Blokhut aansluiten op waterleiding en elektriciteit

Ignatius

  • #1
Hallo iedereen, Ik ga binnenkort een blokhut achterin de tuin plaatsen welke ik op de waterleiding en elektriciteit wil aansluiten. De blokhut ligt 22 meter van het huis. Voor de waterleiding wil ik flexibele koperbuis op rol gaan gebruiken (15 mm) waar grijze kunststof omheen zit. Moet ik deze nog isoleren als ik deze 60 cm in de grond wil stoppen.
Voor de elektriciteit weet ik niet welke grondkabel ik moet toepassen. Ook in de bouwmarkt kunnen ze me niet verder helpen. Ik wil in de blokhut 2 wcd's plaatsen evenals een elektrisch kacheltje, een kleine boiler (10 liter) en een aantal lampen. Welke kabel heb ik hiervoor nodig en moet ik in de blokhut ook een zekeringkast met 2 of 3 automaten aanbrengen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
 

Sxnder

Specialist Elektra
  • #2
Wat voor aansluitwaarde had je in gedachte voor boiler en kachel? Een onderverdeler kan maar is ingewikkeld ivm de hoofdafzekering. Makkelijker is losse groepen door te trekken, eventueel in een pvc mantelbuis waar ook de waterleiding door kan lopen. Anders moet je grondkabel met stalen mantel toepassen.
 

Pepjo

  • #3
Je moet in ieder geval een xmvk-grondkabel gebruiken.
Tel de waardes in watt van de gebruikte apparaten eens bij elkaar op : als je boven de 3500 watt komt heb je meer dan één groep nodig.

Officieel moet je, als je in je tuinhuis zekeringen toepast, de wetten van de selectiviteit toepassen : gebruik de zoekfunctie van het forum hiervoor.

Het grondbeginsel is, als ik het goed heb begrepen, dat een zekering na een andere zekering een mindere afgezekerde waarde moet hebben.
 

Lichtpunt

  • #4
Monteer in je zekeringkast 2 stuks aardlekautomaten van 16A/0,03.
Vanaf deze automaten 2 stuks grondkabel 2x2,5 qmm ymvk-as naar je blokhut monteer deze af op 2 stuks wd wcd dubbel. Wel ingraven op ca. 60cm diep.
In de kabel zul je een getwiste koperen ader (litze) aantreffen, deze moet je voorzien van een aderpen (lange uitvoering). In de zekeringkast monteer je deze op de aardrail en in de wcd op het aardcontact. De twee aders van de kabel monteer je uiteraard ook.
Indien je in je zekeringkast 2 stuks vrije groepen hebt kun je deze ook toepassen, mits ze maar achter een aardlekschakelaar zitten.
 

Quincy

  • #5
Ik zou voor het water tyleen nemen i.p.v. koper. Blijft altijd goed in de grond. Gemakkelijk mee te werken.
En op 60 cm diepte zou ik geen isolatie toepassen. Ik heb e.e.a. thuis minder diep liggen en nog nooit problemen gehad.
Tyleen kan wat uitzetting opvangen als het water bevriest.
De koppelingen kunnen hier minder goed tegen.
 

Ignatius

  • #6
OK, bedankt voor jullie reactie. Dat gaat mooi snel op deze site!

Ik heb vorig jaar door een erkende elektricien de meterkast in huis laten vervangen en, met het oog op de toekomst, een extra groep laten aanleggen voor buiten. Hierop heeft hij alleen een schuurtje (1 tl-buis en een wcd) aangesloten. Van de meterkast in huis loopt een kabel in een gele buis naar het schuurtje die uitkomt op een klein (10x10 cm) vierkant grijs kastje (sorry, ik ben 'n eenvoudige klusser en weet niet hoe zoiets heet), waarvanuit 1 gele buis met kabel naar de tl-buis en 1 naar de wcd loopt. Ik heb het kastje opengemaakt en heb gezien dat er nog mogelijkheid is om van hieruit meer kabels door te trekken. Kan ik niet van hieruit een kabel van 22 meter naar de blokhut trekken? Het zou mij nog eens 14 meter extra graafwerk naar de meterkast in huis en kosten schelen.
 

Sxnder

Specialist Elektra
  • #7
Dat kan, alleen is één groep waarschijnlijk niet voldoende om én een kachel én een boiler en de algemene verlichting mee te voeden. Geef nog even de aansluitwaarde van kachel en boiler op. Als je toch gaat graven zou ik toch het gebruik van een pvc mantelbuis overwegen. Hierin mag je ook ongepanserde installatie kabel leggen, xmvk bijvoorbeeld, deze is voordeliger. Hier kun je ook de waterleiding doorheen trekken voor extra bescherming (zit die ook in het schuurtje?). Voordeel is dat je later nog eens iets kunt aanpassen zonder graafwerk. Je zou bijv tussen schuur en hut met één groep kunnen beginnen. En later, indien nodig, tussen huis en schuur een groep extra kunnen aanleggen, die je dan via de mantelbuis naar de hut doortrekt.
 

Ignatius

  • #8
Sxnder, bedankt voor je snelle reactie. Aansluitwaarde van de boiler en verwarming weet ik niet, ik moet ze nog kopen. Heb al wel gezien dat een kacheltje 2000 W verbruikt en dan kom ik al akelig dicht bij de 3500 W waar Pepjo het over had. Aan de andere kant zal het kacheltje zelden branden. Het idee van de mantelbuis ga ik zeker gebruiken. Goed idee, inderdaad! Als ik het goed begrijp moet ik XmVk-kabel (zonder As!) gebruiken in een dikte van 2x2,5 mm?

De waterleiding kan ik niet uit het schuurtje halen maar uit de bijkeuken 3 meter bij het schuurtje vandaan. Daar zit namelijk de ketel en vandaaruit loopt er een buis (50 cm) naar de buitenkraan. Ergens in deze 50 cm wil ik een T-stuk plaatsen en vandaaruit een leiding naar buiten leggen naar de hut. Ik zit er alleen mee, dat ik niet weet waar ik een aftapkraantje moet plaatsen om de buis voor de winter leeg te maken. Dit moet immers altijd op het laagste van de buis, toch?
 

Millew

  • #9
Als je kunststof waterleidingbuis gebruikt (is ook al geadviseerd door Quincy), hoef je die niet af te tappen in de winter. Op 60 cm diep is de kans op bevriezen overigens niet heel groot.
Met isoleren stel je het bevriezen alleen uit, absoluut voorkomen lukt er niet mee.
Kunststofbuis trek je bovendien makkelijker door de mantelbuis dan koperbuis van de rol.
Overigens vraag ik mij af of waterleiding in dezelfde mantelbuis bij de elektriciteitskabel mag, zoals door Sxander wordt voorgesteld.
 

Markieman

  • #10
Ignatius schreef:
Als ik het goed begrijp moet ik XmVk-kabel (zonder As!) gebruiken in een dikte van 2x2,5 mm?
XmVk moet 3x2,5 zijn. Deze kabel heeft geen aardlitze zoals bij -As, en dus heb je een extra ader nodig.
 

Sxnder

Specialist Elektra
  • #11
Formeel moeten apparaten met een aansluitwaarde van >2000 Watt tegenwoordig al op een afzonderlijke eindgroep. Dus dat worden toch meerdere groepen waarschijnlijk of je moet bijv een boiler en kachel van bijv. 1500Watt kunnen vinden. Neem idd X x 3x2,5mm2 xmvk kabel en als je eventueel nog buitenverlichting apart wilt schakelen een 4x2,5mm2. Ik zie geen bezwaar om dit in een mantelbuis (rioolpijp bijv) met een waterleiding te combineren. Als je eventueel toch een afsluiter en aftapkraan wilt plaatsen kun je de mantelbuis laten starten en eindigen in een put.
 

Lichtpunt

  • #12
Als je meerdere kabels bij elkaar legt (stroomkringen) mag je vanwege diverse factoren deze niet volledig uitrekenen op 16 A cq 3680W.
Houdt jezelf aan de veilige kant en belast ze maximaal op 80%
Zo naast elkaar liggend in een buis en volledig belast worden ze lekker warm en hebben ze zeker negatieve invloed op elkaar. Houd daar rekening mee.
 

Kawaidioot

  • #13
Aanleg waterleiding heeft een richtlijn van 70/80 cm gronddekking.(vewin)
Onze ervaring is dat 1 meter veilig is. (kleigrond)
Ligt de watervoerende buis/slang in een zandbed,...dan volstaat de richtlijn.
In de winters van 85/86 en 97 zijn er nog voldoende bevroren leidingen geweest dagen ná inzetten dooi.....kou zakt de grond in!
Gebruik maken van een mantelbuis en zanddekking scheelt enorm!
Heb je een zandsleuf in klei,..zorg dan dat er water uit kan lopen zodat het zand een droge structuur krijgt met lucht er in. Bij mezelf gedaan-->sleuf met drainage onderin. ( moet de afvoerende drainage wel aansluiten op een afvoer die lager ligt....wel zo handig)
:wink:
 

Ignatius

  • #14
Geweldig bedankt allemaal! Heeft me erg geholpen. Ben vanavond begonnen met waterleiding van de rol samen met 3x2,5 XmVk in een mantelbuis op 70 cm diepte te leggen.
 

Sxnder

Specialist Elektra
  • #15
:prima:
 

Fiesiekus

  • #16
Weet niet hoe ver je bent, maar het meest praktisch is toch om 2 kabels te leggen. In mantelbuis mag je dus XmVK zonder -as gebruiken, die zijn niet zo gek duur.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu