Dakkapel nieuw op afschot

Joch

  • #1
Onze dijkwoning is in de loop van de 80 jaar flink achterover gekantelt. De voorzijde ligt tegenwoordig ca 20cm hoger dan de achterzijde. Is prima mee te leven alleen is het afschot van de 5m brede dakkapel aan de voorzijde nu ondertussen verdwenen. Er blijft altijd 1 a 2 cm water opstaan. Afgelopen winter is tijdens de vorst een lek ontstaan waardoor het dak nu lekt. Ik ben van plan om een nieuwe laag dakbedekking over de oude te leggen, na eerst op de plaats van de lekkage dakbedekking en isolatie plaatselijk verwijderd te hebben om te kijken of het dakbeschot nog in orde is. Als dit nog in orde is (de lekkage is ca 3 maanden geleden ontstaan dus ik hoop dat er nog niets is gaan rotten wil ik dit weer dichtmaken en dan nieuwe dakbedekking over de oude heen leggen.

Nu wil ik eigenlijk ook het dak opnieuw op afschot leggen. Breedte is ca 5m en lengte 1,80m. Ik denk erover om ter plaatste van de knik, het dakbeschot omhoog te wrikken en uit te vullen. Andere optie die ik zie is op de bestaande dakbedekking afschotisolatie leggen en dan nieuwe dakbedekking.

Iemand hiervoor nog andere ideeën, tips of ervaringen?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Ik kan me niet voorstellen dat het hout na 3 maanden is gaan rotten.
Het kan wel zijn dat je isolatie materiaal veel vocht heeft opgenomen.
Zit deze op of onder het dakbeschot.
Afschot isolatie komt dat uit met de positie van de afvoeren.
Zijn je opstanden hoog genoeg om er isolatie bij te plaatsen.
Dan is afschot isolatie een eenvoudige oplossing zonder wrikken en uitvullen.
*wgb*
 

Joch

  • #3
Bedankt voor je reactie wgb. De isolatie ligt op het dakbeschot en hoop inderdaad dat het niet helemaal volgezogen is met water. Anders vervang ik het maar plaatselijk. Grote voordeel van omhoog wrikken van dakbeschot is dat mn dak lekker eenvoudig blijft, en ik niet bij de dakopstand 30mm extra krijg. Dunnere afschotisolatie dan 30-40 ben ik nog niet tegengekomen namelijk.Hoef ik alleen bij de knik en aan de zijkanten wat aan te passen. Is trouwes ook nog best prijzig (25,- per plaat) zag ik. Ik heb voor de breedte al snel 5 platen nodig en i.v.m. de lengte toch wel 2 (heb 1,80 nodig, en zag platen van 1,2 bij 1,2), maakt totaal 10 platen.
 

Azijnpisser

  • #4
Zakt je woning nu ook nog? In dat geval zou ik de afvoer verplaatsen naar het punt wat nu het laagst is geworden, en wat waarschijnlijk in de komende jaren nog lager gaat worden. Anders blijf je bezig...
 

Joch

  • #5
Daar heb ik ook aan gedacht, maar het huis zakt nu nog maar heeeel langzaam. Ik denk dat ik met flink nieuw afschot het wel weer 20 jaar ga redden (misschien de rest van het huis wel niet). Maar wel bedankt voor de opmerking.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Omhoog wrikken van een dakbeschot ?
Hoe wilt u dat doen zonder de verbinding met de rest van de constructie aan te tasten ?

Haal er een bouwkundige bij en laat u ter plaatste adviseren.
 

Joch

  • #7
Jan, bedankt voor je reactie, ben gebaat bij wat meedneken om geen fouten te maken.

Het moet toch te doen zijn om het dakbeschot (zit op de balken gespijkerd) omhoog te drukken. Bij de knik ca 30-40mm, bij de dakrand niets, zodat er over de 1,8m een afschot krijg van 20mm per meter.

Ik begrijp dat ik er wel voor moet zorgen dat het dakbeschot weer goed aan de balken bevestigd wordt, en dat ik goed moet uitvullen tussen balken en dakbeschot.

Het grootste probleem zie ik aan de zijkanten (een zijde grenst aan het dak van de buren en andere nergens aan) Ter plaatste van de knik kan ik het dakbeschot doorhalen met een cirkelzaag, aan de zijde van de buren ook, maar aan de zijkant moet ik zorgen dat het daktri, boeideel etc ook mee omhoog gaat. Ik ga eens even een plkan maken en wat foto's. Als het omhoogwerken veel voeten in de aarde heeft, is plan B (afschotisolatie) mischien niet zo gek.

Daar heb ik wel meteen een vraag over:

Eigenlijk wil ik over de 1,8m maximaal afschot maken. Ik zie platen die verlopen met 20mm over 1,2m. Verder wil ik bij de dakrand liefst niet omhoog i.v.m. hoogte hiervan. Mijn idee: ik koop een plaat 1,2x1,2 met verloop van 30-50mm, en maak zelf een plaat van 0,5x1,2m die verloopt van 30 naar 20mm. Bijelkaar heb ik dan platen die over 1,7m van 50 naar 20mm lopen en hou ik een plat stukje dak over van ca 10cm tegen de dakrand. Dan blijft er hooguit in dit gootje wat water staan, maar die is dan minimaal.

Vragen:
- hoe maak ik zelf afschotplaten 30-20, of kun je die laten maken/kopen.
- Andere moeilijkheden die ik me zo op de hals haal?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #8
Welk plaat materiaal heb je in gedachte om afschot mee te maken.
Er is ook een C-EPS te koop. Dat is een mortel en kan je op je bestaande dakbedekking aanbrengen.
Googel maar even op C-EPS dan kom je het wel tegen.
*wgb*
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu