Autospuiten - Waar moet ik op letten?

Davidek

  • #41
Sorry voor de merknamen.

Wat is de minimale temperatuur waarop er nog gespoten kan worden?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #42
Het zal, denk ik, wel op het blik staan.
Maar het zal me verbazen als je de onder de 20 graden mag spuiten.
*wgb*
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #43
20oC is inderdaad een goede temperatuur, alhoewel sommige fabrikanten een minimale T van 7oC nog aanhouden.

Ik heb sinds kort een speciale thermokoppeling op mijn spuitmachine.
Deze brengt de verf op ca. 23oC. Ideaal moet ik zeggen, maar daar heeft de gemiddelde Doe-Het-Zelf'er niet zoveel aan.

Probeer in inder geval de ondergrond op 20oC te houden voordat u begint. De verf kan bij de radiator van de CV op temperatuur worden gehouden.
 

Davidek

  • #44
Vandaag bij een andere leverancier geweest.

Hij heeft mij de waterbasis afgeraden. Ik heb nu 2K spul.

De grondverf is er vandaag super opgegaan. Morgen maak ik de laatste delen met grondverf af.

Dan dit weekend de auto echt afspuiten. De tips die ik heb gehad zijn zeer waardevol geweest. Bedankt allen!!!!

Ik zal binnenkort eens foto's maken dan kunnen jullie het resultaat zien.

Grapje is wel wat duurder dan ik had gedacht (270euro meer omdat ik 2x de lak heb gekocht). Ik hoop de blanke lak van de eerste aankoop terug te kunnen brengen zodat ik nog wat geld terugkrijg.

Maar goed, het was me niet om het geld te doen. Ik wilde graag leren spuiten en dat is me nu eindelijk aan het lukken :) :) :) :)
 

Davidek

  • #45
O ja, de waterbasis was 1k lak. Ik heb nu dus een 2k lak (hoef ik ook geen blanke lak te doen).
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #46
Zo werkt het, niet opgeven, info verzamelen en gaan met die banaan. :prima:
*wgb*
 

Davidek

  • #47
Ik ben ook erg blij dat ik het zelf geprobeerd heb. Een leuke ervaring rijker.

Zeker niet de laatste keer dat ik zoiets wil doen.


volgende wens..............een lascursus :D :D
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #48
Davidek schreef:
O ja, de waterbasis was 1k lak. Ik heb nu dus een 2k lak (hoef ik ook geen blanke lak te doen).
Hmm? Dat hangt toch niet van 1k lak of 2k lak af. Spuit je metallic lak dan moet er een blanke laklaag overheen. Spuit je een unikleur (bijv. wit) dan hoeft er geen blanke laklaag overheen.
 

Davidek

  • #49
Wat ik begreep van de verkoper was dat de waterbasis lak die ik nu had 1k, dat daar een blanke lak overheen moest (uni kleur = wit). Ik denk omdat het waterbasis was.

Van de leverancier waar ik nu de lak van heb gekocht begreep ik dat ik de lak die ik nu heb (ook wit) kon spuiten zonder blanke lak.
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #50
Raar. Over een unikleur kan wel blanke lak (soms gebeurt het wel eens bij de kleur rood, om het verkrijten tegen te gaan) maar het hoeft niet. Het is alleen maar weer extra werk. Ik zie niet in wat de uni-lak op eventuele waterbasis daar mee te maken heeft.

Overigens noem je lassen als je volgende uitdaging. Zoek het maar wat dichter bij dit topic: knap spuiten van metallic lak, bij voorkeur zilvergrijs :mrgreen:
 

Davidek

  • #51
Daar zeg je wat. De auto van mijn vrouw heeft een orestplekje op de deur. Is zilvermetallic.


Dat is lastig begrijp ik uit jouw opmerking? Hoe komt dat? Door de metallic deeltjes die wellicht ongelijk er uit komen?

HOe zit dat met een cyrillic lak (heb ik op mijn eigen auto)?
 

Davidek

  • #52
Hi,

ik ben straks klaar met spuiten. Dan moet de boel nog goed gepolijst worden. Heeft iemand van jullie een tip waar ik goede spullen hiervoor kan kopen?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #53
Heel misschien zou een leverancier van autolak, plamuur, schuurpapier etc. dat wel kunnen leveren :?
 

Davidek

  • #54
Ik zal maandag eens navragen. Kan ie me vast tips geven hoe het te gebruiken. :D
 

Davidek

  • #55
Nog een vraag:

- ik heb wat druipers van de 1ste spuitbeurt. Ik dacht dat ik deze goed had weggeschuurd, echter nu na herspuiten komen ze toch weer terug. Hoe kan ik hier het beste mee omgaan? Toch weer alles wegschuren? Of is dit met polijsten te verhelpen. de druipers zijn goed zichtbaar, de grote druppel aan het einde is wel weg.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #56
Laten we spreken van zakkers in uw werk. Druipers...tja :wink:

Nee. U zult helaas die plaatsen waar zich de zakkers bevinden moet verwijderen tot op de laag waarop ze zijn aangebracht.

Zoals u zelf al waarneemt ziet u ze weer terug in het resultaat. Kunt u ermee leven, laat ze dan zitten. Wilt u dit uit esthetische overwegingen gewoon perfect hebben, dan zult u wederom moeten schuren / slijpen en moet overspuiten. Veel werk dus.

Overigens kunt u uw werk met een politoerschijf op een roterende schuurmachine oppoesten. Elke goede vakhandel kan u aan de juiste materialen helpen, of informeer bij een autospuiterij / applicatiebedrijf.
 

Davidek

  • #57
Bedankt.

vandaag alles weggeschuurd en het resultaat..........subliem.


Het was wel een rotwerkje maar achteraf wel erg dankbaar.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #58
Na zoveel postings mag er wel een fototje bij van het resultaat. :wink:
 

Davidek

  • #59
Komt er ook. Ik heb nu alle losse delen in 1 kamer liggen. Ik zal er morgen (wanneer ik weer goed licht heb) foto's van maken en die posten. :) :)
 

Davidek

  • #60
Zoals beloofd een paar foto's. Ze is nog niet af, maar het begin is er. Bumper moet nog gesteld worden en sleepoogklepje moet er uiteraard ook nog op.



 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu