Voltage achterhalen (elektrische pomp)

Mar-c

  • #1
Eigenlijk heb ik vrij algemene vraag, maar de aanleiding is een pompje dat ik tegenkwam tussen een partij oud ijzer :)

Hoe kan ik achterhalen hoeveel voltage dit ding gebruikt? De aanwijzingen die er ooit op hebben gestaan, zijn afgesleten. Maar misschien zijn er nog andere methoden?

Mijn stille hoop is dat deze oranje vriend mij gaat helpen bij het opblazen van kinderbadjes :cool:

Ik hoor graag van jullie!

 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Ik neem aan dat dat snoertje met krokodillenklemmetjes er bij hoort?
Dan zou ik van 12V gelijkspanning uitgaan.
 

Mar-c

  • #3
Dag Frank,

Dat klopt, die klemmetjes horen erbij. Intussen heb ik al een 12V. adapter geprobeerd.. Ik denk echter dat het ampere te laag is (1 Amp). Hij doet het in elk geval niet. Ook niet met 230V. trouwens :mrgreen:

Op zich boeit het pompje me niet heel veel meer. Wel ben ik nog steeds benieuwd hoe je bij apparaten het voltage kunt achterhalen (wanneer omschrijvingen, typenummers etc. ontbreken.)

Dank en groet!
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Mar-c schreef:
Wel ben ik nog steeds benieuwd hoe je bij apparaten het voltage kunt achterhalen (wanneer omschrijvingen, typenummers etc. ontbreken.)
Dat kun je eigenlijk niet zonder gegevens.

Een indicatie of een dergelijk apparaat voor lage of hoge spanning is gemaakt zou een ohmmeter kunnen geven. Laagohmig - laagspanning, hoogohmig - hoge(re) spanning.

Als je echter niets over het betreffende ding weet zegt zo'n meting ook niets. Want een trafo kan bij gelijkspanning (de meetspanning van de ohmmeting) een totaal andere waarde geven dan bij wisselspanning.

En er kunnen heel andere schakelingen tussen zitten. Niet bij zo'n pomp waarschijnlijk, maar wel bij apparaten in het algemeen, en daar vraag je naar!

Is er bijv. sprake van een apparaat met schakelende voeding dan kun je helemaal niets met zekerheid meten met een ohmmeter.

In de praktijk kun je dus eigenlijk alleen maar iets met een apparaat doen als je de gegevens ervan hebt of op z'n minst de aansluitspanning op een typeplaatje ter beschikking hebt. Anders wordt het gokken met als mogelijk gevaar het kapot gaan van het apparaat of zelfs het in de brand vliegen ervan of van de leiding die ernaartoe loopt. Of in het minst erge geval een zekering die eruit vliegt.

Denk maar aan een simpel (fiets-)lampje: als je een 6 V lampje waar het opschrift van verdwenen is op een 12 V autoaccu aansluit is ie binnen enkele seconden kaduuk. Hij geeft nog wel heel kort licht... Daarna weet je dat het geen 12 V lampje was, maar niet of het een 3,5 of 6 V lampje geweest is. :wink:
 

Mar-c

  • #5
Hoi Kees,

Dank voor je uitgebreide antwoord! Helemaal duidelijk. Ik ben niet te beroerd om te klussen, maar ben qua kennis echt een amateur het gebied van elektra.

Als ik tijd over heb, ga ik eens kijken of dit apparaatje gereanimeerd krijg. Mocht dat lukken, dan meld ik mijn bevindingen hieronder..

Dank en groet!
 

Mar-c

  • #6
Nog even een update om het cirkeltje rond te maken.. het pompje was hoogstwaarschijnlijk bedoeld om aan te sluiten op de accu van een auto. Dat heb ik namelijk geprobeerd en hij leek ongeveer 1 seconde te pompen.. of meer kreunen eigenlijk. Daarna was het stil.

Mocht iemand serieuze belangstelling hebben om dit onvolprezen stukje techniek nieuw leven in te blazen, laat maar weten. Hij is volkomen gratis op te halen.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #7
Waarschijnlijk was ie dus voor een lagere spanning bedoeld. Bijv. 6 volt of zelfs nog lager. Of hij zit vast. Dat stilvallen duidt er in elke geval op dat ie nu doorgebrand is. Zoals ik al beschreef bij het lampje.

Wie zou daar nou nog intersse voor hebben? Daar heeft echt niemand wat aan.
Gooi maar in de kliko of breng het naar de gemeentewerf: elektrisch afval. :wink:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu