Beton storten en isolatie

Appelhof

  • #1
Hallo,
Wij hebben een oude boerderij en gaan een betonvloer storten in de Deel (plm 7 x 10 meter).
We laten palen boren door een boor/heibedrijf, om de 225 cm. Die gaan 200 cm diep, tot op het harde zand.
De rest van de vloer willen we zelf maken: beton met wapening - isolatie - dekvloer met vloerverwarming op wapeningsmat. Wel laten we gezien de hoeveelheid (12 m3) voor de onderste laag beton een pompwagen komen.

In Januari hadden jullie ook een onderwerp over isoleren en beton storten. Daar werden de Nederlandse en Duitse "methode" met elkaar vergeleken.
De Duitse spreekt ons aan : folie - beton - isolatie - dekvloer. Maar:
heeft het zin om onder de eerste laag beton ook nog isolatie aan te brengen? Hou je daarmee ook nog optrekkende kou tegen, of heeft dat geen extra nut?

Waar denk ik aan: zand - folie - piepschuim platen van plm. 5 cm - beton van 16 cm dik, met 2 lagen wapening van 8 mm, met ruimte tussen de matten (die liggen dus niet koud op elkaar) - piepschuim platen van 4 cm - dekvloer van plm. 7 cm met daarin een bouwmat waar de slangen van de vloerverwarming op vastgemaakt zijn.

Dus: 2 x een laag isolatie. Zinvol?
Nog een vraag: wij wonen op veen, dat klinkt in dus er zal ruimte komen tussen het zand en het beton. Stel dat we inderdaad ook onderop piepschuim doen, zakt dat dan mee, of blijft het aan het beton "plakken"?

Alvast bedankt voor je reactie!
 

Fiesiekus

  • #2
Het bouwbesluit eist (bij nieuwbouw) een isolatiewaarde R = min. 2,5 m²K/Watt.
Als je daaraan voldoet, heeft een tweede laag met zo'n weerstand, vrij weinig toegevoegde waarde. Het grootste deel van het warmtelek is al ingedamd door die eerste isolatielaag; die evt. 2-de iso-laag zet nog maar weinig doden aan de zijk. KAn je je geld/tijd beter in dakisolatie o.i.d. steken.

De plaats van de isolatielaag bepaald het opwarm- en afkoeltraject van de vloerverwarming, Ned: traag, Duitse snel..

Wat betreft dat inklinken, weet ik zo 1-2-3 niet hoe en wat het effect op de isolatielaag zal zijn. Zou toch vreemd zijn als dat weg zou zakken :roll: .


(Mooi die korenbloem; bloeien ze al in Friesland?)
 

Appelhof

  • #3
Bedankt voor je snelle reactie!
Maar o oh, ik voel me meteen weer de amateur die ik dan ook ben.
Want "isolatiewaarde R = min. 2,5 m²K/Watt" ?

Ik heb gezocht in een bouwboek dat ik heb, en gegoogled, maar ik kan het zo 1-2-3 niet vinden. Hoe bereken je dat? Of is er een vuistregel m.b.t. betondikte:dikte isolatieplaat? (we nemen EPS 100, ter info, ik begreep uit eerdere berichten dat dat een goede keus zou zijn).

We kiezen overigens nog steeds voor het Duitse model, snelle opwarming dus de isolatie tussen de betonvloer en de dekvloer.
Hoe weet ik hoe dik de platen moeten zijn?



-------------------------

(trouwens, de korenbloemen bloeien nog lang niet, we moeten wachten op de zomer. Maar er komen wel steeds meer vogels terug uit het Zuiden, ook leuk).
 

Fiesiekus

  • #4
Het is heel eenvoudig: zoek eens op "isolatiewaarde". Als het goed is staat dat ook op de verpakking of op de isolatie zelf; anders kan de leverancier/winkelier je precies vertellen welke dikte een bepaalde R-waarde oplevert.

-------------------------------------------------------------------------------

P.S. heb je de roodhalsgans al gezien in de velden? Een plaatje....
 

Appelhof

  • #5
Ik ga morgen eens bellen met de bouwmaterialenhandel. Op internet vind ik allerlei formules waar ik niet zomaar waarden bij kan vinden.
Misschien kan de winkel me inderdaad verder helpen.
Bedankt voor de tip dus.



----------------

(niet gezien maar mooie vogel inderdaad, die roodhalsgans. Hier zitten vooral grote kolonies grauwe ganzen, en wat witte).
 

MvanV

  • #6
Je zult wel zeker 10 cm isolatie nodig hebben voor 2.5.
Overigens, 2.5 moet, meer mag.

Een belangrijke reden dat ze in NL vaak zoveel mogelijk massa binnen het geïsoleerd deel willen hebben is warmtecapaciteit, en dat is niet alleen het snelle opwarmen, maar ook het voorkomen van aircoenergiekosten in de zomer. Een huis met veel massa blijft veel langer een bepaalde temperatuur vasthouden.
Een ander voordeel van isolatie onderop is dat je uitvlakvloer niet erg sterk meer hoeft te zijn omdat hij niet vrijliggend meer is.
En nadeel van isolatie onderop is dat je dan de zijkanten eigenlijk ook moet isoleren anders gaat het daar er net zo hard weer weglekken.
 

Appelhof

  • #7
Gebeld met de Bouwmaat: de dikste platen die ze daar hebben zijn 5 cm. De man aan de telefoon wist niet wat de isolatiewaarde daarvan was, maar volgens zijn collega "2,5".
Is er verschil in die eps100(tempex)-platen, of zou die collega iets geroepen hebben omdat hij weet dat dat de minimumnorm is?

Als ik 10 cm zou willen hebben, kan ik dan gewoon 2 lagen van 5 cm op elkaar leggen, of werkt dat anders dan 1 plaat van 10 cm dik?
 

Fiesiekus

  • #8
Kijk voor de verschillende diktes en opbouwen (10 en 2 x 5) eens hier
 

Chathanky

  • #9
De vloerisolatie kun je het beste geheel onder de vloer hebben.
Reden is dat je woning dan een grotere massa heeft binnen de isolatieschil. De woning warmd dan in de zomer minder snel op bij warme dagen. Een stukje zomercomfort is ook wel welkom toch.

1 laag onder je constuctievloer van 10 cm of 2 lagen van 5 cm geschrankt over elkaar zou ik je aanraden.
Mocht je vloerverwarming aanleggen dan zou je nog een heel dun laagje tussen constuctie en werkvloer kunnen overwegen. De verhoogt je aanwarmingssnelheid van je vloer. Dit kleine laagje komt dan boven op de 10 cm.

Verder moet je ook nog even op letten dat de palen en de omliggende grond geen koudebruggen gaan vormen. De isolatie moet je volledige vloer isoleren dus ook alle aansluitingen van deze vloer met de koude delen zoals bv je palen en omliggende grond.
 

Azijnpisser

  • #10
Certificaat link werkt helaas niet meer

Bovenstaand een KOMO certificaat, waarin de R waardes van EPS60-250 in diverse diktes.
 

Appelhof

  • #11
Bedankt voor de info en linken, ik ga daar op een later moment eens rustig naar kijken. (die utopis-link doet het niet, maar ik kan wel gewoon op die site rondsurfen en dan kom ik er ook).
 

Ralph

  • #12
Ik zou gaan voor de zwevende dekvloer ala duitse methode. Dat is de makkelijkste manier maar ook voor de reactietijd van je VV in de vloer een pré.
Het warm stampen van dikke lichamen is achterhaald en kost meer energie, anders hadden we de dikke gietijzeren radiatoren van vroeger ook nog wel gehad.
 

Chathanky

  • #13
Oh, vandaar dat betonkernactivering zo in trek is. :mrgreen:

Het ligt net aan de toepassing en de omgang met het soort, ledenradiatoren met veel waterinhoud kan nog steeds hoor.
 

Swblom

  • #14
Hallo,

Je had nog een vraag over het blijven plakken van de isolatie. Ik kan je uit ervaring bij een andere boerderij in Friesland vertellen dat na het wegzakken van het veen de isolatie bleef plakken aan het beton. (Voor de volledigheid, ze hadden daar geen folie tussen beton en EPS!)

Dan nog even over het EPS, voor zover ik weet moet je ook een harde persing kiezen die niet vervormt door de druk van het beton. Het piepschuim uit de bouwmarkt voldoet daar niet aan.

Succes
 

MvanV

  • #15
Tempex drijft ook mooi op water. Het is een ideaal fundeerspul juist voor op veen. Dat is nu ook de oplossing voor wegen en viaducten. Dat lukte maar niet, tot ze het gewoon op tempex lieten drijven.

De maat R2,5 is maatgevend. De 10 cm indicatief. wellicht dat het met sommige PUR platen net met 5 cm kan. Dan kan dat ook.
Maar lijkt me erg weinig.
Overigens kan je het maar 1 keer goed isoleren, iets meer kan ook geen kwaad, dat verkoopt over 30 jaar veel beter.
 

Appelhof

  • #16
Omdat het veen inklinkt en we dus niet gewoon op de ondergrond kunnen stroten, zijn er inmiddels palen van plm 2 meter geboord/gestort (beton). Hier komt de ondervloer op. Uit de palen komen nog staken betonijzer, die voor de stevigheid/het verband verbonden moeten worden met de constructievloer. We hebben ook een partij EPS 100 gekocht, 10 cm dik.
Die leggen we op de constructievloer, enerzijds omdat de dekvloer dan sneller zal opwarmen, anderzijds omdat we niet zien hoe we koudebruggen kunnen verkomen omdat de palen nu eenmaal wel aan de constructievloer verbonden moeten worden.
Als het veen zakt/inklinkt zal er dus alleen ruimte ontstaan onder de vloer.
Verder geen gevolgen.

Bedankt voor alle tips en goede raad, wij gaan binnenkort met de vloer aan de slag (als de betonpalen uitgehard zijn).

Moeten we nog ergens aan denken als we de betonwagen-met-pomp laten komen? Tips vanuit ervaring?

:?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #17
Zorg voor iemand die ervaring heeft met het storten van de betonvloer en de beschikking heeft over een trilnaald.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu