Houten berging bouwen

Naakal

  • #1
Dag medeklussers,

Hopelijk kunnen jullie met me meedenken. Ik ben benieuwd naar jullie inzichten.
We willen een houten schuur / berging gaan plaatsen. Dit wordt een vierhoek, van 4 * 3 * 4 * 2,7m.

Voor de fundering denken ik aan 2 opties:
1) Op elke hoek een betonpoer, waarop een staander wordt geplaatst. Tussen de staanders opsluitbanden van 8x20x100.
2) Geen staanders, maar enkel opsluitbanden van 8x20x100 in de vorm van een vierhoek.
Een volledige betonfundering lijkt me overdreven voor de grootte van de berging.

De opsluitbanden wil ik in ophoogzand plaatsen.
Tussen de opsluitbanden wil ik betontegels plaatsen.

Op de opsluitbanden wil ik eerst DPC-folie plaatsen.
Vervolgens op de DPC-folie vuren balken van 44x69 leggen, behandeld door rubberseal.
Wanneer funderingsoptie 2 wordt gekozen, dan moeten er nog staanders in de hoeken op de opsluitbanden komen.
De vuren balken wil ik m.b.v. slagpluggen in de opsluitbanden vastmaken.

Tussen de hoekstaanders wil ik elke 40cm staande vuren balken plaatsen van 44x69 plaatsen.
Bovenop de staanders wil ik vuren liggers van 44x69 plaatsen.
Bovenop de vuren liggers wil ik dwars balken van 59x156 plaatsen, om de 40cm, over de breedte van 3m.
Bovenop de vuren liggers wil ik rabbatdelen van 12x114 plaatsen, over de breedte van 3m.
De rabbatdelen wil ik behandelen met EPDM-primer.
Vervolgens wil ik over de rabbatdelen EPDM-folie plakken.

Aan de buitenkant van de schuur wil ik ook rabatdelen doen, deze zeker geïmpregneerd.
Aan de binnenkant van de schuur wil ik OSB-platen monteren.
Tussen de buiten- en binnenkant wil ik steenwol ter isolatie plaatsen, van 75mm dik. De ruimte tussen de buiten-en binnenkant is 69mm.

Vragen:
1) Welke funderingsoptie kunnen we het beste kiezen?
2) Is het verstandig om vuren balken in rubberseal te zetten, of beter geïmpregneerde balken te kiezen?
3) Is de afstand tussen de staanders goed, of moet dit meer/minder?
4) Moeten de staanders geïmpregneerd zijn?
5) Is de afstand tussen de dwarsbalken goed, of moet dit meer/minder?
6) Moeten de dwarsbalken geïmpregneerd zijn?
7) Zijn de dwarsbalken dik genoeg, of juist te dik/dun?
8) Zijn de rabatdelen van dik genoeg, of dienen deze dikker te zijn?
9) Moeten de rabatdelen geïmpregneerd zijn?
10) Is de steenwol te dik/dun voor de isolatie?

Alvast hartelijk dank voor al jullie ideeën.
 

Naakal

  • #2
Gezien het gebrek aan reacties, waarschijnlijk door te veel vragen, hierbij de belangrijkste. Heb al vele topics gelezen, maar vind nergens een eenduidig antwoord.

Wat voor fundering kan ik het beste gebruiken? We hebben al ophoogzand liggen dat is aangetrild. Kan ik het beste opsluitbanden van 8x20x100 plaatsen, waarop ik behandelde vuren balken bevestig? Of betontegels/grindtegels van 30x30, 50x50, 60x60, waarop ik behandelde vuren balken bevestig? En zo ja, welke maat en beton of grind? In het geval van de balken op de tegels plaatsen, dien ik de tegels dan nog tussen opsluitbanden te plaatsen?

Poeren op de hoek zijn waarschijnlijk overkill?
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #3
Die bandjes zijn prima, tijdje terug iets vergelijkbaars gedaan en dat staat ondertussen een paar jaar.
Wel op zandgrond, dat maakt de kans op verzakken een stuk kleiner.
De bandjes hebben een oppervlak dat een stuk groter is dan de poeren, ze zullen dus minder snel verzakken.

Ik twijfel wel over de onderste balk, daarvoor heb ik Douglas gekozen, een volgende keer zal ik eerder voor hardhout gaat. Door opspattend water krijgt die nog best wat te verduren, ook afhankelijk van hoe je het dak maakt.
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #4
Hier hoe ik het gemaakt heb en dat staat al weer een paar jaar

schuur bouwen
 

Naakal

  • #5
Als ik je goed begrijp @Jackd dan kan ik de poeren beter weg laten. En de grond is van zand dus dat is al prima.

Ik wil de balken behandelen met rubberseal, dus die zullen wel tegen een stootje kunnen.

@Gerrit B bedankt voor je reactie, maar ik wil puur hout gebruiken en liever ook geen grote hoeveelheden beton gaan storten. Wat snelbeton oid kan natuurlijk wel.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #6
Poeren zijn vooral handig als je daar palen opzet waar je de wanden tussen hangt.
Banden werken voor jouw constructie prima.
 

Naakal

  • #7
Oke. Maakt het grondtype daar nog iets voor uit? Onze bodem is als volgt opgebouwd:

Deklaag, ca. 0 - 10
De deklaag, bestaande uit fijne tot matig grove zanden, afgewisseld door enkele meters dikke slecht doorlatende dikke klei- of leemlagen. De sedimenten van de deklaag behoren tot de Nuenen Groep en het Holoceen.

Eerste watervoerend pakket, ca. 10-55. Onder de deklaag wordt het eerste watervoerend pakket aangetroffen. Dit pakket is voornamelijk opgebouwd uit matig grof tot grof zand van de Formatie van Sterksel.

Scheidende laag, ca. 55-125
Onder het eerste watervoerend pakket ligt een scheidende laag, bestaande uit leem en fijn zand (Formatie van Kedichem en Tegelen). Deze slecht doorlatende laag vormt een hydrologische scheiding tussen het eerste en tweede watervoerend pakket.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #8
Naakal schreef:
Gezien het gebrek aan reacties, waarschijnlijk door te veel vragen
Je gaat eerst vertellen hoe je het gaat maken. Dan heb je toch geen vragen meer?
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #9
De bodem maakt uit.
Simpel gezegd: Als jouw huis op palen staat dan ook even opletten als iets in de tuin gaat bouwen.
Bijvoorbeeld bij de buren kijken wat kan.
Verder heb ik geen idee, want hier is alles zand en is een fundering eigenlijk alleen nodig om opwaaien te voorkomen.
 

Naakal

  • #10
@Walker dat is mijn plan inderdaad, maar met nog een aantal vragen. Vandaar de genummerde vragen van 1 tm 10 daaronder :cool:

@Jackd ons huis staat op palen, bergingen in de buurt op standaard prefab funderingsplaten. Ik vermoed dat dat meer is vanwege het gemak / prefabelement.
 

Naakal

  • #11
Correctie, de strokenfundering van ons huis staat op palen.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #12
In de buurt staan ze op een fundering met een groot oppervlak.
Bandjes hebben een groter oppervlak dan poeren, maar veel minder dan platen.

Een budget vriendelijke tussenoplossing zijn grindtegel. Die een stukje ingraven en daar jouw banden op leggen. Of dat een goeie optie is, durf ik niet te zeggen, alleen ervaring met zandgrond waar de huizen op staal staan. (zonder palen)
 

Naakal

  • #13
Wat betreft het dak. Maakt het voor de puntbelasting van de poeren en draagkracht van het dak zelf nog uit of ik de gordingen op het frame van regels monteer, of er tussen?

Tussen frame:
118066_IMG_6311_1.jpg


Op frame (alleen dan is het dus een houten wand ipv steen):
DSC00941.jpeg.jpg
 

Doehetzelfalshetkan

  • #14
Naakal schreef:
10) Is de steenwol te dik/dun voor de isolatie?
Welk doel is er voor ogen als er over feiten rondom warmtevraag en -verlies en gesproken wordt? Is of gaat de ruimte verwarmd worden, op welke temperatuur en is dat maar af en toe of continue?
Gaat die steenwol opmerking alleen over de gevels, zo kunt het binnen? Via het dak verlies je meestal de meeste warmte, hoe kijk je daar tegenaan? Ook steenwol plaatsen?
Naakal schreef:
We hebben al ophoogzand liggen dat is aangetrild.
Wel dan kan dit al zich goed "zetten", maar toch komt het bij mij vreemd binnen dat de rest nog allemaal uitgezocht lijkt te moeten worden? Een andere advies op deze klusidee site, begin een volgende keer eerder met het voorbereidingstraject? Zo'n heel traject op zoveel aspecten doorlopen kost nu eenmaal tijd. Het geeft meer rust en overzicht. Je kunt geluk hebben dat er iemand met een vrijwel identieke situatie deze start een flinke boost kan geven, maar onderschat niet hoe veel werk voor die persoon dat is om dat met voldoende details hier te plaatsen.
Succes verder! Hopelijk wordt het iets moois en functioneels.
 
  • Like
Waarderingen: Naakal

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #15
Wbt het isoleren: Ga je verwarmen ja of nee?

Ja? Dan ook vloer en dak isoleren
Nee, dan heeft isoleren geen nut en kan het zelfs nadelig werken ivm condensvorming.
 

Naakal

  • #16
Dank voor de tips. Ik had er al over nagedacht, maar wilde vooral finetunen en zoeken naar aanvullingen/tips. Dus dat gaat goed.

Isoleren is vooral met het oog op het buitenhouden van vocht en de temperatuur enigszins aangenaam te houden. We willen de ruimte niet verwarmen. Mocht isoleren dan nog zin hebben dan zal ik het dak ook meenemen, goed punt.
 

Doehetzelfalshetkan

  • #17
@Walker De kracht zit in de herhaling over het isoleren incl het dak...en wel/niet verwarmen.... ;)

@Naakal
Of er wel of niet geïsoleerd moet worden als er geen verwarming is kwam ik deze inbreng tegen:
Link verwijderd, zie forumregels - mod

Voor een spade en andere metalen gereedschappen helpt het roesten tegen gaan prima om ze met olie in te smeren. Met apparaten heb ik geen ervaring, ik neem het risico niet.
Als er veel kans is op optrekkend vocht dan zou een dampdichte folie op het zand tegen het vocht dat door de vloer (en houten constructie die een direct verbinding met die vloer hebben) komt imho helpen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Like
Waarderingen: Naakal

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #18
Inpakken in zakken van plastic helpt voor 100%. Een stenen schuur met een vloer van beton niet verwarmd.
Een parasol een winter tussen de balken van ons schuurtje gelegd. Weg moeten gooien. De volgende in het plastic niets aan de hand.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Naakal

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #20
Op het frame vraagt extra aandacht voor de afwerking rondom, tussen het frame lijkt dan de beter optie. Mooiste is als gordingen en staanders samen een spant vormen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu