Aarde bijvoegen met aardpen in tuin

Hout

  • #1
In onze tuin ligt een stroomdraad, maar alleen met een bruikbare blauw en bruin.

Kan ik een aardpen slaan en vandaar een aarde naar de buitenlampen trekken?

Hoe moet dat en waar koop je zo'n pen?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Je zegt: alleen maar een bruikbare blauw en bruin.

Bedoel je dat er een grondkabel is gebruikt, dus met een stalen ommanteling?
 

Hout

  • #3
Ja, wel een stalen ommanteling maar hij komt uit de schuur en daar is geen aarde...
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Dan zul je de oplossing moeten zoeken in de kabel van de zekeringkast naar de schuur, en niet in een grondpen.

In die schuur hoort zonder meer aarde aanwezig te zijn. En misschien is die er ook wel... Want de stalen ommanteling heeft bij "aanpellen" een gevlochten extra "draad" die (voor zover mij bekend!) als aarde gebruikt mag worden.

Loopt er dus een zelfde kabel van zekeringkast naar schuur, dan moet die aangesloten worden op de aarde in de meterkast (iets voor een deskundige om te doen, een blanke aardkabel moet geïsoleerd worden...)

En in de schuur kan de aardkabel van de ene kabel verbonden worden met de aardkabel van de andere, via een waterdichte lasdoos, waarin ook de andere verbindingen plaats vinden.

Indien er geen correcte aarde aanwezig is in de schuur, dan dient naar mijn inzicht de bekabeling daarheen vervangen te worden. Voortborduren op een niet correcte situatie en daar dan maar een aarde aanbrengen lijkt me niet verstandig.

Ik zou e.e.a nog even afwachten, dwz hier nog even terugkomen, want er zijn deskundige beantwoorders die meer van de voorschriften (NEN1010) weten dan ik!
 

Hout

  • #5
OK Kees, dankjewel. Ik kijk hier vaker en wacht nog even af.
 

Jacovrie

  • #6
Hout schreef:
In onze tuin ligt een stroomdraad, maar alleen met een bruikbare blauw en bruin.

Kan ik een aardpen slaan en vandaar een aarde naar de buitenlampen trekken?

Hoe moet dat en waar koop je zo'n pen?
Nee dat kan/mag niet. Kees heeft gelijk.

In een schuurtje moet altijd randaarde toegepast worden.

Hetzelfde geldt voor een kabel die, naar ik aanneem, in de grond ligt. Een grondkabel heeft een van ijzer gevlochten mantel. Tussen deze ijzermantel en de binnenisolatie zit de gevlochten aardedraad.

Deze moet in de meterkast verbonden zijn met de aardaansluiting.
 

Ronald42

  • #7
Klopt allemaal en vergis je niet een aardpen moet soms wel 30 meter de grond in worden geslagen om de juiste waarde te krijgen. Dat zijn dus 30 meter aan ijzeren staven + 30 meter 25mm2 koper tja een kabeltje van de MK naar de tuinlamp lijkt mij goedkoper.

Is misschien laagspaningslampen (12 V) een idee met deze hoeft geen aarde mee.
 

Hout

  • #8
Ik begrijp het mensen. Ik ga een aardleiding van huis naar de schuur aanleggen en van daaruit gaat die dan naar de tuinlampen. Ik dacht met een aardpen in de tuin twee vliegen in één klap te kunnen slaan: een aardpen bij de lampen en vervolgens die aarde terugvoeren naar de schuur...

Maar 30 meter diep... Ik doe het dan wel andersom. Dat leek me meer werk, maar blijkt dus minder werk. (En dan zit die aarde gelijk op de aardlekschakelaar.) Bedankt voor jullie reacties!
 

Gerrit

  • #9
30 meter diep komt inderdaad vaak voor, maar alleen bij z.g. diepteaarding.

Bij woningen met aardlekschakelaar heb je in de regel genoeg aan 1 elektrode. Die dient dan gemeten te worden en die meters heeft alleen een erkende installateur of een inspectiedienst.

Bovendien:.... het is verboden!! In een installatie (van welke omvang dan ook) dient de aardverbinding (PE) vam één piunt afkomstig te zijn.

Vriendelijke groet Gerrit
 

Ronald42

  • #10
Gerrit schreef:
. Bovendien:.... het is verboden!! In een installatie (van welke omvang dan ook) dient de aardverbinding (PE) vam één piunt afkomstig te zijn.

Vriendelijke groet Gerrit
Uiteraard diende alleen even ter illustratie.
 

H@ns

  • #11
Dit roept bij ook weer wat vragen op!

Ik heb onlangs in m'n huis in Frankrijk een nieuwe groepenkast geinstallleerd. 3 groepen op aardlek en een geaarde groep niet op de aardlek. De aarde is aangesloten op de aardrail van de groepenkast en die heb ik verbonden via een dikke (gevlochten) aardedraad die naar een speciaal hiervoor aangeschafte aardpen van 1 m lang loopt en die zit 1,5 m in de grond.

De dikke aardleiding loopt door de muur naar buiten in een flexibele mantelbuis. Deze loopt door tot het vernikkelde aansluitpunt op de aardpen. (dus zo'n halve meter onder de grond.)

Voorheen was er geen aarde!! De aardpen heb ik daar gekocht en er was maar 1 lengte verkrijgbaar. Als ik bovenstaande lees kom ik tot de conclusie dat mijn aardpen 30m! diep had moeten zitten?!

Wat ik me nu afvraag is; waarom 30 meter en wat zijn de (mogelijke) consequenties van een aarding die niet zo diep gaat?
 

Jacovrie

  • #12
H@ns schreef:
Dit roept bij ook weer wat vragen op!
Ik heb onlangs in m'n huis in Frankrijk een nieuwe groepenkast geinstallleerd. (3groepen op aardlek en een geaarde groep niet op de aardlek) De aarde is aangesloten op de aardrail van de groepenkast en die heb ik verbonden via een dikke (gevlochten) aardedraad die naar een speciaal hiervoor aangeschafte aardpen van 1m lang loopt en die zit 1,5m in de grond.
De dikke aardleiding loopt door de muur naar buiten in een flexibele mantelbuis. Deze loopt door tot het vernikkelde aansluitpunt op de aardpen. (dus zo'n halve meter onder de grond.)

Voorheen was er geen aarde!! De aardpen heb ik daar gekocht en er was maar 1 lengte verkrijgbaar.

Als ik bovenstaande lees kom ik tot de conclusie dat mijn aardpen 30m! diep had moeten zitten?!

Wat ik me nu afvraag is; waarom 30 meter en wat zijn de (mogelijke) consequenties van een aarding die niet zo diep gaat?
Het ging hier volgens mij om een voorbeeld. De (aard) weerstand wordt gemeten met een megger en moet ongeveer nul zijn.

Althans hier in Nederland. Het kan zijn dat ze in Frankrijk andere regels hebben, welke een hogere weerstand toelaten. Meestal is een aardpen van 3 meter voldoende. Is de weerstand te hoog dan een verlengstuk er bij totdat norm is bereikt.

Gebeurt ook wel dat er twee aardpennen naast elkaar (meter ruimte) worden geslagen en aardleiding ononderbroken hierbij wordt doorgelust. Ook hier geldt, meten is weten.
 

Ronald42

  • #13
Om in Nederland op sommige plaatsen tot een aanvaardbare waarde (rond de 1,5 ohm proberen ze meestal) te komen moet je op sommige plaatsen idd 30 M diep slaan (33 is mijn record waar ik bij ben geweest). Vaak kan echter worden volstaan met (veel) minder.

Hoe de voorschriften in Frankrijk zijn weet ik niet dus wellicht is wat jij daar hebt gedaan zo perfect in orde. Die 30 M die ik aan gaf was om even te illustreren wat je zou kunnen moeten doen om te realiseren wat Hout vroeg, afgezien nog van het feit dat het NIET eens mag.
 

Wajang

  • #14
De omvlechting van een as-kabel moet toch geaard worden en mag nooit als aardleiding dienen?
 

Hout

  • #15
Toch nog een vraag: waarom mag je een aarddraad eigenlijk niet doorlussen vanuit een verdeeldoos maar moet je 'm vanaf het centrale punt uit de meterkast halen?
 

Jacovrie

  • #16
Hout schreef:
Toch nog een vraag: waarom mag je een aarddraad eigenlijk niet doorlussen vanuit een verdeeldoos maar moet je 'm vanaf het centrale punt uit de meterkast halen?
Vraag is een beetje verwarrend. Ga er van uit dat je de groen/gele draad bedoelt en dat je met verdeeldoos een centraaldoos bedoeld.

Wanneer het een aardedraad uit dezelfde groep betreft mag je deze met een lasdop lassen, m.a.w. je kunt een bruine, blauwe en groen/gele draad uit een centraaldoos aftakken.

Voornoemde mag uiteraard niet wanneer aftakking bedoeld is voor aanlsuitingen die alleen op een groep moeten (wasmachine, droger e.d.) Wil je dus van een centraaldoos aftakken voor je buitenlampen, dan kan dat.

Zou overigens altijd een schakelaar (binnen) plaatsen voor de buitenlampen, zodat je deze wanneer nodig spanningsloos kan maken. Het mooiste is overigens de buitenlampen op een aparte groep plaatsen.
 

Hout

  • #17
Dank Jacovrie. Ik kan dus de aarddraad (zoals jij bedoelt) verlengen.
 

Gerrit

  • #18
In frankrijk gelden andere regels dan in Nederland.

Wat daar wel geldt is de theorie van de elektrotechniek.

Een groep niet achter een aardlek beveiligen met een aardelektrode van een meter werkt ook in frankrijk niet.

Het gaat er om dat er bij een defect in de installatie een stroom naar aarde kan lopen die groot genoeg is om binnen de voorgeschreven tijd een beveiligingsmiddel aan te laten spreken.

Bij een aardlekbeveiliging is dat een vrij kleine stroom (in Nederland 30 mA) maar zonder aardlek moet dat zo maar 16 A zijn (in Frankrijk wellicht nog veel meer).

Dat gaat in geen geval lukken met een elektrode van 1 meter. Ik zou willen adviseren om die ene groep in elk geval ook achter die aardlek te plaatsen, voor je eigen veiligheid.

Vr. gr. Gerrit
 

H@ns

  • #19
Bedankt voor het advies (en het is niet m'n bedoeling om dit topic te kapen maar het ligt allemaal redelijk dicht bijelkaar dus hopelijk is dit geoorloofd)

Het probleem is dat de kast 1 aardlek heeft waar al 3 groene groepen op zitten. De aardlekschakelaar zit dus vol. verder is er nog 1 witte groep en die zit verbonden met de aardrail in de kast. (die weer verbonden zit met de aardpen buiten)

Het werkt overigens wel; Pas een lekage gehad waarbij er water in de plafonlamp op de bovenverdieping is gekomen (zit op die witte groep aangesloten) Hierdoor sprong de aardlekschakelaar vrijwel direct.

Ik volg dit topic eigenlijk omdat ik zelf ook binnenkort de buitenafdeling van stroom wil voorzien en precies dezelfde gedachte had. De groene groepen zitten aan hun maximum dus dacht ik een aparte aardleiding met grondpen aan te leggen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu