergas 220 HRW waterdruk zakt steeds

Fbakkum

  • #1
Beste vaklieden,

Ik heb een Intergas 220 HRW Wandketel uit 1992 met een Furimat 551 branderautomaat. Misschien ben ik aan vervanging toe, maar ik probeer het eerst langs deze weg. De laatste tijd zakt de waterdruk na het vullen na 2 a 3 dagen van 2 BAR naar 0,25 BAR. Bij het vullen zet ik alle radiatoren op de hoogste stand open en ik ontlucht ze ook. Er is geen sprake van lekkage bij de radiatoren, vulnippel, etc.

Cvlucas had op 31 januari 2006 een soortgelijk probleem: "Klachten Intergas 220 HRW cv-ketel". Cv-boy tipte op een mogelijk defect expansievat en/of overstortventiel. Skyliner merkte op, dat de warmtewisselaar in het ergste geval lek zou kunnen zijn.

Ik maak mijn ketel (ventilator, beker, sifon, condensafvoerleidingen, etc.) 2 keer per jaar grondig schoon (doorprikken, spoelen, oxidatie wegschrapen, stofzuigen, etc.).

Hoe kan ik uitvinden waar het probleem zit? Waaraan kan ik merken, dat het expansievat of de warmtewisselaar defect is? En waar zit het overstortventiel en hoe weet ik of dat de oorzaak van het probleem is?
Of zit het probleem ergens anders....

Ik ben zeer benieuwd naar uw reacties.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Fbakkum schreef:
Cvlucas had op 31 januari 2006 een soortgelijk probleem: "Klachten Intergas 220 HRW cv-ketel". Cv-boy tipte op een mogelijk defect expansievat en/of overstortventiel. Skyliner merkte op, dat de warmtewisselaar in het ergste geval lek zou kunnen zijn.
Hoe kun je nu verwijzen naar een op dit forum niet bestaande topic?
Je vermelding gaat over een geheel ander forum.

De beantwoorders hier zijn allemaal vrijwilligers. Indien zij genoodzaakt zijn voor de beantwoording ook nog eens een zoekactie op andere forumsites te moeten doen wordt het wel erg lastig en gaat er wel erg veel tijd in zitten. :?

En... hoe verwacht je op dit forum een antwoord van Cv-boy of Skyliner?
Deze zijn hier helemaal niet geregistreerd.

Voor de rest raad ik aan om eens op het forum te zoeken met het woord "drukverlies", er is al heel wat beschreven, ook over de betreffende onderdelen...
 

Fbakkum

  • #3
Sorry, Klusidee Kees, dat ik topics en beantwoorders van een andere site aanhaal. :oops:
Ik zal daar in het vervolg zorgvuldiger in zijn. En bedankt voor de tip over zoeken op "Drukverlies" :) .

Met een vriendelijke groet van.

Frank
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #4
Wat je kunt doen is de behuizing verwijderen.
Daarna de frontplaat incl. brander en gasklep verwijderen.
Dan de ketel vullen tot 2 bar, en met een goede lamp de hele warmtewisselaar controleren op lekkage.
Kan je bijna garanderen dat je het zo gevonden hebt, zoek eerst ter hoogte van de brander...
 

Utreg

Vaste Beantwoorder
  • #5
Je kan in het condenswater de ph waarde meten,waaruit blijkt of je binnenwerk lekt.
 

Pepjo

  • #6
@Ronny : ik heb één van de twee identieke antwoorden maar weggehaald.

Dat scheelt weer ruimte. :wink:
 

Fbakkum

  • #7
Beste Ronny en/of Utreg en/of anderen,

Bedankt! Ik ga dit weekend kijken. Ik heb wel gezien, dat er een dikke laag witte harde poeder onderin de warmtewisselaar ligt. Ook heb ik geconstateerd dat mijn ketel in "5: Bedrijf w.w." sist ter hoogte van de brander.

Als mijn warmtewisselaar defect is, wordt dit blijkbaar een kostbare zaak, gezien de adviezen uit andere soortgelijke topics. Nu zag ik op een veelbezochte Nederlandse rubrieksadvertentie site (ik zal de naam niet noemen :oops: ) een Intergas HR ketel uit 2000 te koop, wat geen combiketel is, maar die veel lijkt op mijn ketel gezien het plaatje.

Kan ik daar bijvoorbeeld de warmtewisselaar van nemen en die inbouwen in mijn ketel? Ik heb de eigenaar gevraagd om het model en typenummer.
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #8
Hoi Fbakkum,

Als het precies het zelfde type nummer ketel is maar dan zonder warmtapwater, kan u de wisselaar zo omruilen.

Als u dan alles tegelijk omruilt dus ook de brander, ventilator en gasklep en dergelijk want die zullen ook geleden hebben onder het lekkage vocht.

Alleen zal u moeten controleren of de juiste gas/luchtverhoudingen zijn ingesteld want anders kan het wel weer eens vlug afgelopen zijn met de nieuwe ketel inhoud.
De brander moet goed branden, anders gaat het mis met opstarten en zal de brander de ketel opbranden inplaats van alleen het cv water op warmen.

Vr Gr en succes ermee.
 

Mikkes

  • #9
Hallo het expansievat is te testen door de ketel te vullen tot 1.7 bar loopt de druk bij inschakeling van de ketel als een gek op is het expansievat lek... dit komt heeel vaak voor.

Monteer wel het juiste type terug!!!de warmtewisselaar van de ketel kan er zo uitkomen als tweede oorzaak. Check ook alle knelkoppelingen en radiatorkranen. Succes
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #10
Fbakkum schreef:
De laatste tijd zakt de waterdruk na het vullen na 2 a 3 dagen van 2 BAR naar 0,25 BAR.
@ Mikkes, wanneer een expansievat niet goed is daalt de druk veel sneller.
 

Fbakkum

  • #11
Beste Cvolieboy,

:bedankt: Ik wacht het antwoord van de verkopende partij af, fingers crossed. Als het inderdaad de warmtewisselaar is, hoef ik dan mijn expansievat niet te checken?
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #12
Als je heel goed kijkt naar de foto's van de verkoper, dan zie je ook daar de drukmeter bijna op 0 staan. (Foto 1)
Ook is er roestvorming te zien op de onderplaat. Dit hoeft nog geen probleem te zijn, maar toch.

En let ook op, deze ketel is misschien (nog) niet lek, maar als je hem ombouwt naar een combiketel dan wordt de warmtewisselaar veel hoger belast.
Waarschijnlijk is reparatie een tijdelijke oplossing.

Advies met waarde-oordeel verwijderd. Moderator.

Weet niet of ik dit advies mag geven, anders krijg je wel een PM.
 

Fbakkum

  • #13
Beste Ronny,

Je heb de advertentie van de Intergas HR die maar vier seizoenen heeft gedraaid, ook gezien. Volgens mij staat de drukmeter op 3,5 BAR (onderste wijzer) en de temperatuurmeter op 0 (bovenste wijzer).

Bedoel je met "hoger belast" "frequenter belast". Mijn warmtewisselaar in de 220 HRW is acht jaar ouder en dus al 14 jaar "hoger belast" :? . Of heeft de 220 HR een ander type warmtewisselaar?

Overigens geloof ik dat ik denk :denk: wat het verwijderde advies was. In de tweede zin van mijn initiële vraag haal ik het ook aan. Dat kan altijd nog. Ik ben immers een :super:. In ieder geval: je maakt mij wel nieuwsgierig!
 

Screech

Specialist Verwarming
  • #14
Om even de meest simpele manier te geven van het controleren op een lekke wisselaar bij een HR ketel..........................................

zonder gereedschap...........................

men neme 1 emmer, hangt hier de slang van de condensafvoer in, trekt de stekker van de ketel uit het stopcontact en vult de installatie tot ongeveer 2,5 bar.

wanneer er na een paar uur een laagje water in de emmer zit heb je een lekke wisselaar.

omdat de stekker eruit ligt in deze uren(bij voorkeur in de nacht doen) kan er geen condens water geproduceerd worden en zal al het water wat uit de ketel komt cv water zijn.

DE MEEST SIMPELE OPLOSSING KOMT VAAK VAN EEN SERVICE MONTEUR
 

Utreg

Vaste Beantwoorder
  • #15
@Screech,


Waarschijnlijk lekt die alleen als die stookt, dus blijft je emmertje leeg.
 

Screech

Specialist Verwarming
  • #16
Dat is inderdaad mogelijk, maar als je zo'n extreem drukverlies hebt, komt er hoe dan ook water uit.
Anders zou je het ook niet kunnen zien wanneer je de ketel open haalt, want dan is stoken ook wat lastig leek mij, vandaar.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #17
Ketel opstoken tot 80/85 graden, voorplaten en dergelijke demonteren en dan controleren.
Werkt ook prima.

PS, het prive berichtje komt nog.
 

Fbakkum

  • #18
Mannen, of zijn er ook dames bij?,

Ik vind het fantastisch wat ik hier allemaal aan adviezen krijg, tof van jullie.

Gisteren heb ik het hele buizencircuit met koppelingen gechekt: geen lekkage of vocht- of oxidatieplekken geconstateerd. Vanavond als mijn vrouw naar bed gaat, draai ik de gaskraan dicht, stekker eruit, gasleiding ontkoppelen, branderdeksel met gasblok wegnemen, stuwstrips en isolatie wegnemen, de condensafvoer (indien nodig) schoonmaken en doorprikken.

Kortom alles om de warmtewisselaar goed zichtbaar te maken en het eventuele lekwater een vrije doortocht te geven. Emmer eronder, sifon eraf ook daar de boel eens lekker reinigen en doorprikken, lekwater uit emmer verwijderen.

En dan ga ik de druk op de ketel opvoeren tot z'n 1,8 BAR, tegelijkertijd zal ik ook de boel ontluchten (radiatorkranen staan allemaal wijd open). Als na een uur mijn emmertje nog leeg is, monteer ik alles weer terug, op de sifon na, en stook ik de ketel maximaal op. Als er dan nog niets gebeurt, ga ik slapen en morgen het expansievat checken.

Overigens, ik ben vanmiddag wezen kijken naar de 2e hands Intergas HR ketel van de bekende internet rubrieksadvertentie site. Het is een 220 HR, bwjr '98, geplaatst in '99, vier jaar onderhouden via de woningbouwvereniging.

Daarna is de woning verkocht en de nieuwe eigenaar heeft een combiketel laten plaatsen. De 220 HR zag er goed uit, ook de warmtewisselaar, geen lekkage (Ronny, de roestvlekjes waren het gevolg van een lekkende koppeling tussen CV-buis en aansluiting in Intergas behuizing).
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #19
Je hebt gelijk, die roestplekken zijn daar eigenlijk standaard.
Als je de ketel voor een vrij geringe prijs kunt aanschaffen dan kun je er misschien weer een tijdje tegen.

De (2e hands) ketel heeft altijd op een waarschijnlijk relatief laag vermogen gewerkt, en is daarom niet vol belast zoals bij een combi uitvoering.
Als je dus de warmtewisselaar ombouwt in je huidige ketel, dan wordt ook deze warmtewisselaar hoger belast.
Dit zou t.z.t. hetzelfde kunnen effect geven.

Let er wel op tijdens het loshalen en aansluiten van de warmtewisselaar, dat de aluminium schroefdraad van de warmtewisselaar niet beschadigd.
 

Fbakkum

  • #20
Gisteravond heb ik de druk opgevoerd, ontlucht en de boel gecontroleerd. Met de spanning eraf kwam er na een uur geen water in mijn emmertje.

Daarna de ketel inbedrijf gesteld op vol vermogen. Temperatuurmeter kwam niet boven de 60 graden uit. Uit het condensslangetje druppelde water. Na 8 uur zat er ongeveer een liter water in. De druk is van 2.0 BAR teruggelopen naar 1.0 BAR.

Duidt dit op een lekke warmtewisselaar? Ik ga de nodige voorbereidingen alvast maar treffen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu