Isoleren schuine dakwanden

123Henk

  • #1
Hallo,

Wij zijn bezig ons huis (zolderetage) grondig op te knappen en ik heb wat vragen over het isoleren van schuine wanden.

Ons platte dak wordt van bovenaf binnenkort opnieuw gelegd en tegelijkertijd geïsoleerd, dan blijven er alleen de buitenmuren over die met ongeveer 60 graden omhoog lopen.

Deze zijn allemaal van hout met daarop de dakleien/verdere bekleding.

Het voornaamste probleem is dikte, veel van de kamers bevatten originele dwarsbalken langs de muren en andere details die we absoluut enigszins bewaard willen hebben, die zijn ongeveer 10cm diep. Zo valt glaswol en dergelijke al af.



Op de foto zie je de kale constructie van de schuine wanden, sorry voor de onduidelijkheid van de afbeelding, prominent is een houten constructie te zien die verwijderd wordt, maar links en rechts is de schuine wand goed te zien en op de groene wand rechts zijn ook nog wat van de witte balken die we in zicht willen houden te zien.

Ik ben zelf bij verschillende opties waaronder PIR platen uitgekomen maar ben er toch nog niet naar tevredenheid uit, wat zijn de dunste opties met het hoogste rendement? Ik begrijp dat de situatie zo nooit ideaal zal zijn maar de behouden details (plus ruimte, de kamers zijn erg klein) is ons meer waard dan de perfecte isolatie.

Daarnaast vroeg ik me af hoe het zit met folies per optie, ik hoor af en aan dat bijvoorbeeld ALU PIR platen geen verder folie nodig hebben, of juist wel. Het gaat dus om de totale dikte: folies, isolatie en eventueel nodige afwerklaag.

- Hier komt ook nog bij dat 1 van deze buitenmuren door een heel aparte constructie eigenlijk geen buitenmuur meer te noemen is, over de twee schuine daken is namelijk een plat dak geplaatst, met aansluiting over de zijmuren, zodat er van buiten niks van te zien is. Hopelijk biedt de tekening wat duidelijkheid.



De ruimte hiertussen zal leeg (lucht) zijn maar nu ben ik bang dat bij isoleren er vochtproblemen op kunnen treden in de lege ruimte, aan de andere kant zal bij vernieuwing van ons dak de dakisolatie niet over de hele ruimte liggen (omdat halverwege het dak van de buren begint) en zou er zo dus via de ongeïsoleerde schuine wand veel warmte kunnen ontsnappen. Samen met de buren het gehele dak vervangen is onwaarschijnlijk: zij hebben het huis te koop staan.

Overigens komen de dakleggers pas over een paar weken en moet ik om verscheidene redenen nu al een idee van mijn mogelijkheden wat betreft de schuine wanden hebben.

Ik hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is, ik ben volledig onervaren op het gebied van dakisolatie en hoop dat iemand me wat wijzer kan maken.

Bij voorbaat dank!
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Die foto kan ik niet plaatsen. Er lijkt een spant deels weggehaald te zijn? Is dit constructief gecontroleerd?

Ruimtebesparend isoleren doe je door aan de buitenkant te isoleren. Met geïsoleerde dakplaten. Je hebt het over dakdekkers, dus de leien gaan er toch af?

Aan de binnenkant zo dun mogelijk isoleren kan met vacuümisolatie of met Aerogelisolatie, maar dan schrik je van de prijs. PIR of PUR of Resolschuim platen zijn het interessantst waarschijnlijk.

Die loze ruimte lijkt me ook een beetje zonde. Kan je die niet bij de zolder trekken?
 

123Henk

  • #3
Sorry voor deze late reactie, was onverhoopt een aantal dagen onbereikbaar.

Hartelijk dank voor je antwoord! Ik zal het toch allemaal maar met de dakdekkers moeten overleggen, de leien zouden er in eerste instantie (volgens mij) niet af hoeven te gaan, maar het is wellicht de beste optie als er toch aan het dak gewerkt wordt, en inderdaad zonder meer het beste met het oog op ruimtebesparing.

Ook dank voor de binnen-isoleer opties, zijn die PIR, PUR en/of REsolschuim platen al voorzien van afdeklagen? Komt daar nog folie bij kijken? En kan je daar gewoon overheen schilderen/iets dergelijks?zal denk ik alleen maar heel veel problemen, moeite en geld kosten, het is namelijk een lengte van 8 meter, langs meerdere draagmuren en balken (die allemaal schuin opgezet zijn), etc,etc.

Die loze ruimte is zeker zonde, ik zal ook daar de dakdekkers naar laten kijken maar ik heb geen idee wat er tussen ligt, en het bij de zolder laten trekken

Wat die foto betreft, dat is geen spant maar simpelweg een balkje dat met twee schroeven vast is gezet om de uitstekende balk (waar een plank overheen lag = opbergruimte) wat extra stabiliteit te geven. Is ergens in de jaren 50 gedaan, 3 bewoners terug. In ieder geval geen rare fratsen met de frame van het huis uitgehaald.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu