Enkele korte vragen over installatie elektra

Barend

  • #1
Ik heb enkele korte vragen m.b.t. installatie van elektra, ik hoop dat iemand hierop antwoorden kan geven:
  1. In welke gevallen gebruik ik dunne (16mm) pvc-buis en wanneer dikke (19mm)?
  2. In welke gevallen is het gebruik van grijze kabel binnen (i.p.v. losse draden in pvc-buis) aan te raden? Is dit officieel wel toegestaan? Moet er evengoed een pvc-buis omheen?
  3. Wat is het verschil tussen YmVk-, XmVk- en VmVk-kabel?
  4. Mag flexibele buis in de muur gemetseld worden?
  5. Klopt het dat bij het aansluiten van een stopcontact de fase officieel aan de rechterzijde moet zitten?
  6. Op welke hoogte moeten stopcontacten en schakelaars officieel gemonteerd worden?
  7. Hoe kan ik inbouwdozen het beste vastzetten? Een gat boren waar de doos precies in past? Of beter een iets ruimer gat maken en dat opvullen met bv. cement?
  8. Is ergens op internet een soort van uittreksel te vinden uit de NEN1010, waarin de meest voorkomende zaken beschreven staan?
 

Ronald42

  • #2
  1. Eigenlijk altijd 16 mm. Alleen bij een kookgroep waar er 5 2,5mm2 draden in 1 pijp gaan 19 mm. Maar je mag wel 19 mm gebruiken is alleen duurder.
  2. Alleen bij zichtwerk zou ik dit doen gemak ervan is dat je kunt werken met open bochten. Verder is er geen reden om dit te doen.
  3. Materiaal soort en dikte. Daardoor dus de omgeving waarin je een bepaalde kabel mag gebruiken. Meest gebruikt is YMvK (Mag haast altijd). XMvk is lekker dun maar deze mag je b.v. weer niet in kabelgoten toepassen.
  4. Ja. Zet hem wel goed vast.
  5. Nee in NL is hier (nog) geen regel voor.
  6. Ook hier ben je vrij in.
  7. In holle wand precies boren. In stenen muur iets groter zodat je de doos precies goed kunt zetten.
  8. ?? zou het niet weten ?? Op deze site zit aardig wat kennis. :lol:
 

Toon

  • #3
Nog een kleine aanvulling:
  1. Ik constateer dat er steeds meer gebruik wordt gemaakt van 19mm bij nieuwbouw, het vergemakkelijkt het draadtrekken.
  2. Inderdaad, als je het in zicht in buis aanlegt, is het nog strakker ook, minder kans op doorhangen.
  3. Geen toevoegingen.
  4. Persoonlijk zou ik geen flexibele buis toepassen, zeker niet van die geribbelde. Echt beperken tot een minimum. Een uitzondering is het laatste stukje bij hollewanddozen.
  5. Ik houd het altijd aan, maar is niet voorgeschreven.
  6. Is ook niet voorgeschreven, probeer echter wel zoveel mogelijk in 1 ruimte op dezelfde hoogte de schakelaars, en een zelfde hoogte voor de wcd's, staat wel zo netjes.
  7. Inbouwdozen worden in principe altijd vastgezet met cement oid.
  8. Kijk eens rond op het forum, lees kluswijzers en ga te rade bij een installateur. Want zoals ik het hier lees, heb je er nog niet al te veel ervaring mee. Misschien kan je een installateur vinden die jou kan helpen, als jij daar weer het materiaal koopt.
Succes
 

Ronald42

  • #4
Hé hé Ronald gebruikt veel flexibele buis. Tja liever lui dan moe maar de buis altijd goed vastzetten. Geen scherpe bochten en altijd eerst draadtrekken en dan pas dicht maken.
En ja ook later vervangen is mogelijk, maar dan moet je vaak wel met 2 man doen. Invoeren en trekken tegelijk.

Dus als het jou niet uitmaakt zoveel mogelijk met vaste pijp werken. O ja, nog even dit: Flex mag alleen gebruikt worden aansluitend op een inbouw of centraaldoos of groepenkast oid.

Wat niet mag is vaste pijp => mofje => flex => mofje => vaste pijp.
 

EdP

  • #5
Eigenlijk is zowat het enige dat ik van de NEN1010 weet, behalve dan de op dit forum vermelde citaten, is dat je er voor moet dokken, dus ik denk zomaar dat de NEN het niet amusant zou vinden als het hier kosteloos vermenigvuldigd werd.
 

Barend

  • #6
Dank voor alle tips, zal ze zeker gaan gebruiken.

Ik heb toch nog een paar specifiekere vragen waarvan ik de antwoorden niet helemaal uit jullie tips kan afleiden:
  1. Vanwege een aantal nieuwe stopcontacten die ik gezamenlijk op een aparte groep wil zetten, moet er vanuit de groepenkast een leiding komen die voor een groot deel opbouw (+/- 15 meter, met enkele bochten) en voor een deel inbouw (laatste stuk wordt in een sleuf in de muur geplaatst) uitgevoerd moet worden. Kan ik voor het opbouwgedeelte ook gewoon pvc-buis met losse draden erin gebruiken? Waarom wel/niet?
  2. Vanuit de groepenkast moeten aparte leidingen komen die direct naar de wasmachine, droger, vaatwasser en oven lopen (4 aparte groepen dus). Deze leidingen hoeven niet weggewerkt te worden in de muur, kan dus gewoon opbouw worden. Is hiervoor ook pvc-buis met losse draden toegestaan? Ik heb regelmatig gezien dat hiervoor toch grijze kabels worden gebruikt, vandaar mijn twijfel.
 

Ronald42

  • #7
1 & 2 - Pijp met losse draden mag uiteraard.

Geen probleem, als de pijp maar geheel gesloten is en dat wil nog wel eens problemen opleveren. Vandaar dat men dan gauwer naar kabel en pijp met open bochten grijpt.

Groet
 

Barend

  • #8
Ok mooi, nu snap ik de achterliggende gedachte. Helemaal duidelijk!
 

Barend

  • #9
Om nog even terug te komen op mijn zesde vraag van het begin:
Er zijn dus niet echt richtlijnen voor de positie van stopcontacten en schakelaars. Je ziet volgens mij wel dat in oudere huizen de stopcontacten vaak hoger zitten dan in nieuwere huizen.

Enig idee wat tegenwoordig gebruikelijk is in bijv. nieuwbouw (hoogte van schakelaars en hoogte van stopcontacten)? Of is dat echt heel verschillend?
 

Toon

  • #10
Ik weet natuurlijk niet wat je allemaal van plan bent, maar ik denk dat je het werk in/aan de groepenkast het beste over kan laten aan een installateur.

Dit is niet echt een dhz klusje.

Succes
 

Barend

  • #11
Ja, het werk in de groepenkast laat ik inderdaad ook doen, vind ik iets te riskant om zelf te doen.
 

Ronald42

  • #12
Barend schreef:
Om nog even terug te komen op mijn zesde vraag van het begin:
Er zijn dus niet echt richtlijnen voor de positie van stopcontacten en schakelaars. Je ziet volgens mij wel dat in oudere huizen de stopcontacten vaak hoger zitten dan in nieuwere huizen.

Enig idee wat tegenwoordig gebruikelijk is in bijv. nieuwbouw (hoogte van schakelaars en hoogte van stopcontacten)? Of is dat echt heel verschillend?
Vroeger ongeveer 150 hoog;
Recent verleden ongeveer 105 hoog.

Nu schakelaars (eventueel met wcd) ongeveer 105 hoog.
WCDs ongeveer 30 hoog (snoeren zijn zo veel meer uit het zicht).

Schakelaar op 30 is wat lastig...
 

Toon

  • #13
Nah, wcd's op 30cm hoogte is meestal al meerwerk.
 

Barend

  • #14
Mijn dank voor uw reacties is wederom groot!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu