Dakbeschot afwerken - isolatie buitenzijde

Qwaftzefoni

  • #1
Situatie: pannendak, buitenzijde geïsoleerd met een soort glaswoldeken direct onder dakpannen. Dakbeschot bestaat uit houten delen.

Momenteel zit er aan de binnenzijde zachtboardplaat direct op het dakbeschot getimmerd. Dat zou ik willen vervangen door gipsplaat dat ik dan ook direct op het dakbeschot wil bevestigen. Kan dat zondermeer?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Dat is geen probleem. Het dakbeschot moet, denk ik, redelijk vlak zijn voor het monteren van gipsplaten.
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #3
Wel eerst even een dampdichte folie aanbrengen, voordat je de gipsplaten aanbrengt.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Dat is niet nodig. De isolatie ligt boven op het dakbeschot. Het vocht heeft vrije doorgang en wordt niet in de glaswol opgesloten.
 

Fvdb7126

  • #5
Wgb heeft in zoverre gelijk, dat het dauwpunt in de iolatielaag zal liggen, dus buiten de houtconstructie. Maar natte isolatie is toch ook niet wat we willen. Ik zou voor de oplossing van Peter kiezen. Waardoor er van binnen uit geen vocht meer in de constructie kan komen. De kosten zijn minimaal. Frank
 
  • Like
Waarderingen: Peter Feiken

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #6
Nee hoor. Bij -10 gr. ligt het dauwpunt buiten de isolatie.
 

Fvdb7126

  • #7
Het is de binnenlucht die mogelijk condensatie veroorzaakt, doordat ze door de constructie heen dringt en onderweg naar buiten afkoelt. Warme binnenlucht met een temperatuur van b.v. 18 graden en een luchtvochtigheid van b.v. 50% heeft een dauwpunt van 7,43 graden. Bij een lagere buitentemperaturen zal er condensatie in de constructie ontstaan. Frank
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #8
Maar er zitten nog twee lagen voor Frank. De eigenschappen van de warme lucht, die van binnen naar buiten gaat, wordt door deze twee lagen verandert, daardoor komt het dauwpunt op een ander plek te liggen.

Even aanvullen het zijn eigenlijk drie lagen. In de isolatie zal de warme lucht ook gaan veranderen.
 

Fvdb7126

  • #9
Sorry Wgb, ik begrijp de redenering niet, die tot jouw conclussies leiden?
Frank
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #10
Die tabel laat zien bij welke temperatuur lucht met een bepaalde luchtvochtigheid condenseerd. Jouw tabel houd geen rekening met het feit dat de lucht eerst door een gipsplaat, vervolgens door planken en via de isolatie de constructie gaat verlaten.
Die lucht gaat dus door een aantal lagen naar buiten. De afzonderlijke eigenschappen van die lagen, de Mu waarde, warmte geleiding, dichtheid en de soortelijke massa, veranderen de temperatuur en de luchtvochtigheid. Het dauwpunt verandert mee en komt op een ander punt/zone in de constructie te liggen.
 

Fvdb7126

  • #11
Wbg dank voor je reactie. Ik geloof, dat het nu duidelijk wordt waar ons verschil in benadering zit. Het is juist, dat bij een lagere temperatuur een lager dauwpunt behoort. Maar wat niet verandert is de absolute hoeveelheid vocht in de lucht, die van binnen naar buiten gaat.
Binnenlucht van 18 graden met een relatiefvochtgehalte van 50% bevat (absoluut) ca. 7,7 gr water(damp) per m3. Deze hoeveelheid verandert niet. De hoeveelheid waterdamp, die lucht kan bevatten daalt met de temperatuur van de lucht. Zo kan lucht van +7 graden nog maximaal 7,7 gram water(damp) bevatten. Dat wil zeggen, dat er bij nog lagere temperaturen condensantie op treedt. Reken je de dakconstructie van Qwaftzefoni door, dan zie je dat bij -10 graden C de onderkant van de isolatie een temperatuur heeft van ca. +11 graden terwijl de bovenkant van de isolatie ca. -7 graden zal zijn. Ergens daar tussen, zal dus condensatie plaatsvinden. Ook bij minder extrem situatie bestaat er al risico voor condensatie. Bij een buitentemperatuur van +7 graden zal de bovenkant van de isolatie een temperatuur hebben van ca. +8 graden en de onderkant van de pannen ca. +7 graden. In dat geval zal er al aan de onderkant van de pannen condensatie optreden. Valt er na een dergelijke buitentemperatuur een onverwacht snelle vorstperiode in, dan is het niet ondenkbaar, dat ook de pannen kapot vriezen. Frank
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #12
Fvdb7126 schreef:
Maar wat niet verandert is de absolute hoeveelheid vocht in de lucht, die van binnen naar buiten gaat.
Waarom plaatsen we dan in bepaalde gevallen een dampremmer?

Ik neem toch aan dat deze een hoeveelheid vocht tegen houd. Elk materiaal, zoals eerder gezegd heeft in een constructie zijn specifieke eigenschappen. Ook een dakbeschot werkt iets dampremmend.
 

Fvdb7126

  • #13
We plaatsen een dampremmer (folie) om juist het vocht (damp) dat zich in de binnenlucht bevindt tegen te houden en daarom ook altijd zoveel mogelijk aan de binnenzijde, zodat de constructie altijd naar buiten toe uit kan dampen, voor het geval er in de constructiei op een andere manier toch nog vocht komt. B.v. door lekkage’s of regendoorslag. De dampdiffusieweerstand (d*Mu) van 9,5 mm gipsplaat bedraagt 0,5m, van 0,2mm PE folie 20m. Theoretisch is de dampdiffusie weerstand van naaldhout (als een homogene plaat) hiermee vergelijkbaar, maar in de vorm van een kierend dakbeschot is de dampdifusieweerstand verwaarloosbaar. Frank

Zie ook de website: https://www.joostdevree.nl/shtmls/dampdiffusie.shtml
 

StefanD

  • #14
Een hele discussie of het wel of niet onnodig is om een damprem te plaatsen.
Als je het van de andere kant bekijkt: Waarom zou je geen damprem plaatsen? Kosten en werk zijn minimaal, dus persoonlijk zou ik het gewoon doen.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #15
Ik pas. :wink:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu