Tweede hands Handdoek radiator aansluiten

Davepalen

  • #1
Ik heb een tweedehandse radiator gekocht en wil mijn bestaande radiator vervangen de gekochte radiator had een onder aansluiting met thermostaatkraan. Ik wil hem omdraaien met boven aansluiting en een gewone radiatorkraan gebruiken.

Momenteel zit er een aansluiting op een knie van 90 graden en ik wil hem recht van bovenaf aansluiten. Kan ik deze knie eruitsraaien en een nieuwe rechte aansluiting erin draaien (met hennep / vlas) of geeft dit misschien problemen omdat hij al langer zo vast zit? En kan ik beter een tweede knie monteren die naar boven wijst.. Dit is uiteraard niet het mooiste..

Alvast bedankt voor de evt antwoorden en tips.

Dave
 

Davepalen

  • #2
 

AvDijk

Vaste Beantwoorder
  • #3
Ik denk dat je die kniestukken wel los krijgt.
Er is wel een andere uitdaging: warmte stijgt. Dit komt goed uit als de aansluitingen onderaan zitten: de hele radiator wordt dan warm. Het koudste water blijft onderin en gaat naar de CV ketel.
Als je de aansluitingen bovenop doet, wordt mogelijk alleen de bovenste balk warm. Het heetste water blijft bovenin hangen en gaat via de afvoer, ook bovenin, weer weg naar de CV ketel.
Misschien kan en moet er een stromingsbuis aan de retour.
 

Davepalen

  • #4
Ik draai net de knie los en zie dat hij helemaal dicht zit met roest schilfers..
Heb dit nog nooit gezien is dit normaal?

Komt het uit de vorige eigenaar z'n cv systeem of zou het de radiator zelf zijn die roestvorming van binnenuit heeft?

Is het voorbij als ik hem zuiver spoel / blaas of zou ik gewoon voor een nieuwe radiator gaan?

Wederom bedankt.
 

Davepalen

  • #5
Iemand een idee misschien??

Is deze roest van binnen normaal / kan het kwaad??
 

Freekcv

  • #6
Nee dat hoort idd niet, maar dat heb je met een gebruikte radiator.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu