Het heeft even geduurd maar onze droger doet het weer en alles is financieel ook afgehandeld.
Voor de geschiedenis verwijs ik jullie naar:
Bosch Droger WTE84100NL/05 slaat uit
Vanwege vakantie kon de monteur pas half januari komen. In het andere topic is al gezegd dat monteurs ook mensen zijn (en dus recht op vakantie hebben). Maar het is niet meer van de tijd om een bedrijf een aantal weken dicht te gooien. Zeker geen reparatiebedrijf. Ik zit zelf in de zakelijke dienstverlening en tussen kerst en oud en nieuw zijn wij gewoon bereikbaar. Tuurlijk is niet al het personeel aanwezig, maar 30% werkt gewoon door en neemt in een andere periode zijn vrije dagen op.
Zoals gezegd verliep het contact heel stroef, maar uiteindelijk heeft de leverancier toegezegd de reparatiekosten te verrekenen naar de gebruiksduur en de levensduur van de machine. Bosch heeft de leverancier weer toegezegd dat zij ook een deel van de kosten op zich nemen omdat een dergelijke niet mag voorkomen.
Half januari is het dan zo ver, de exacte datum ben ik even kwijt. Monteur belt aan, krijgt een bakkie koffie, en test de droger. Na 5 min geeft hij aan dat het de stuurmodule is en begint deze te vervangen. 10 minuten later is hij klaar en begint met de administratieve handelingen. Ik krijg 2 formulieren in mijn handen gedrukt. Het eerste is een machtiging. Het tweede is de factuur van € 260,=. Het eigenlijke bedrag is € 360,= , Bosch heeft een standaard coulance toegepast van € 100,=. Ik vind dit dus echt een belachelijk hoog bedrag, ik heb minder voor de droger betaald. En dat voor een half uurtje werk en de module.
Ik geef aan dat de factuur niet voor mij is, maar voor de leverancier. Monteur is hierdoor licht geërgerd en zegt toch echt dat ik moet betalen. Ik geef aan dat dit niet de afspraak was en ik niks teken. Zeker geen machtiging, dan weet ik zeker dat ik naar mijn centen kan fluiten. Monteur is boos vertrokken, maar de droger is dus gerepareerd.
Ik heb de factuur doorgestuurd naar de leverancier. Die zegt het te regelen echter krijg ik al vrij snel een herinnering van Bosch. Later krijg ik een credit van € 85,= zonder begeleiden schrijven. Dus weer een reactie naar de leverancier. Twee weken later is eindelijk alles geregeld.
Van de oorspronkelijke factuur van € 360,= heeft Bosch direct € 100,= coulance toegepast, hierop is later nog een credit gekomen van € 85,=. De leverancier heeft € 95,= overgemaakt naar ons en wij hebben € 175,= overgemaakt naar Bosch. Totaal kosten voor ons bedragen dus € 80,= en dat vind ik heel redelijk. De stuurmodule is immers weer als nieuw en kan daardoor weer een paar jaar extra mee.
Dit is dus een best lang verhaal geworden, ik vermoed dat de meesten al veel eerder afhaken en dus betalen. Ook al sta je als consument 100% in je recht. Voor mij was dit echt een principe kwestie en ik wil mijn rechtsbijstand bedanken voor de hulp.
Het blijkt maar weer dat leveranciers bewust vertraging- en irritatietechnieken toepassen om aan niet aan hun plichten te hoeven voldoen.
Vincent