Dampopen folie

Peter Feiken

  • #1
Goedeavond,
even een vraagje ik heb ivm aanbouw bij keuken twee hsb wandjes neergezet
De wandjes bestaan uit vuren staanders daar tussen zitten pir platen welk alluminium gecacheerd zijn ik heb deze platen dicht gezet met pur schuim.
Ik weet van de opbouw volgorde van folie 's etc.
De bedoeling is om zweeds rabat als gevelbekleding te gebruiken.

Nu is mijn vraag ik heb miofol 125 (had ik nog liggen) damp open folie aan de buitenkant geplaatst daar over heen komen ventilatie latten en de rabatdelen
Nou las ik in de gebruik voorschriften van miofol dat bij gebruik van een harde isolatie je beter ventilatie ruimte kan houden tussen de isolatie en de folie.

Nou vraag ik mij af hoe hier mee om te gaan in de praktijk?
Kan de folie gewoon rechtstreeks over de isolatie en vuren staanders en regels.
Of is het beter helemaal geen dampopen folie te plaatsen?
De wanden staan niet aan de regenkant sterker het grootste gedeelde staat onder een overkapping.
Denk niet dat de boel nat wordt
 

Peter Feiken

  • #2
Goedemorgen
Heb even ter verduidelijking een paar foto's gemaakt

Heb overigens even een stukje folie gepakt en er op lopen blazen maar ondanks de gaatjes krijg ik er geen lucht doorheen?

DSC_0001.JPG DSC_0002.JPG DSC_0003.JPG
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #3
Peter Feiken schreef:
Heb overigens even een stukje folie gepakt en er op lopen blazen maar ondanks de gaatjes krijg ik er geen lucht doorheen?
Kijk eens wat er gebeurd met zuigen.
Peter Feiken schreef:
Denk niet dat de boel nat wordt
Je denkt van buiten naar binnen maar je moet van binnen naar buiten denken.
Peter Feiken schreef:
De bedoeling is om zweeds rabat als gevelbekleding te gebruiken.
Gepotdekseld?
Zelf zou ik altijd aan de achterkant van de bekleding ventilatie van onder naar boven toepassen.
Waarom ventilatie tussen het isolatie materiaal en de Miofol daarvan is het waarom niet duidelijk voor mij.
 

Peter Feiken

  • #4
Wgb schreef:
Ik ga aan de binnenkant voor de zekerheid nog dampdichte folie plaatsen al betwijfel ik of dat nodig is
Ivm de gecacheerde isolatie platen,
Bovendien zie ik dan nog het nut van de dampopen folie niet?
Hoe meer naar buiten hoe meer dampopen dan is mijn gedachte geen folie is het meest dampopen mits het niet nat wordt van de regen natuurlijk.

Wgb schreef:
Ja inderdaad pod deksel met rachelwerkje van 22 mm dus ventilatie inderdaad en onder en boven wat ruimte, daarom is het ook niet mogelijk om de folie te plaatsen met ventilatie er nog tussen zoals de fabrikant voor schrijft,
Ik zou dan horizontale regels moeten toepassen hier de folie op en dan de ventilatie latten daar weer overheen maar dan zou de boel veel te ver naar voren komen.
Heb het er nu gewoon strak op de isolatie zitten maar twijfel of het dan niet beter is het zonder de folie te doen en eventueel de staanders effe in de grondverf te zetten
 

Peter Feiken

  • #5
Ik ben er inmiddels al achter via een andere topic waar ongeveer de zelfde vraag werd gesteld,

Eikenhout schrijft bij hsb waar een harde isolatie is gebruikt (pir) is een dampopen folie in principe niet nodig.

Ik ga het dan ook weer weg halen omdat ik denk dat op de manier zo als het nou zit het juist tegen werkt.

Bedankt voor het mee denken Wgb kunnen weer verder
 

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #6
de dampopenfolie beschermt de achterliggende constructie ook tegen water van buitenaf wat anders in de constructie terecht kan komen denk hierbij aan stuifsneeuw of motregen icm wind
 

Charel

  • #7
Ik zou die dampopen folie vooral behouden vanwege de luchtdichtheid die je hiermee bekomt.
Zonder die folie kan koude buitenlucht constant over en in het slechtste geval tussen de isolatieplaten stromen om zo de isolatiewaarde ervan sterk te verminderen.
Ik zou die dampopen folie dus behouden.

Peter Feiken schreef:
Heb overigens even een stukje folie gepakt en er op lopen blazen maar ondanks de gaatjes krijg ik er geen lucht doorheen?
Het is normaal dat je er geen lucht doorheen kunt blazen. Het is de bedoeling dat een dampopen folie enkel waterdamp doorlaat en tegelijk zowel waterdicht als luchtdicht is.
 

Peter Feiken

  • #8
Bedankt voor je info,
toch ben ik er van overtuigd dat de folie met name als regenjas dient, de harde met alluminium gecacheerde isolatie platen doen dit ook samen met de gevelbekleding.

Mischien heb je gelijk met die koude lucht maar ik ga het risico niet nemen dat er vocht tussen het vuren hsb en de folie komt dan ben ik verder van huis.
Ik denk namelijk dat de dampdoorlaatheid te niet wordt gedaan door dat er geen lucht spouw tussen de isolatie en folie zit.
 

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #9
dampdoorlatendheid verandert niet of er een spouw aanwezig is of niet
 

Peter Feiken

  • #10
Het beste resultaat voor Miofol® 125G wordt verkregen door de folie enigzins vrij te houden van de ondergrond we praten meestal over 20mm zodat be- en ontluchting onder de folie kan plaats vinden. Hierdoor wordt vochtopeenhoping voorkomen.

Dit schrijft de fabrikant er over

Overigens bij zachte isolatie wordt het een heel ander verhaal
 
  • Like
Waarderingen: Jackd

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #11
Toch nog niet even gezogen aan een stukje Miofol.
 

Peter Feiken

  • #12
Ha ha ha nee nog niet
 

Charel

  • #13
Je hebt gelijk wat elke gecacheerde plaat op zich betreft maar de dakopbouw bestaat niet alleen daaruit.
Je hebt ook nog alle houten constructiedelen en alle aansluitingen tussen constructiedelen en harde platen.
Ik zie verder niet in waarom de dampopenheid van de folie zou verminderen. Daar waar die de aluminiumfolie raakt is er sowieso, met of zonder folie, geen dampdoorlaatbaarheid meer wat in feite een nadeel van alugecacheerde platen is, maar je moet op zijn minst op alle andere plaatsen zorgen voor een dampopen luchtdichtheid.
Enkel als die zonder die folie overal voldoende verzekerd is zou je die kunnen weglaten.
Maar goed, we mogen ook niet overdrijven, zonder die folie maar wel afhankelijk van hoe goed de isolatie overal aansluit, is de minwaarde van de isolatie misschien te verwaarlozen en zou kunnen redeneren: baat die folie niet, hij schaadt ook niet.
 

Peter Feiken

  • #14
Komt goed
 

Peter Feiken

  • #15
Wgb schreef:
Toch nog niet even gezogen aan een stukje Miofol.
Heb er even aan gezogen
ja kan wel lucht door zuigen inderdaad ook wel door blazen maar kost best wel moeite.
 

Peter Feiken

  • #16
Charel schreef:
Je hebt ook nog alle houten constructiedelen en alle aansluitingen tussen constructiedelen en harde platen.
Hier heb je ook wel weer gelijk in heb daar wel geprobeerd zo veel mogelijk rekening mee te houden maar wat de aansluitingen in de toe komst doen heb ik geen invloed op natuurlijk vooral als het hsb gaat werken tussen de isolatie platen en hsb, dat is denk ik ook meteen het nadeel van het gebruik van de platen op deze manier, wel komt er aan de binnenkant nog een dampdichte folie overheen dit zou het ook moeten ondervangen.

Het gaat mij er vooral om dat de folie nu strak op de vuren delen zit mocht er toch nog vocht achter de folie zitten/komen dit ophoopt omdat er geen ruimte tussen zit denk aan een spons als je die nat op het aanrecht legt zal 99 procent van het vocht uit dampen til je de spons op dan zal het aanrechtblad en de onderkant van de spons gewoon nog nat zijn
 

Charel

  • #17
Peter Feiken schreef:
wat de aansluitingen in de toe komst doen heb ik geen invloed op natuurlijk vooral als het hsb gaat werken tussen de isolatie platen en hsb, dat is denk ik ook meteen het nadeel van het gebruik van de platen op deze manier,
Dat klopt en het is niet enkel de constructie die gaat werken maar vooral ook de platen die kunnen krimpen, bij de minste krimp heb je al een luchtspleet. Het is om die reden dat men bij isolatie tussen constructiedelen steeds de voorkeur geeft aan min of meer elastische of samendrukbare isolatie. De aansluitingen blijven dan steeds aangedrukt.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #18
Er worden dingen geschreven die om juistheid vragen.
Moet ik dit schrijven of het maar laten zitten.

Bedankt bovenstaande twee zinnen had ik gisteren al geschreven, laat ik toch nog even wachten om op Enter te drukken. Er gaat dus wel degelijk lucht door.

Peter Feiken schreef:
Het gaat mij er vooral om dat de folie nu strak op de vuren delen zit mocht er toch nog vocht achter de folie zitten/komen dit ophoopt omdat er geen ruimte tussen zit denk aan een spons als je die nat op het aanrecht legt zal 99 procent van het vocht uit dampen til je de spons op dan zal het aanrechtblad en de onderkant van de spons gewoon nog nat zijn
Ik ga meer richting het waterdichte doek van een tent. Het zal misschien onbekend zijn voor velen ik moest het doek van de tent niet aanraken en geen kampeerspullen tegen het doek van de tent aanzetten.
 

Peter Feiken

  • #19
Ik heb nog niet gehoord dat pir platen krimpen ik denk eerder de constructie. Achteraf was het mischien beter geweest de platen met een flexibele pur dicht te zetten maar goed het zal wel los lopen heb het ook niet over cm 's of zo

Dat van het tentdoek is heel herkenbaar inderdaad
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #20
Krimpende PIR is dan ook onzin, tenminste wel als je geen dak van 50 bij 50 meter vol legt.
De krimp is ook eenmalig, ligt de PIR een tijdje in opslag dan is het al klaar.

Ik ga er meestal maar vanuit dat een grote fabrikant geen onzin schrijft in hun adviezen. Als dat wel het geval is, dan is daar meestal genoeg over te vinden.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu