Hager meterkast ombouwen van 1 naar 3 fase

Willem Wevers

  • #1
De netbeheerder komt binnenkort mijn 1 x 40A aanpassen naar 3 x 25A. Dit doe ik oa voor mijn laadpaal, zonnepanelen (moeten nog gemonteerd worden) en mij warmtepomp (moet nog geïnstalleerd worden. En daarnaast ga ik mijn huidige gasfornuis vervangen voor een Inductiekookplaat.

Ik heb een Hager meterkast en zou deze graag uitbreiden met een Hager kast ernaast, Zodat ik zoveel als mogelijk van de huidige groepen kan laten zitten en de nieuwe groepen in de nieuwe kast monteren.

Het is mij duidelijk dat ik de bestaande hoofdstroomschakelaar moet vervangen voor een Hager 4P 40A (SBN440). Daarnaast wilde ik de huidige groepen verdelen over de 2 bestaande clusters die nu achter 2 aardlekschakelaars zitten. En dan heb ik nog 1 fase over die is dan nog kan gebruiken voor extra groepen en dus een extra aardlek (CDA540G) nodig heb met rail en losse installatie automaten (MKS 516)

Wat ik alleen niet helemaal begrijp hoe ik dan op een gemakkelijke wijze de 3 fase groepen maak, wat heb ik daar precies voor nodig en hoe krijg ik daar de 3 fases naartoe. Vanaf de hoofdstroom schakelaar wordt het dan een beetje druk? En als ik dan 2 extra 3 fasegroepen en 1 extra fornuis groep nodig heb wordt het nogal druk boven de hoofdstroom schakelaar.

Weet iemand hoe dit gebruikelijk is? Zijn hier speciale verdeel elementen voor? Ik neem daarvoor dan een krachtstroom automaat, of een 3F Aardlek en heb je dan geen installatie automaten nodig.

Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen.

Gr W

IMG_4606.jpeg IMG_4605.jpeg
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #2
Verdelen kan op verschillende manieren.
- Je kunt 2 draden in één klem aansluiten en op die manier "doorlussen". Wanneer dit 2 geheel identieke 6mm² draden zijn, op een identieke manier afgewerkt, mogen deze naast elkaar in de klem. Dit is bijvoorbeeld al gedaan boven de hoofdschakelaar. Netter is een dubbele adereindhuls, dit is bijvoorbeeld al gedaan boven de onderste aardlekschakelaar.

- Je kunt speciale aansluitblokjes onderin de kast gebruiken.
1000053310.jpg

Hier sluit je 1 draad vanaf de hoofdschakelaar op aan en je kunt met 3 draden naar 3 verschillende componenten.

- Je kunt zoveel mogelijk gebruik maken van kamrails om componenten door te verbinden.

In de praktijk kom je waarschijnlijk uit op een combinatie van dit alles. Bijvoorbeeld: Bovenop de hoofdschakelaar vertrekken met 2 sets draden, ieder naar een set van die aansluitblokjes (één in de linker kast, één in de rechter kast), vanuit de blokjes de rest aansluiten.

Als je meerdere 3P+N aardlekautomaten naast elkaar plaatst kun je die doorverbinden met een kamrail.
1000053311.jpg

Je hoeft dan maar op één automaat draden aan te sluiten, de kamrail verbindt de automaten onderling.

De groep voor de laadpaal wordt neem ik aan aangepast? Die B32 automaat heeft niets te zoeken in een 3x25A installatie.
 

Willem Wevers

  • #3
Xander, super dank voor je snelle reactie. Klopt inderdaad dat die Laadpaal automaat moet worden vervangen want dat gaat natuurlijk niet goed op een 3x25A. Dus dat heeft mijn aandacht.

Wat ik alleen nog niet helemaal duidelijk heb is hoe een groep er dan uit ziet voor bijvoorbeeld het 3 fase electro element in mijn (toekomstige) warmtepomp. Is dit dan een aardlek met 3 losse automaten, of mag dit direct achter een 3Fase aardlek zetten, hoe zit dat precies.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #4
De algemene groepen verdeel je over 1-polige aardlekschakelaars. De 3-fase groepen zet je achter een 3P+N aardlekschakelaar
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #5
Je moet een 3P+N of 4P installatieautomaat achter een 4P aardlekschakelaar gebruiken, of een 3P+N of 4P aardlekautomaat.

Een aardlekautomaat combineert een aardlekschakelaar en installatieautomaat in één component. Die heb je nu al één zitten voor de laadpaal, maar dan wel een 1P+N exemplaar.

Op een aardlekschakelaar mag je nooit rechtstreeks een leiding aansluiten, daar moet nog een installatieautomaat tussen.

Achter een aardlekschakelaar mag je 4 installatieautomaten aansluiten, maar niet als je het voor een laadpaal gebruikt. Een laadpaal moet namelijk verplicht achter een eigen aardlekschakelaar. Zeker voor de laadpaal is een aardlekautomaat dus de meest voor de hand liggende optie, aangezien dat de helft aan ruimte bespaart.
 

Willem Wevers

  • #6
We zijn er dan bijna! Z'on aardlek automaat is dan ook de beste optie voor mijn zonnepanelen (met 3 fase omvormer) en mijn warmtepomp neem ik aan. Of mag je deze wel achter een gecombineerde aardlek zetten?

In de bijlage zo'n 3P+N automaat die jij bedoelt toch?

MCN603-jpg.jpg
 

Willem Wevers

  • #7
Of is een aardlek bij zonnepanelen niet nodig?
 

Willem Wevers

  • #8
En wat is dan het verschil tussen 3P+N en een 4P? Of maakt dat niet uit? Prijs is ook bijna idem,

1708366640990.png
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #9
In reactie #6 laat je een installatieautomaat zien, in #8 een aardlekautomaat.

Bij een 4P automaat wordt ook de nulgeleider beveiligd tegen kortsluiting en overbelasting, een 3P+N automaat beveiligt alleen de 3 fasen. De nul hoeft niet beveiligd te worden, dus 3P+N is voldoende, maar als je voor hetzelfde of minder geld een 4P automaat koopt is daar uiteraard ook niets mis mee. Sommige merken maken alleen de 4P variant.

Ook voor zonnepanelen zou ik een aardlekautomaat kiezen ja, in plaats van een installatieautomaat achter een gedeelde aardlekschakelaar. Zonnepanelen zorgen relatief vaak voor aardfouten en het is niet handig als er dan andere toestellen mee afschakelen. Let even op de installatie instructies van de omvormer, vele moeten achter 300mA aardlekbeveiliging in plaats van de standaard 30mA.

In sommige gevallen mogen bepaalde toestellen zonder aardlekbeveiliging worden aangesloten, maar op afstand is daar niet echt over te oordelen. Of je moet toevallig het aardingsstelsel en de aardverspreidingsweerstand kunnen opnoemen... Beter voorzie je in een woning gewoon alle groepen van aardlekbeveiliging, 30mA waar het kan en 300mA als dat echt nodig is.
 
  • Like
Waarderingen: Vonken_trekker en Jackd

Willem Wevers

  • #10
Hartelijk dank voor alle ondersteuning tot nu toe! Ik heb nog een vraag over wat de netbeheerder precies verwacht bij het ombouwen van de meterkast. Het is duidelijk dat er een 3-fase hoofdschakelaar aanwezig moet zijn, maar hoe gaan we om met de overgangsperiode? Vervangen we de huidige 1-fase hoofdschakelaar door een 3-fase variant en sluiten we tijdelijk alle groepen aan op één fase? Of verdelen we de bestaande groepen vooraf over L1, L2, L3, etc., en verbinden we tijdelijk de onderzijde van de 3-fase hoofdschakelaar met elkaar?

Bedankt nogmaals voor alle hulp!
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #11
Ik zou dit mooi laten doen als ik dit soort vragen zou moeten stellen.
een paar uurtjes een installateur regelen om de kast goed te installeren kost ook de hele wereld niet
 
  • Like
Waarderingen: @rie

Willem Wevers

  • #12
Ik ben bezig mijn meterkast voor te bereiden op een 3-fase aansluiting en heb wat advies nodig. Het is mij duidelijk dat ik de huidige 1-fase hoofdschakelaar moet vervangen door een 3-fase variant en dat de groepen evenredig over de drie fases verdeeld moeten worden. Echter, vraag ik mij af of deze aanpassingen gemaakt moeten worden vóór of ná de komst van de netbeheerder die de omschakeling naar 3-fase gaat realiseren.

Is het gebruikelijk om de meterkast alvast aan te passen naar 3-fase en deze tijdelijk op één fase van de nieuw te plaatsen hoofdschakelaar te plaatsen? Of is het beter om de groepen alvast over de drie fases te verdelen aan de bovenzijde van de 3P-hoofdschakelaar en dan tijdelijk onderaan te bruggen op één fase?

Wat is de standaard procedure in deze situatie?"
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #13
Omdat je een hoofdschakelaar niet spanningsloos kun monteren, zul je deze door de netbeheerder of een electricien moeten laten plaatsen.

Tot die tijd verdeel je vanaf je 1 fase hoofdschakelaar naar de 3 aardlekschakelaars of de verdeelblokken in de groepenkast.
 

Willem Wevers

  • #14
Volgens mij hebben we het over twee verschillende zaken. Het is me duidelijk dat de netbeheerder de hoofdaansluiting en de hoofdschakelaars onder in de kast moet ombouwen. Maar zij komen alleen als de rest van de groepenkast al is omgebouwd na 3 fase en dus een 3fase hoofdschakelaar in het bovenste deel van de meterkast, waar nu een 3 fase variant zit. Volgens mij kan je deze prima stroomloos demonteren door de huidige hoofdschakelaar uit te zetten onder de meter. Maar ik kan het mis hebben. Ik neem aan dat een elektricien ook deze voorbereiding graag stroomloos doet.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #15
Indien er al een hoofdschakelaar zit vóór de meter, kun je die inderdaad uitzetten om in de kast te werken en de drie fasen op de hoofdschakelaar in de (nieuwe of aangepaste) groepenkast inderdaad vóór de schakelaar met elkaar door te verbinden met een daarvoor geschikte draad. Denk dat dat dan 6mm² moet worden, maar omdat ik geen installateur ben kan ik dat niet met zekerheid zeggen.

De situatie dat er een hoofdschakelaar vóór de meter zit, is alleen aanwezig in woningen die van recente bouw zijn of die vanwege plaatsing van een digitale meter of een nieuwe bekabeling door de netbeheerder zo'n hoofdschakelaar erbij hebben gekregen. Maar dat is helemaal niet zo vanzelfsprekend. Tot een jaar geleden was de groepenkast in ons huis niet van het net afkoppelbaar dan alleen in de groepenkast zelf. Er stond dus altijd spanning op de onderkant van de hoofdschakelaar (in de groepenkast). Bij aanleg van nieuwe bekabeling in de straat is er een extra kast bijgeplaatst met gecombineerde hoofdzekeringen/hoofdschakelaars. En daarmee kan ik nu dus in één klap de hele groepenkast spanningsloos maken.

Vergeet niet om even met een universeelmeter of duspol te checken of de hoofdschakelaar (dus die onder de meter) daadwerkelijk de spanning verbroken heeft. Ik heb ooit tijdens werkzaamheden aan een grote machine verondersteld dat de (uitgeschakelde) hoofdschakelaarde spanning verbroken had, dat niet gecheckt en een enorme optater gekregen bij vervanging van één van de relais in de besturingskast van die machine. En ondanks dat dat al bijna 50 jaar geleden is, zal ik dat nooit vergeten!
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #16
Willem Wevers schreef:
maar hoe gaan we om met de overgangsperiode? Vervangen we de huidige 1-fase hoofdschakelaar door een 3-fase variant en sluiten we tijdelijk alle groepen aan op één fase? Of verdelen we de bestaande groepen vooraf over L1, L2, L3, etc., en verbinden we tijdelijk de onderzijde van de 3-fase hoofdschakelaar met elkaar?
Het kan allebei.

Een installateur zal de laatste optie kiezen, want dan hoeft deze niet nog eens terug te komen als de netbeheerder is geweest. Maar als je het zelf uitvoert en er rekening mee houdt dat je hele woning even op 1x25A draait, kan de eerste optie ook.

Het meest gebruikelijke is een kamrail onder de hoofdschakelaar om de fasen tijdelijk door te verbinden. Zoiets:
1000055175.jpg

Een Hager hoofdschakelaar heeft voor de klemmen plek voor die vorkjes.

De monteur van de netbeheerder weet wel dat hij deze weg moet halen bij het aansluiten van 3 fasen.
 
Laatst bewerkt:
  • Geweldig
Waarderingen: AvDijk

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu