2 lampen 3 schakelaars

Leonard123

  • #1
In onze garage zitten 2 lampen en 2 schakelaars. Met beide schakelaars kunnen de lampen worden bediend. Ik heb een en ander aangepast om een derde schakelaar te kunnen toevoegen. Hiervoor heb ik een kruisschakelaar toegevoegd. Ik heb onderstaande opstelling nagebouwd.



Het resultaat is nu dat ik zowel met de kruisschakelaar als met de oorspronkelijke schakelaars het licht kan bedienen. Als ik met een oorspronkelijke schakelaar het licht uit zet, kan deze met de kruisschakelaar niet meer aan. Andersom geldt hetzelfde: als ik met de kruisschakelaar het licht uit zet, doen de oorspronkelijke schakelaars niets meer.
Heeft iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn? Het enige dat ik niet heb gecontroleerd, zijn de oorspronkelijke schakelaars. Gezien de oorspronkelijke opstelling moeten dit haast wel wisselschakelaars zijn.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Topic afgesplitst, ieder zijn eigen topic om verwarring te voorkomen.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #3
En weet je zeker dat je de twee zwarte draden tussen de wisselschakelaars hebt onderbroken, en niet dat je per ongeluk de de meest linker draad van de wisselschakelaar naar de lamp hebt gebruikt?
Het is lastig om het onderscheid te maken in een lasdoos waar drie zwarte draden doorheen lopen.
 

DSR9500

  • #4
Uiteraard dat eerst controleren

Ik zou het bij de kruisschakelaar zoeken :shock:
in plaatje zijn de onderste 2 aansluitingen andersom aangesloten dan de bovenste 2
 

Leonard123

  • #5
Frank,

Voor de zekerheid nog een keer gecontroleerd en ben er nu extra zeker van. Bij de wisselschakelaar links is de input een fasedraad vanuit een stopcontact. Daar komen twee schakeldraden uit. Die heb ik 1 en 2 genummerd. De nummers in de kabelbrei komen overeen met de nummers bij de kruisschakelaar. Nummers 3 en 4 lopen van de kruisschakelaar naar de rechterwisselschakelaar. Daar zitten ze aan dezelfde kant. Aan de andere kant loopt 1 schakelaar. Deze is verbonden met de twee lampen.

 

Leonard123

  • #6
Het probleem is opgelost. Kennelijk was de binnenkant niet helemaal zo als dat ik had gedacht. Met schema-tekeningen kwam ik erachter dat het niets uitmaakt zolang er maar een gekruisde koppeling is. Uiteindelijk bleek het opgelost door de linkse draden (2 en 3) om te draaien. Dank voor het meedenken!

Voor toekomstige teruglezers: in totaal zijn er 4! aansluitmogelijkheden, 24 dus. Het snelst werkt door de bovenste of onderste twee draden om te draaien. Geen effect? Dan herstellen en de twee linker- of rechterdraden omwisselen.

Dank voor het meedenken.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #7
:prima:
Nu nog wel even de te lange stukke koper inkorten zodat er alleen nog geïsoleerde draden te zien zijn.
 

Leonard123

  • #8
Precies. Dat komt goed. Was wel in de verleiding om er nog 3 draden bij te stoppen voor een stopcontact, maar 7 draden in een 5/8-buis mag niet. Vanwege potentieel brandgevaar?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu