5/8 en 3/4 PVC pijpen

Onno

  • #1
Ik zit vanavond puur uit interesse wat op internet te googlen mbt elektrische installaties, maar zo nu en dan levert een antwoord weer twee nieuwe vragen op.

Wie kan mij de achterliggende reden uitleggen voor het volgende:

Voor de huis tuin en keuken installatie wordt gebruik gemaakt van VD draad in 5/8 PVC pijpen. Echter, als het een elektrisch fornuis betreft of een oven moet je 3/4 PVC pijp gebruiken :?
Is dat omdat een elektrisch fornuis / oven vaak een 380 V aansluiting heeft (en moet je dan ook dikkere VD draad gebruiken)? En wat als je oven gewoon 220 V lust?

En tenslotte, als je een oven en een elektrisch fornuis hebt, moet er dan voor allebei de apparaten een aparte pijp gelegd worden?

Bedankt voor de informatie!

Onno

- Een gek kan meer vragen, dan 10 wijzen kunnen beantwoorden -
 

Toon

  • #2
Interesse is nooit verkeerd.

Een elektrisch fornuis heeft meestal een dusdanig vermogen, dat het niet op een enkele groep van 16A werkt. Hiervoor wordt vaak een zogenaamde kookgroep toegepast. Dit zijn dan twee mechanisch gekoppelde automaten. Ook is het nog mogelijk, bij nog grotere vermogens, dat er een krachtgroep voor moet worden aangelegd. Hierdoor krijg je ook meerdere draden door een leiding.
Vandaar de dikkere buizen.

Als er ook een gasaansluiting in het huis aanwezig is, wordt deze groep meestal niet bedraad, maar de voorbereiding is er dan al wel, mocht je besluiten om elektrisch te gaan koken.

Dikkere bedrading is niet nodig, 2,5mm² is genoeg, de groep wordt immers met een 16A automaat afgezekerd.

Als je een oven en een elektrisch fornuis hebt en het zijn twee aparte apparaten, zullen ze allebei op een aparte groep moeten, dus ook afzonderlijke buizen. Als het 1 gecombineerd apparaat is, heb je maar 1 buis nodig, aangezien je ook maar 1 aansluiting hebt.
 

Onno

  • #3
Toon,

Bedankt voor je uitleg, helemaal duidelijk ! Ik maakte me een beetje zorgen omdat in mijn huis de oven (gewoon 220) wel op een aparte groep zit, maar de draden gewoon door een normale 5/8 buis lopen.

Het werkt al jaren prima (is ook nadat ik het aangelegd heb gekeurd), maar ik dacht dat mijn installatie wellicht nu niet meer aan de eisen voldeed.

Maar nu ben ik weer gerust :D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu