Advies nieuwe groepenkast

Steffangti1

  • #1
Hallo,
Aangezien dit de eerste keer op dit forum is zal ik me eerst even voorstellen.
Ik ben Steffan van der Veen, 39 jaar en woon Samen met m'n vriendin Manita in Drachten.
Binnenkort gaan we verhuizen naar een tussenwoning en daar zal het één en ander verbouwd gaan worden zoals: nieuwe cv-installatie, wasmachine- en drogeraansluiting verplaatsen naar ruimte cv installatie en een nieuwe keuken met inbouwapparatuur (koken op gas) maar wel een elektrische oven, vaatwasser, koel/ vriescombinatie e.d.. Hierdoor laten we een nieuwe groepenkast plaatsen maar we hebben drie offerte's aangevraagd waar nogal een prijsverschil tussen zit. Volgens mij zit een (groot) deel van dat prijsverschil in de manier waarop de installateur de groepenkast aan wil sluiten, 2 of 4 polige hoofdschakelaar/ 2 of 4 polige aardlekschakelaars.
Mijn vraag is: Is 4 polig nodig/ noodzakelijk of beter? Ook heb ik gelezen dat indien de werkzaamheden klaar zijn de installatie weer verzegeld en gekeurd moet worden? Wie heeft een idee hoe duur dit is?
Graag hoor ik van jullie, bij voorbaat dank.
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #2
Dit is afhankelijk of je één fase hebt of drie.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #3
Tussen 2 en 4 polig zit niet zo heel veel verschil.
Al sje drie fasen hebt dan moet je 4 polige hoofdschakelaar gebruiken.
Daarna heb je alleen 4 polig nodig als de aansluitingen 3 fasen worden zijn het allemaal 2 geleider eindgroepen dan kan je de drie fasen verdelen over een aantal 2 polige aardleks.

Heb je een enkelfase installatie dan is 4 polig onzin alles is dan 2 polig.

Zegelen word gewoon gedaan door een installateur met zegelrecht, dat moet dezelfde zijn die de meterkast vervangt want deze moet de zegels ook verbreken om een nieuwe kast te kunnen plaatsen, gen zegel recht dan is deze instalateur niet bevoegt de hoofdzekeringen te trekken en zegels te verbreken.

Kosten van zegelen zijn niet heel duur behalve als de energie leverancier dat komt doen.
 

Steffangti1

  • #4
Ok, dat is te begrijpen. Morgen maar even in de telefoon voor wat informatie van de installateurs over mijn huidige situatie

Alvast heel erg bedankt :wink:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu