Installatie Inductie kookplaat

Grasmier

  • #1
Goedemiddag!

Hier is er weer zo een: die zelf zijn inductieplaat wil gaan aansluiten in de keuken! Ik heb een InDesit gekocht die mijn bestaande Whirlpool keramische plaat moet gaan vervangen.

De reden dat ik om advies vraag is omdat ik twijfel over hoe de bekabeling dient te worden aangesloten. Normaalgesproken heb ik hier geen probleem mee, maar hier komen zowel de kleuren van de nieuwe inductieplaat, als de hoeveelheid draden niet overeen met hoe de perilex stekker er op dit moment uit ziet (die van de keramische plaat).
Ik breng de oude keramische plaat weg dus ik ga dezelfde perilex stekker gebruiken. Oude draden eruit halen en inductieplaatdraden er in.




Zie foto van bestaande Perilex stekker die ik ga gebruiken hoe deze nu in de muur zit. Erbij heb ik toegevoegd welke spanningen ik hier over de contacten meet met multimeter:




Geel/groen is uiteraard aardedraad hier.

Ik heb een sterk vermoeden hoe ik dit dien aan te sluiten maar ik probeer bovenal voorzichtig te zijn. Ik hoor graag hoe jullie hier over denken. Uiteraard laat ik dan ook weten hoe ik er over dacht :wink:

Alvast bedankt voor jullie reactie(s)
 

Andre69

  • #2
Je hebt kookgroep, 2 x 230 zoals je gemeten hebt.
Links en rechts heb je een 230 aansluiting met gemeenschappelijke aarde.
Op de foto is niet te zien of de fase onder of boven zit.
Dit kan je gemakkelijk vaststellen door te meten tov de aarde.

De twee blauwe draden los maken van de nieuwe plaat, en ook de de bruine en zwarte. De aarde zo laten.
Zwart L1
Bruin L2
Blauw N1 en N2
De bruine en zwarte moeten aan de "230 kant" in de stekker, de twee blauwen er tegen over.

Dit is soepel draad dus wel even adereindhulsjes gebruiken
 

Peter_H

  • #3
Even opnieuw meten en dan tussen aarde en de vier overige contacten. Waarschijnlijk zitten links boven en rechtsboven de nul en linksonder en rechtsonder de fase. Maar het kan ook precies andersom zijn.

In je groepenkast zit een kookautomaat van 2x16A?

Ik zie dat André me net voor was.
 

Grasmier

  • #4
Heren, bedankt voor de reactie!
De instructies kwamen overeen met wat ik had geconstateerd dus heb vol vertrouwen de kookplaat aangesloten.
Hij deed het prima.
Hopelijk kunnen anderen ook van dit topic profiteren.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Ik heb de opmerking over het knallen maar even verwijderd, als iemand dit niet goed leest of niet begrijpt is dat voor betrokkene minder leuk.
De reactie van Kees ook verwijderd.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu