Keermuur maken ??

Dolle

  • #1
Ik moet in de tuin een keer muur\wand maken van 3 meter breed en 1,5 meter hoog. Ik zit te denken om hardhouten palen van 9 x 9 te gebruiken en daarvoor betonnen opsluitbanden te gebruiken van 5 x 15 x 100. Deze banden dan opmetselen tot de juiste hoogte.
Er komt dus aan 1 kant zand tegenaan.

Is dit een goede keuze of 5 cm te dun??? Ze zijn er ook in andere formaten.
Om de hoeveel cm zou er een paal moeten komen?

Groeten uit Deventer

Dries
 

Millew

  • #2
Betonnen opsluitbanden zijn, voor zover ik weet, ongewapend. Daardoor zijn ze op de manier zoals jij ze wil toepassen ongeveer 20 keer zwakker dan een houten plank van diezelfde afmetingen.
Het zal dus niet gaan lukken met betonbanden. Misschien als je ze plat legt. Alleen zet je dan zo'n groot gewicht neer, dat je ook een flinke fundering nodig hebt.

Wil je de palen onverankerd plaatsen of maak je ze aan de bovenkant ergens aan vast?
 

Dolle

  • #3
Ik wilde palen plaatsen op ongeveer 30 en 70 cm van de plaat, dus per meter 2 palen.
Er staat nu al een muur van ronde palen maar die staan al een poosje en zijn niet helemaal fris meer, ik wil voor deze palen dus een nieuwe wand plaatsen.
Ik kan eventueel aan de bovenzijde eventueel wat verankeren.

Is het een idee om de wand 5 cm voor de palen neer te zetten dan een bewapening erachter plaatsen en de resterende ruimte op te vullen met beton\cement?

Dries
 

Millew

  • #4
Ik zal er nog eens over nadenken.

Kan je een foto of tekening plaatsen van de situatie nu?
 

Dolle

  • #5
Hier is een foto van de huidige situatie, zoals je ziet is alles gedaan met ronde palen. Ik wil dit dus vernieuwen, ook de zijkanten.
De achterkant moet ongeveer 150 hoog worden en de zijkanten ongeveer 75 cm
 

Millew

  • #6
Als de wand, waar de palen rechtop staan, even hoog (75 cm?) moet worden als hij nu is, kan je deze maken van betonbanden van 6x15.
De palen zouden dan op 18-64-18 moeten worden neergezet. Dan benut je de sterkte van de betonbanden maximaal. Een alternatief is om de palen aan de uiteinden en één in het midden van de betonband te zetten.
Ik schat de paaltjes die er nu staan op rond 8 cm. Om dezelfde sterkte van deze palenwand te krijgen met 2 palen per betonband, heb je houten palen van 12x12cm nodig van dezelfde houtkwaliteit als de ronde palen.
Deze houten palen moeten dan minstens even diep in de grond als de ronde palen, onder het motto: als het nu blijft staan, dan blijft het met de nieuwe constructie ook wel staan. De vuistregel is dat bij een onverankerde damwand een paallengte van 3x de kerende hoogte nodig is. Ben benieuwd hoe lang de paaltjes nu zijn.

Onder de grond heb je nu met de ronde paaltjes over de hele lengte van de wand tegendruk. De twee vervangende palen hebben onderin onvoldoende tegendruk. Deze moet je creëren met betonbanden ervoor, in principe over de hele diepte van de paal. Dat zal wel moeilijk worden, maar probeer er zoveel mogelijk banden in te krijgen.

De constructie wordt dan als volgt:


De overlap van 1 band heb ik er in gezet om onderspoeling van zand door regenwater, dat achter de betonbandjes naar beneden loopt, te voorkomen. Kan je ook oplossen met doek of een kwak beton.
Als je de wand aan de bovenkant kan verankeren, dan wordt het een stuk gunstiger. Het aantal bandjes onderin is dan niet zo kritisch meer.
Hoeveel bandjes je dan ongeveer nodig hebt, is wel uit te rekenen, maar ik hoor graag eerst, of deze constructie voor jou acceptabel is. Ook moet ik dan weten wat voor grondsoort er onderin zit en of je wel of niet ankers gaat toepassen. Houdt er wel rekening mee dat de ankerschotten minstens 1,5 maal de kerende hoogte van de damwand af moeten komen te staan.

Ik vraag mij af of dit nog onder een klusidee valt. Het begint meer op een ingenieursdienst te lijken :D
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #7
Millew schreef:
Betonnen opsluitbanden zijn, voor zover ik weet, ongewapend.
Er zijn er die wel gewapend zijn. In m'n tuin zijn er erg veel verwerkt :) Geen idee waar die te koop zijn, maar wel dat ze heel veel kunnen hebben...
 

Dolle

  • #8
Ik heb geen idee hoever de palen in de grond zitten, de vorige bewoners hebben ze geplaatst. Ik woon aan het water en als ik ga graven kom ik na 30 cm water tegen. Hierdoor is het moeilijk om platen in de grond te krijgen denk ik, misschien is het dan toch handig om aan de bovenzijde eea te verankeren.
Door jouw info krijg ik nu wel meer inzicht in de druk die gaat ontstaan aan de onderzijde, heel nuttig.
Ik zal ook nog eens kijken naar gewapende platen

Op de grond ligt een vloer van klinkers, als ik er 1 rij uit haal en daar de 1e plaat inleg, dus opgesloten tussen de klinkers, geeft dat dan nog een redelijke tegendruk?

Ik wil je bij deze in ieder geval al bedanken voor alle nuttige info,

Groeten uit Deventer
 

Millew

  • #9
Die klinkers tussen de wanden vormen inderdaad een soort stempel. Vooral ook omdat ze ingesloten zijn tussen de wanden.
Alleen is het riskant om daarop te vertrouwen. Je kan de klinkers dan nooit meer verwijderen zonder de stabiliteit van de wanden in gevaar te brengen.
Als je niet in het water wil modderen, dan heb je maar 30 cm om de tegendruk op te vangen. Dat lijkt mij voor de wand van 1,5 meter aan de krappe kant, ook al wordt de wand aan de bovenkant verankerd.
Maar het kan meevallen. Ik heb er nog niet aan gerekend.

Gewapende betonbanden is niet direct nodig voor de sterkte. Ongewapend en eventueel iets dikker moet ook kunnen.
De wapening zit waarschijnlijk toch in het midden en op de verkeerde plaats voor jouw toepassing. Je belast de banden tegen de zijkant terwijl ze normaal vanaf de bovenkant worden belast.
Het enige voordeel van de wapening is iets extra veiligheid, als een band onverhoopt breekt. De wapening houdt dan de stukken bij elkaar.

Nog even iets over het rekenwerk. Mij ontbreekt de echte programmatuur voor damwandberekeningen. Ik moet het hebben van simpele schematisering van de constructie, zodat het handmatig met een rekenmachientje is uit te rekenen. De sterkte van de damwand kan daarmee redelijk worden bepaald.
Wat niet kan, is het voorspellen van vervorming. Afhankelijk van de uitvoering en de werkelijke grondeigenschappen kan de wand gaan vervormen: een beetje voorover hellen, iets onderuit gaan of uitbuigen.
Het eindresultaat kan dus wat tegenvallen qua netheid.
Het bouwen met en in de grond is niet zo nauwkeurig voorspelbaar als bijvoorbeeld een houten vloer aanleggen.

P.S. Ik zie de plaatjes niet meer.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #10
Als je het jezelf "makkelijk" wil maken, gebruik je zo iets:

:)
 

Dolle

  • #11
Ik dacht dat het aan mijn pc lag, had ook geen foto meer in beeld

 

Dolle

  • #12
Ik denk dat ik het maar ga proberen met 6 cm dikke platen en 2 palen per plaat en dan zoveel mogelijk verankeren.
De zijkanten zullen sowieso geen probleem geven.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu