Grote CV-installatie, review ontwerp gevraagd.

Woutervw

  • #1
Hallo medeklussers!

Binnenkort begin ik aan een flinke verbouwing. Een van de geplande werkzaamheden is het vervangen van de totale CV-installatie. Het systeem dat nu in het huis zit is een oude oliestook-installatie die (schat ik) zo'n 50 jaar geleden geïnstalleerd.

De ketel hangt in de kelder, afstand van kelder naar zolder is zo'n 10 meter. Het huis zelf is 10x12 meter en de centrale CV leiding loopt net niet in het midden van het huis naar boven. Maximale afstand van verdeler naar een radiator is dus zo'n 8 meter.


Na heel wat uurtjes lezen, puzzelen en zoeken ben ik (volgens mij) tot een redelijk goed ontwerp gekomen maar aangezien ik geen prof ben weet ik vrij zeker dat er dingen zijn die ik over het hoofd heb gezien.

Een schematisch overzicht is ingesloten, ik ben heel benieuwd wat jullie ervan denken :D

Tips zijn meer dan welkom!

Groet
Wouter

 

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #2
Expantievat heeft een voordruk nodig van 1.5 bar dus geen standaard vat!

Neem je thermostaatkranen? zo ja plaats dan een zogeheten AVDO zo ver mogelijk van de ketel.

Waarom heb je zo veel verdelers kan je het niet af met 1 verdeler per verdieping?

Hoe wil je een en ander gaan regelen qua warmtevraag?
alles in een of tv kamer en dergelijke als je er gebruik van maakt?

Je wattages zijn groot hoe heb je deze uitgerekend?
M3 per ruimte x ?????????.

Is het huis nadien geïsoleerd? heb je dubbele beglazing is het vrijstaand.

Als je de ketel weer in de kelder plaats heb je al nagedacht over de rookgasafvoer waar die heen kan?

Plaats we service afsluiters voor de ketel als deze in de kelder komt te hangen en monteer expantievat vulkraan en overstort tussen de afsluiters en de ketel.

John
 

Woutervw

  • #3
Hi John,

Misschien had ik er wat meer info bij moeten geven, my bad :)

De sleutel van het huis is nog niet in ons bezit, overdracht bij de notaris is komende maand, nog niet alle maten weet ik dus precies. Afstand van kelder naar hoogste punt is dus een schatting.. stel dat dat 9 meter is, in plaats van 10, dan maakt dat neem ik aan uit voor het expansievat? Wat ik hier op het forum lees moet ik dan berekenen of een lagere voordruk nodig is.. zie ik dat juist?

De C.V. hangt nu ook al in de kelder, van daar uit loopt een rookgasafvoer via een servicekanaal naar het dak. Vanuit praktisch oogpunt (de zolder gebruiken voor andere zaken) wil ik de ketel in de kelder laten hangen.

We willen thermostaatkranen, de toegevoegde waarde van een AVDO snap ik niet (geloof best dat het moet, maar wil het ook graag begrijpen), wat doet die ADVO meer dan de koppeling tussen aan- en afvoerleiding op zolder?

Bij het kiezen van de verdelers ben ik uitgegaan van het max. vermogen dat door een leiding kan. Ik heb gelezen dat het max getransporteerd vermogen door een 22mm leiding zo'n 13,4kW is. Aangezien de aansluitingen van de verdelers ook 22mm zijn leek het mij het meest praktisch om van de hoofdleiding met 22mm leidingen naar de verdelers te gaan. Daarbij heb ik er dan voor gezorgd dat het vermogen per verdeler niet boven de 13,4kW uit komt. (Dus gewoon 2 verdelers per verdieping boven elkaar gemonteerd in het servicekanaal, ruimte zat).

Makkelijker zou natuurlijk zijn 1 grote verdeler per verdieping, maar kan dat gezien de buisdiameters?

Wattages heb ik uitgerekend met een rekentool, dat ze groot zijn klopt, maar volgens mij is dat wel logsich met een huis van 10 bij 12 meter en plafonds op 3 meter hoogte :D). Het huis is vrijstaand en staat vol op de wind, ik ga overal voorzetwanden en dubbele beglazing plaatsen.

Aansturing wordt, zoals het er nu uitziet, een alles-in-1-aansturing. Thermostaat in de meest gebruikte ruimte beneden en thermostaatkranen door het hele huis. Vooralsnog willen we de huidige ketel hergebruiken (hij doet het nog en de verbouwing is zonder die vervanging al duur zat).

Aan de andere kant, als je tips hebt over hoe ik dat op een betaalbare manier praktischer/zuiniger kan inrichten (of voorbereiden voor een toekomstige ketel) dan laat ik me graag voorlichten :).

Serviceafsluiters is een goede tip, neem ik zeker mee!
 

Neesje

Specialist Verwarming
  • #4
Persoonlijk vind ik dit geen vraag voor op een klusforum alhoewel ik zelf ook CV monteur ben.
Er zijn zoveel mogelijkheden en iet mogelijkheden dat hier op een afstand moeilijk op te reageren valt.
Voorzetwanden, dubbel glas, allemaal leuk maar met welke temperaturen ga je stoken en wat voor soort radiatoren?
Ik zie heel veel vragen die voor een vakman begrijpelijk zijn en vraag me dan ook af of je als klusser dit soort dingen zelf wilt ontwerpen en uitvoeren.
Met alle respect, haal er een deskundige bij.

Suc6, René.
 

Woutervw

  • #5
Hallo René,

Op dit forum heb ik al meerdere topics zoals deze gevonden. Volgens mij zijn dit juist vragen voor op een klusforum.

Volgens mijn berekeningen scheelt het mij ongeveer 30% op het totale verbouwingsbudget als ik het zelf aanleg. Laten doen is gewoon geen optie.

Ik ben handig en heb al 2 keer eerder een complete CV installatie aangelegd (weliswaar zonder verdelers en wat kleiner, maar volgens mij is het principe niet heel anders). De deskundige laat ik komen als ik er niet uit kom (overigens heb ik in een eerder CV-project aan den lijve ondervonden dat 'de deskundigen' onderling ook totaal verschillende adviezen kunnen geven), ik probeer eerst zelf de puzzel te maken (is een stuk leuker ook :)).

Groet,
Wouter
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #6
Nou dan begin eens met het er in zetten van maten van alle kamers
Dubbel glas?
Geïsoleerd?
Warmte verlies berekening?
Hoeveel muren van iedere kamer liggen tegen de buitenlucht aan?

Of heb je voor iedere kamer vuistregel vermogen aangehouden?
Waarom ga je niet voor vvw?
 

Woutervw

  • #7
Berekening vermogen van de radiatoren heb ik in eerdere verbouwingen ook gedaan, vuistregel vermogen aangehouden.

Grofweg kun je stellen dat van iedere kamer 2 zijden tegen de buitenmuur liggen, uitzondering zijn de badkamers, toilet en entree, die hebben 1 aan zijde buitenmuur.

Overal dubbel glas, alle wanden geïsoleerd met 100 mmm glaswol, dak met 200 mm.

Vvw op de benedenverdieping wordt hem sowieso niet, daar ligt een prachtige (volledig verlijmde) eikenhouden visgraat-parketvloer. Mijn vriendin is geen fan van vloerverwarming en van mij hoeft het ook niet per se, daarom hebben we besloten het ook voor boven gewoon bij radiatoren te houden.
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #8
Je kunt ook alleen het ontwerp laten maken door een professional en het vervolgens zelf opbouwen.

Met een vuistregel wordt het nooit zo exact gedimensioneerd als mogelijk is met een uitgebreide berekening. De vuistregel zal vaak toteen te hoog geinstalleerd vermogen leiden.

Op dit punt kan een berekening dus ook nog tot een besparing leiden.
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #9
De vuistregel zal vaak toteen te hoog geinstalleerd vermogen leiden.
Het voordeel hiervan is weer dat je met lagere temperatuur kunt gaan stoken.
En dus langer in je HR vermogen blijft zitten.
 

Woutervw

  • #10
Bedankt tot nu toe voor de reacties.

Gezien de antwoorden/tips die ik nu krijg, denk dat ik mijn vraag wat anders moet formuleren.

Ik ben met name op zoek naar de haalbaarheid van het leidingsysteem zoals het nu op tekening staat.

Dwz. van 35mm naar verdeler op 22mm en dan naar radiatoren met flexibel 15mm. Ik realiseerde mij vanochtend dat ik waarschijnlijk na de 'aftakking' van de benedenverdieping af zou kunnen met 28mm en na de eerste verdieping wellicht zelfs met 22mm. Vraag is of dat daadwerkelijk voordeel biedt aangezien het alles bij elkaar misschien 10 meter leiding betreft.

dus,
1) Heb ik een werkbaar systeem ontworpen of zitten er dingen in die niet kunnen?
2) kloppen de leidingdiameters?
3) kan ik na de verdelers van de begane grond en eerste verdieping naar een kleinere diameter en zo ja, heeft dit echt voordelen?

Ben benieuwd naar jullie reacties!
 

Bernhard

  • #11
Met een berekening van het warmteverlies van een woning wordt het benodigde vermogen bepaald.
Het warmteverlies vindt plaatst door de buitenschil van een gebouw.
Belangrijke data zijn:
- min buitentemp in de winter
- binnentemperatuur
- windaanval
- aanwarmperiode
- ventilatieverlies van de woning
- warmteverlies door muren,ramen,vloeren en dak.
Dus niet door de inhoud te vermenigvuldigen met een X waarde. Dat doen de klussers. De fout die hiermee gemaakt wordt kan gedurende 50 jaar hogere stookkosten veroorzaken.
De hoofdleidingen van 35mm zijn prima. mvgr bernhard
 

Janjan38

  • #12
Sorry Bernard
maar ik denk dat de meest woningbouw installateurs nog nooit hebben gehoord van windaanval ,aanwarmperiode,ventilatieverlies van de woning, warmteverlies
als ik een offerte moet maken dan loop ik door een woning dan is belangrijk isolatie muren, vloer, spouw
vrijstaand e.d.
jan
 

Boudewijn 033

Specialist Verwarming
  • #13
Jan ik denk juist dat de woning bouw installateur daar wel zeker verstand van heeft.
Zeker met ventilatie verlies, aanwarm periode, windval, en warmte verlies.

Alleen rekening houden met isolatie van de woning is bij lange na niet genoeg.

Groeten b
 

Bernhard

  • #14
Jan,
Dat is niet goed dat je daar nooit van gehoord hebt.
je kan voor ca €70 een warmteverliesberekening laten maken bij een advies buro. Je bent dan verzekerd van een gecontroleerde berekening. Dit is het fundament voor een juist ontwerp van de CV-installatie.
En snel door de bouw lopen is geen goed uitgangspunt.
mvgr Bernhard
 

Woutervw

  • #15
Naar aanleiding van jullie commentaar, heb ik gister het benodigde vermogen nogmaals berekend, ditmaal rekening houdend met oa. windaanval, ventilatieverlies en warmteverlies door muren en dak. Het blijft een schatting omdat er nog teveel onzekerheden zijn/ontwerpkeuzes die nog gemaakt moeten worden, maar volgens mij is de berekening al een stuk beter dan zijn voorloper.

Ik zit nog wel met een paar vragen:
Als de maximale belasting op 22mm leidingen 13,4 KW is, kan ik dan alle radiatoren beneden op 1 verdeler aansluiten of is het wenselijk dat ik dit over 2 verdelers met allebei een aparte toevoer aansluit?

Nut en noodzaak van AVDO is inmiddels helder, dank voor de tip! Deze vind ik alleen niet in 35mm.. moet ik wat beter zoeken of bestaat hij niet?

Obelix vroeg waarom ik niet voor vvw ga... beneden omdat het niet kan, boven moet ik eerlijk zeggen dat ik sinds gister weer aan het twijfelen ben. Wat mee speelt is dat ik het nog nooit heb aangelegd en ik een aantal mensen in mijn omgeving met slechte ervaringen heb (water dat door de betonvloer omhoog komt, kamers die steenkoud blijven etc). Daarbij is het in aanleg volgens mij een stuk prijziger dan wat radiatoren..Wat denken jullie, wegen de nadelen (al dan niet tussen mijn oren) op tegen de voordelen?




 

Boudewijn 033

Specialist Verwarming
  • #16
Avdo hoeft ook geen 35mm te zijn. 22mm is zwaar zat. Dus heb je daarvoor 2 T-stukken 35-22-35 nodig.

Groeten b
 

Woutervw

  • #17
Als ik de avdo op het verste punt van de ketel monteer, kan ik hem dan dan niet als "35-22"-ADVO-"22-35" monteren?
 

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #18
Klopt zo moet je hem ook monteren.

John
 

Boudewijn 033

Specialist Verwarming
  • #19
Hoe bedoel je?
Hij mag best ergens ver weg van de ketel gewoon tussen de hoofdleiding komen met 2 T- stukken. Oom dan houd je stroming over je cv circuit.

Groeten b
 

Bernhard

  • #20

Bij kleine radiatoren is het waterzijdig inregelen een probleem. Het inregelventiel moet bij kleine radiatoren zo ver geknepen worden dat er een stromingsgeruis kan ontstaan. Met de methode van het 1pijpssysteem vlgs de tekening is het inregelen van kleine radiatoren overbodig.
Een ander voordeel is dat het bypass-ventiel kan komen te vervallen. mvgr bernhard
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu