Continue resonantie/ventilatorherrie Intergas HR 24/28

FDutcho

  • #1
Hoi allemaal,

Even een vraag.. We hebben net 3 weken een woning opgeleverd gekregen met een Intergas HR combiketel 24/28. Nu willen we vloerverwarming, dus hebben we na een belletje met Intergas te horen gekregen dat we gewoon de CV leeg kunnen laten lopen en via het installatie menu de CV functie uit kunnen zetten. Zo gezegd, zo gedaan. Vervolgens de radiatoren verwijderd.

Na 2 weken echter begon onze ketel een continu geluid te maken, alsof er een enorme koelkast aanstaat. Het gaat zelfs door als de ketel uit staat, het houdt alleen op als je de stekker er uit trekt. Het geluid klinkt alsof de ventilator uit balans is, soms piept hij er ook behoorlijk bij. Daarbij maakt het geluid een 'golfbeweging', hoog-laag-hoog-laag...

Nu het leukste: onze installateur gebeld, die vervolgens doodleuk aangeeft dat we aan 'de installatie' hebben 'geknoeid' omdat we de radiatoren verwijderd hebben. Dus is de garantie vervallen. Ze willen wel komen, voor 200 euro voorrijkosten.

Maar goed, even los daarvan klinkt het probleem voorlopig nog niet heel ernstig, heeft iemand enig idee wat het is en of dit zelf te herstellen is? Garantie is immers toch al vervallen..
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #2
Maar je fabrieks garantie niet
En krijg je met die 200 euro wel weer garantie?
 

FDutcho

  • #3
200 euro voorrij- en arbeidskosten.. Al overdrijf ik wat, het zou rond de 170 uitkomen. Maar dan nog, als de fabrikant aangeeft dat het geen probleem is, waarom is het voor de installateur dan opeens wel een probleem..

Heb ook even met Intergas gebeld, 2 jaar fabrieksgarantie op de onderdelen idd. Míts het een fabrikage fout is. Zo niet komen die kosten nog bovenop de 170 euro. Best duur grapje voor een ketel van 3 weken. Laat het er ook nog even niet bij zitten..

Maar geen ideeën over het geluid?
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #4
Functioneert de ketel wel op ww?
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #5
Ps, je hebt aan de installatie gewerkt niet aan de ketel.

Als de ketel wel werkt, dan lijk het er op dat zijn gaslucht verhouding niet correct staat afgesteld.

Lees je contract goed na met betrekking tot werkzaamheden en garantie.
Vermoedelijk staat er dat je niet aan de ketel mag werken en is over e installatie.
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #6
Je kunt gewoon vragen of de installateur intergas kan sturen.
 

Utreg

Vaste Beantwoorder
  • #7
Volgens mij staat de pomp nog aan,heeft u het in het menu goed gewijzigd?

Parameter 1 op 2 gezet?
 

Roykes

  • #8
@ utreg
dat is inderdaad de maar bij dit prachtige systeem... je schakelt de cv uit.. maar je moet ook de pomp uitschakelen. als deze niet is uitgeschakeld zal waarschijnlijk je pomp 'droog' hebben gelopen waardoor deze extreem snel verslijt.

ik denk niet dat het aan de ventilator ligt of gasverhouding... aangezien hij het eerst wel goed deed.

verder kan goed ontluchten vooral in combinatie met vloerverwarming ook helpen. even een tip, zet geen automatische ontluchter op de intergas. want dan vervalt meteen de garantie. (spreek uit ervaring)
 

FDutcho

  • #9
Ah veel tips, fijn om te zien!

Ik heb idd niet alleen de CV leeg laten lopen maar ook installatiemenu op 2 gezet, dus alleen tapwater. Dus de warmwater doet het wel.

Het gas/luchtmengsel lijk me niet aan de orde omdat de ketel continue herrie maakt, zelfs als deze uitgeschakeld is. Zodra de stekker erin gaat begint ie met rammelen. Als ik de ketel daarna aan zet maakt blijft ie precies dezelfde geluiden maken, of deze nu brandt of niet.

En ik heb idd niet aan de ketel gewerkt, maar het installatiebedrijf noemt alles wat ze ooit hebben aangelegd 'de installatie'. Zodra daar iets mee gedaan is, al is het maar een stopcontact doortrekken vervalt alles volgens hen, ook de ketel. En willen ze wel komen, als je maar betaalt. Superkinderachtig natuurlijk, maar ja.. wat doe je eraan.

Intergas heb ik gebeld, die komen niet. 'Wij zijn fabrikant, dus wij doen niks aan onderhoud. Dat doet de installateur'.

En Roykes, de vloerverwarming is nog niet aangesloten, dus ontluchten gaat nog niet helpen..

Iemand nog ideeën? :?
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #10
Je begrijp niet goed wat er bedoeld wordt, je moet even kijken of de pomp nog aan staat:
Je moet dus 2 parameters veranderen/controleren:
- Parameter 1 moet op 2 (tap HR)
- Parameter 2 moet op 0 (alhoewel dat volgens mij de standaard instelling is)
 

FDutcho

  • #11
Utreg, Roykes, Ingmar, jullie hebben gelijk. Ik werd vannacht zowaar wakker van de herrie dus heb nog maar een keer de CV ketel op alleen tap gezet (via installatie menu), en direct was de herrie over.

Wat die 2 instellingen betreft, volgens mr. Intergas die ik destijds heb gebeld zorgt instelling 1 op stand 2 er ook voor dat de CV pomp helemaal niet meer draait, dus ook niet nadraait en niet eens per 24 uur 10 minuutjes draait. Dus aan instelling 2 hoefde ik niks te veranderen, en die staat idd standaard op 0.

Dat had ik echter 3 weken geleden ook al gedaan.. Springt die instelling automatisch weer terug als de stroom eraf is geweest ofzo?

En daarbij is alles op het display nu uit op het powerlampje na, in tegenstelling tot vorige keer, toen brandde alleen het knopje bij 'tap' en bleef er '60' op het display staan.

Maar het belangrijkste, ik heb warm water en geen herrie :) Nu hopen dat die pomp niet teveel schade heeft ondervonden van een week droog pompen.. :s
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #12
Dat hoop ik ook voor je.
Dan een andere tip.
Zorg dat je overeen komt met je installateur.
Anders vervalt straks je fabrieks garantie ook nog, omdat het onderhoud niet uitgevoerd wordt.
 

Roykes

  • #13
Ik zou toch ook even contact opnemen met intergas, daar je verkeerd bent voorgelicht.

ik heb een vermoeden dat de installateur er niks meer mee doet.

echter een nieuw pompje is ook niet het einde van de wereld maar toch.
als je er een van intergas of de installateur kunt krijgen onder garantie zou het perfect zijn!
 

Freekcv

  • #14
Kan me niet voorstellen dat 1 vd 2 garantie gaat geven op een onderdeel dat defect is geraakt door toedoen / verkeerd gebruik van de eindgebruiker zelf
 

Roykes

  • #15
@freek als ik het verhaal lees heeft de fabrikant de consument niet goed voorgelicht... maar zie dat maar eens hard te maken...
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #16
Fabrikant heeft geen hulp lijn voor consumenten,
Alleen voor installateurs.
Dus dat wordt het volgende probleem.

Normaliter verwijzen ze gelijk naar de installateur.
 

FDutcho

  • #17
Inderdaad, fabrikant wijst naar installateur, installateur zegt: geen garantie want je hebt de radiatoren verwijderd. En verwijst weer naar de aannemer. Complete bullshit natuurlijk, maar wat doe je eraan..

Iets van het kastje en de muur. Ik neem wel een onderhoudscontractje incl. prijs voor onderdelen bij een andere installateur, ketel is immers pas 3 weken oud en nooit iets mee gebeurd.. (ahem) Zit die installateur uiteindelijk weer met de shit van zijn collega's opgescheept.. Jammer dat t zo moet.
 

Roykes

  • #18
Welkom in de nieuwbouw! zo gaat het altijd.
 

Arie1

Specialist Verwarming
  • #19
Krijg je als men het werk scherp aanneemt. Blijft er geen marge meer over om terug te komen voor garantie, is dit toch een mooie manier om eronder uit te komen. :roll:
 

Freekcv

  • #20
Als je zo een all in abo neemt, komen ver uit de meeste installateurs de ketel / installatie eerst een keer keuren.
dit omdat zij geen behoefte hebben om met kosten op gezadeld te zitten.
hieruit zal ook blijken dat de pomp niet goed is. en die kosten krijgt u dan toch echt voorgeschoteld!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu