CV Tussen aanvoer en retour ,een soort van (Drukventiel).

Manny

  • #1
Hallo, ik heb laatst de cv van een collega bekeken. Nu zat er tussen de aanvoer en retour ,een soort van (Drukventiel).
Met een rode draaibare knop,waar een schaal t/m 0,5bar stond aangegeven, en ongeveer 5 meter van de cv-ketel af. Nu vroegen wij ons af waar dat voor zou zijn ,en hoe het precies heet.

:?: mvg Manny

alvast bedankt
 

Gorp

Specialist Verwarming
  • #2
Waarschijnlijk een instelbaar by-pass ventiel.
Dient ervoor om waterstroming over het cv toestel te garanderen.

Wordt vaak toegepast bij installatie's met geringe waterinhoud, of bij installatie's die geheel voorzien zijn van thermostatische radiatorafsluiters.
 

Manny

  • #3
Dus als je op bijna elke radiator een thermostaatknop hebt , is een bypass ventiel noodzakelijk?


mvg manny
 

Xr8

  • #4
Hoeft niet zo te zijn, als de radiator zonder thermostaatkop altijd open staat dan hoef je geen shunt te plaatsen, de radiator werkt dan als shunt.

Het kan echter geen kwaad wel een shunt te plaatsen.

Succes.
 

Manny

  • #5
Maar met zo'n bypassventiel/shunt word een gedeelte van de retour ook warm. Kan dat geen kwaad? Of is dat juist weer in te stellen met die rode draaiknop(t/m 0,5bar).

mvg Manny
 

Xr8

  • #6
Dat is inderdaad met deze knop instelbaar. Vaak is dit apparaat op een afstand van minimaal 6m vanaf de ketel een kortsluiting tussen aanvoer en retour, waarbij de weerstand van deze klep groter is dan die van de installatie, het water zoekt dan de weg van de minste weerstand, de installatie dus.

De retour wordt altijd warm, daar doet de shunt niets aan af, behalve als alle radiatoren dicht staan en de ketel pompt op cv bedrijf, dan kan het. Echter bij alle radiatoren dicht moet je eigenlijk zorgen dat er ook geen warmtevraag is. In een normale ruimtegeregelde installatie is dit ook niet nodig omdat daar in de regel in de ruimte waar de thermostaat hangt de radiatoren altijd geopend zijn.

De shunt wordt vaak geplaatst bij allemaal thermostaatkranen en een weersafhankelijke regeling, het kan bij dit soort regelingen voorkomen dat alle radiatoren dicht staan en de regeling toch warmte vraag geeft.

De ketel gaat dan stoken over de aanvoer en retour via de shunt, dit is tevens een van de redenen waarom dit soort regelingen niet als energie zuinig aan te merken zijn.

Succes.
 

Manny

  • #7
Het is een cv installatie met op elke radiator(9 stuks) een thermostaat-knop.Verder een vrij simpel thermostaat kastje in de woonkamer aan de muur.
Dus als ik het goed begrijp is zo'n shunt , voor een betere doorstroming van de cv installatie?


mvg manny
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #8
Ja, als alle thermostaatkranen dicht zijn, en je cv is aan, dan zou hij beginnen te koken. De shunt zorgt er voor dat er toch stroming mogelijk is.
 

Xr8

  • #9
Als je geen weersafhankelijke regeling hebt, en dat lijkt wel zo met een simpel kastje. Dan is het niet verstandig om in de ruimte met thermostaat thermostaatkranen toe te passen.

Als deze eerder afsluiten dan wanneer de thermostaat zijn warmtevraag beeindigd kan dit leiden tot doorstoken van de installatie terwijl dit niet gewenst is. De warmte zal dan circuleren over de shunt.

Succes.
 

Manny

  • #10
De thermostaat komt in de woonkamer te hangen, dus in principe kan ik op de radiatoren in de woonkamer beter radiatorkranen gebruiken?(ipv thermostaatknoppen)


mvg Manny

alvast bedankt
 

W en d

  • #11
Het makelijkste is nog om de thermostaat knop van de radiator kraan af te halen,zo staat deze altijd open en hoef je geen andere kraan te monteren.
scheelt weer geld en werk
 

Xr8

  • #12
Bij de meeste merken is er ook een handwiel verkrijgbaar, je kunt de kraan dan nog dicht draaien indien nodig. Je kunt in dit geval de themostaatkraan gewoon laten zitten. Deze gaat dan werken als een normale kraan.

Succes.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #13
Genoeg onzinnige antwoorden...
Indien er een situatie kan ontstaan waarbij alle radiatoren dicht zouden kunnen staan dan is er een shunt noodzakelijk.
Deze shunt is vaak instelbaar zodat deze pas open gaat staan bij een bepaald drukverschil.
(drukverschil wordt groter indien er meer radiatoren dicht staan)

Concreet:
-bij gebruik van een normale thermostaat: radiatoren in dezelfde ruimte open laten staan.
(geen thermostaatkraan gebruiken dus, of deze volledig open zetten)
-shunt zover mogelijk van de ketel af plaatsen en goed instellen
-als er voldoende (globaal/minimaal 2 stuks) radiatoren open staan dan mag het shuntventiel niet doorlaten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu